Renault ZoeOm noen dager kan du beskue denne nyvinningen i Oslo sentrum. Elbilen som Renault skal forandre verden med.

Få elbiler knytter det seg like store forventninger til som modellen Zoe. Den første bilen fra de store konstruert som elbil helt fra bunn av, og som virkelig skal masseproduseres og selges til en pris som gjør at ingen lenger kan si nei til elbil. Synes vi det til nå har gått litt treigt med introduksjonen av elbiler i europeiske land? Det skal Renault Zoe forandre på.

Renault ZoeImportøren RBI Norge, et selskap i Motor Gruppen, sørger for at lørdag 22.september blir en højdare i norske elbilentusiasters liv. Da stiller de opp med en Renault Zoe på Elbilforeningens fossilfrie dag i Oslo sentrum. Vi kan ikke tenke oss annet enn at det blir en folkevandring. På bildet ser vi direktør Bernt G. Jessen i Motor Gruppen, smile stolt foran Zoe da den i mars i år ble presentert i Geneve.

Femseteren Zoe har vært gjennom konseptstadiet og settes nå i produksjon. Salget er åpna i noen markeder. Til Norge er den ikke lovet før i begynnelsen av 2014. Som vanlig har det noe å gjøre med tilpasninger til vårt besværlige klima. For markedet er det intet galt med.

Prisen på Zoe gir et lite hakeslipp. Renault er i lang tid kjent for å være en massedistributør av småbiler. En rekke suksesser har de hatt, la oss f.eks. nevne Renault 5 og Clio. Idag er markedsandelen i Vest-Europa nær 10%. Også satsingen på lavprismerket Dacia har bidratt til dette. Med prisingen sin av Zoe går Renault rett i strupen på andre elbilaktører. I Danmark kan du nå reservere Zoe til en kjøpspris på DKK 161.400 + månedlig batterileie på DKK 700. Regner vi dette direkte om til norske kroner og tar med mva-fritaket for kjøp, snakker vi om en avansert elbil til NOK 130.000 + batterileie. Rått, vil vi si.

Zoe skal ha prestert 210 km i europeisk testsyklus. Ikke revolusjonerende, men litt mer enn konkurrentene i dagens marked (med unntak av Tesla). I Norge kan vi tro at prestandaen, under varierende forhold og kjørstil, legger seg mellom 100-200 km? I tillegg har den hva Renault anser som teknologiske nyvinninger:

  • Kameleonlader som gir deg lading fra 3 kW effekt til 43 kW. Det er ladetid fra 9 timer helt ned til en halvtime.
  • Et energisparende klima- og varmeanlegg med varmepumper som gir deg mer batteristrøm til å kjøre.
  • De energisparende dekkene Michelin Energy E-V.
  • Økt utnyttelse av regenerativ bremsing.

Renault ZoeDessuten skal det være et fancy lesebrett, luftrenser og teflonbelagte seter. Pluss sikkert mer å oppdage når denne elbilen plutseliger blir tilgjenglig for de mest nysgjerrige av oss. På internett er det noen som allerede har døpt den til «The Dream Machine».

La ikke denne sjansen gå fra deg. Ta deg en tur til Oslo sentrum på fossilfri dag lørdag 22.september 11-17 ved Ankerbrua i Torgata. Foruten Renault Zoes første opptreden på norsk jord, er det mange andre elbiler å beskue og prøvekjøre, kurs mot rekkeviddeangst og visning av filmen «The Revenge of the Electric Car».

Har du lyst til å lese mer om Zoe?

Elbilforeningen har fulgt denne modellen over lengre tid.