Annonse

Trenger du enda flere grunner til å bli elbilist? Gjesteskribent Anders Brandt gir deg 12 ekstra i denne artikkelen.

1. Norge er bakkete. En elbil som bruker strøm for kr 10,- opp et fjell, får igjen strøm for ca kr 6,- ned igjen. Kan si mye pent om vanlige biler, men de produserer ikke drivstoff i nedoverbakkene.

2. Norge er et kjøleskap. Det som sliter mest på moderne batterier, er høye temperaturer. Så elbil i Arizona går, men det reduserer batterilevetiden og mye strøm går med til å holde batteriene innenfor sonen. Elbil kan vise seg å ha veldig lang levetid her hos oss. Til global warming slår til.

3. Flere holder fartsgrensene. Elbiler er ikke så gunstige i høye hastigheter da luftmotstanden reduserer rekkevidden uforholdsmessig mye. Så mange av audiotene kjører nå på fartsgrensen i biler med 400 hk. Ikke le.

4. Det er langt til nærmeste bensinstasjon i distrikts-Norge, og det blir stadig lengre. Men det er aldri langt til nærmeste 10A stikkontakt. Det er svært mye billigere å distribuere strøm enn bensin og diesel i Norge.

5. Du kan få billigere service. Verdens mest omfattende HMS-regler gjør en verkstedhall dyrere enn du vil vite, og prisen på arbeidskraft er verdens høyeste. Elbiler har få bevegelige deler, og mye av servicen og oppfølgingen skjer via software som utvikles i lavkostland – USA for eksempel.

6. Vi har et overskudd av elektrisk kraft i Norge. Så mye at politikerne vil bruke den til verdens mest ulønnsomme miljøtiltak, elektrifisering av norsk sokkel. Så mye at strømprisene i sommer har ligget på rundt 20 øre pr kwt. Flere elbiler, elbusser og elvarebiler lager et marked for vindkraft, bioenergi, småkraft og solenergi. Norske arbeidsplasser og inntekter fra strømproduksjon fra enhver krok.

7. Elbiler går stille i tettbygde strøk. På tomgang er de så å si lydløse, så alle de som står utenfor og venter på noen om vinteren kan ha det godt og varmt i bilen, uten å forstyrre. Se for deg en drosjekø uten kaklelyder fra motorene, eller et nabolag hvor ingen skraper vinduene på morgenen. Og en lydløs og luktfri kø med 5.000 biler helt stille på gummisåler.

8. Elbiler har ikke rukket å bli gamle. Har derfor gode sikkerhetssystemer, slikt som airbag, stabilitetskontroll etc. Noen elbiler er blant de aller tryggeste av biler uansett kategori. En yngre bilpark er et viktig mål i seg selv, nå kan flere få råd til det.

9. Det brukes mye aluminium i elbiler. Vekt er kritisk og aluminium er en viktig del av svaret. Vi eier betydelige andeler av verdens aluminiumsproduksjon, og det går med ca 14 kwt pr kilo aluminium. Inntekter og arbeidsplasser, også denne gangen i distriktene.

10. Vi viser verden at det går an å kjøre elektrisk. Frankrike var et foregangsland, USA prøver, men det er faktisk Norge som drar lasset for tiden. Vi kjøper elbiler og hjelper frem en ny bransje. Tar man vekk salget til Norge, så er elbilmarkedet et trist syn. Så vi gjør en viktig jobb for ladbare biler, men også for hydrogenbiler som faktisk er en elbil med hydrogenbatteri.

11. Alle kan få lavere skatt. Hvem som helst kan kjøpe seg en elbil i dag, de begynner på 30.000 brukt. Samlede kostnader til årsavgift, strøm, bompenger og mva er ca 4.000 pr år for en liten elbil. Det betyr lavere skatter, og bedre privatøkonomi for folk flest.

12. Du blir mer sosial. En elbil starter alltid, den er varm med en gang, den er lydløs, sterk, automatgiret, lettvint og veldig billig å kjøre. Den senker terskelen for å besøke slekt og venner. Vi har ikke pub, men vi kan jo ta en kaffe sammen?