Elbil på HaukeliI forrige uke gjennomførte Posten en elbilkaravane over fjellet, og RøhneSelmer har lagt inn en ny, feit bestilling på elektriske varebiler. Det er typisk norsk å kjøre elbil.

Vi skrev om dette i artikkelen Varebilen Ford Transit Connect som elbil, hvor salgsdirektør Anders Gadsbøll fortalte litt om satsingen. Den ser ikke ut til å bli mindre beskjeden enn det han beskrev.

 

Posten på fjellet

På fredag sendte Posten ut en pressemelding om neste steg i elsatsingen. Vi sakser:

«De 20 bilene (type varebil Ford Transit Electric Connect) ble tidligere i sommer levert i Oslo, og ti av disse var ment for den daglige distribusjonen i Bergen. I utgangspunktet skulle de transporteres til Vestlandets hovedstad med fly, men seniorrådgiver i Posten Norge, Trond Helge Nilsen, klekket ut en litt mer oppsiktsvekkende og ambisiøs plan.

– Disse elbilene er de første i sitt slag som innehar tilnærmet lik kapasitet som en bensin- eller dieseldrevet bil. I og med at de skulle helt fra Oslo til Bergen, var dette en ypperlig anledning til å se hvor langt det var mulig å komme på en dag med Ford Transit Connect Electric. Kolonnekjøring over fjellet til Bergen er normalt en dårlig opplevelse, så tiden var inne for å prøve det som en fornøyelse, sier han.

Elbil på HaukeliPlanen fikk gjennomslag, og det ble besluttet at de ti bilene skulle ta turen over fjellet. Underveis skulle de vises frem på postkontorer, distribusjonsenheter og hos Ford-forhandlere langs veien.

Ved avgang på mandag ble sjåførene en erfaring rikere om hva som kreves av en elbil. Ladingen av bilene var noe feilkalkulert, og for at planen skulle kunne gjennomføres ble kun fem av bilene ladet og klargjort for å kjøre videre. De resterende fem ble fraktet med lastebil til Haukeli, omtrent halvveis på ruta. Derfra kjørte kolonnen samlet igjen.

Representanter både fra Posten og Ford var med på turen, og blant dem var Hege Sørlie. Hun er verneombud, og kan betrygge de fremtidige sjåførene av bilene om at de kan glede seg til å sette seg bak rattet.

– Bilene har veldig god komfort. Man sitter veldig godt, man har god oversikt og de går stille og rolig, sier hun.

– Vi vakte nok oppsikt hos mange langs veien, og med Postens miljømerking på bilene fikk vi vist godt frem at det var en miljøvennlig kolonne. Der vi har stoppet, har mange kommet bortom for å ta bilene i nærmere øyesyn, føyer Nilsen til.

Konsernsjef Dag Mejdell blinket i vår ut miljøvennlige kjøretøy som det mest effektive enkelttiltaket for å minske Postens CO2-utslipp. Frem mot 2015 legger Posten opp til å erstatte 1300 fossilt drevne biler med elbiler og andre alternative kjøretøy.»

RøhneSelmer bestiller flere elektriske varebiler

Connect Electric i snøAzure Dynamics, selskapet som konverterer varebilene til eldrift, kan fortelle at Røhne og Selmer har lagt inn en bestilling til på 100 elbiler. I elbilverden er dette fortsatt såpass store tall at det vekker internasjonal oppmerksomhet.

I pressemeldingen til Azure kan vi lese at dette er den største enkeltbestillingen de har fått, og den kommer i tillegg til de 58 RøhneSelmer bestilte på vårparten. Anders Gadsbøll, salgsdirektør, sier: – 50 Connect Electric er solgt før første elbil kom til oss. Vi er trygge på at vi vil selge mange, mange flere i løpet av dette året og framover. Det er det rette produktet for dagens norske marked.

Azure påpeker at den raske rebestillingen bekrefter verdien vareelbilen gir til kunder som Posten Norge og andre med kortere leveringsruter og mye stopp-start bruk. Tidligere har Azure annonsert at de regna med å levere 700 biler i løpet av 2011, hvorav 500 av dem i Nord-Amerika og resten i Storbritannia og Skandinavia.

Norge får oppmerksomhet

Selvsagt er det gull verdt at Norge får slik oppmerksomhet. Gang på gang får vi resten av verden til å tro at det er typisk norsk å kjøre elbil. Først med det sensasjonelle i-MiEV-salget, nå med elektriske varebiler, og vi tipper at Nissan LEAF også kommer til å sette ytterligere fyr på det heite, norske elbilmarkedet. Til stor inspirasjon både her på berget og i hele verden. Det er mulig å få et elbilmarked opp å gå!