Annonse

Mange har lurt på om magnetiske felt fra elbiler kunne være skadelige. Nå konkluderer SINTEF med at du kan ta det helt med ro.

Den ferske studien skal være den mest omfattende som noensinne er gjort på dette området. SINTEF har ledet og deltatt i forskningsprosjektet, hvor også ni andre europeiske bedrifter og institutter har vært involvert.

Forskerne konkluderer med at folk kan føle seg trygge i både el- og hydrogenbiler, i tillegg til konvensjonelle biler, skriver gemini.no.

Ingen av bilene som ble vurdert i forskningsprosjektet – blant dem sju forskjellige elbiler og en hydrogenbil – utsetter passasjerene for sterkere elektromagnetiske felt enn det som er anbefalt ifølge internasjonal standard.

Bilene befant seg snarere vesentlig under.

To siktemål med studien

Målingene ble gjort på vanlige biler – både i laboratorium og under normal kjøring.

– Det eksisterer en god del bekymring i befolkningen rundt det å bli eksponert for magnetfelt. Temaet er en gjenganger i media. Ettersom vi ser at flere transportmidler blir drevet elektrisk, er dette prosjektet veldig aktuelt, påpeker fysiker Kari Schjølberg-Henriksen i SINTEF.

Hun opplyser at forskningsprosjektet har hatt to hovedfokus:

  • Å øke folks tillit til at magnetiske felt i elbiler er trygge
  • Å lage en standardmetode for å måle elektromagnetiske felt i elbiler

Oppstilte elbiler i Trondheimsveien i Oslo

SINTEF oppgir ikke hvilke sju elbilmodeller som er vurdert i den ferske studien. Vi har etterspurt en oversikt, men det er uansett grunn til å tro at flere av disse er representert. (Foto: Ståle Frydenlund)

Høyeste verdier nederst

Studien forteller at de høyeste verdiene for magnetfelt i elbiler ble målt ved gulvet, i nærheten av batteripakken og ved oppstart.

Selv på disse punktene var ikke eksponeringen mer enn snaut 20 prosent av de anbefalte grenseverdiene. I hodehøyde var eksponeringen rundt to prosent,

– Det er absolutt ingen grunn til bekymring. Det som skiller denne forskningen fra lignende som er gjort tidligere, er at vi har sett på hva som bidrar til magnetfeltene. Det at hjulene går rundt medfører for eksempel store magnetfelt i seg selv, uansett biltype, opplyser Schjølberg-Henriksen.

Grenseverdiene er definert av ICNIRP (Den internasjonale kommisjonen for beskyttelse mot ikke-ioniserende stråling), og forteller for hva som er akseptabel eksponering for magnetfelt ved forskjellige frekvenser.