Stian Berger RøslandI et intervju på NRK.no kan det virke som noen tror at byrådsleder Stian Berger Røsland vil ha frislepp av elbiler i Oslos gågater. Det er nok den spissede tittelen og et uheldig bildevalg som kan lure noen og enhver. Elbilforeningen har noen gode råd og lenke til TV-innslaget.

Uregulert bruk av elbiler i gågatene er på høyde med aprilsnarren om at elbiler skal få kjøre på rødt lys. Ingen som mener det. Men det er ikke en ueffen idé å gjøre det mer attraktivt for nyttetransporten å bruke elektriske vare- og lastebiler. Bare den forstås riktig.

Forsøk på å være litt konstruktiv

Gouipel elektriske lastebilerOslo kommune var med Elbilforeningen på studietur til Italia. Blant annet besøkte vi byen Vicenza for å se hvordan den lokale varetransporten var organisert med bruk av en varehub og kun elektriske lastebiler. Mon tro om ikke dette har vært en inspirasjonsfaktor for byrådslederen vår, selv om han ikke var med sjøl. Vi vil presisere noen punkter i et slikt forslag:

  • Som Røsland påpeker: Får elektrisk transport mer liberal tilgang enn forurensende kjøretøy til gatene i Oslo sentrum, vil det bidra til at flere aktører satser på elektriske vare- og lastebiler i virksomheten deres. Vi tror dette er kommunens beste tiltak for å redusere utslippene fra varetransporten. Arealene bestemmer kommunen over og kan disponere dem på den mest hensiktsmessige måten.
  • Det er ikke nødvendig å gi de elektriske vare- og lastebilene fritt leide døgnet rundt. Men de bør ha ekstra fleksibilitet for leveringstider. F.eks. to eller tre tidsrom i løpet av dagen, i motsetning til idag hvor det kun er fram til 11.00 som på Karl Johan.
  • Sammen med dette tiltaket må det stimuleres til en varehub utenfor sentrum, hvor forurensende transport må overlate varene til elektriske vare- og lastebiler. Da kan lufta bli reinere der den er mest forurensa – i og rundt indre by.
  • En varehub vil effektivisere den lokale transporten i sentrum. Ikke bare blir kjøretøyene elektriske, men det blir færre av dem, de kjører færre kilometer og trafikken totalt sett blir mindre sjenerende og mye mindre forurensende.
  • Mottakerne av varer vil ha en stor fordel med en varehub og flere leveringstider i døgnet. Istedenfor å motta flere vareleveranser i biler fra ulike leverandører, kommer alt samlet med den elektriske lastebilen.

I italienske Vicenza var innbyggere, varemottakere og lokale varetransportører fornøyde med denne løsningen. Les mer om Italiaerfaringene her.

Interessant er det å se at elektriske vare- og lastebiler blir stadig mer utbredt. For en måned siden kunne jeg beskue TNT-lastebiler i elektrisk versjon. De leverte varer i det fine bysenteret i Leeds. Sånn er det også i London. Og mange andre steder. F.eks. der Deret leverer varer, de har 50 elektriske lastebiler i sving.

Elektriske laste- og varebiler

Ikke fullt så konstruktivt

Vi krydrer artikkelen med noen bilder som er langt mer relevante enn Thinken som allmenkringkasteren NRK brukte i artikkelen. Dette er typen biler vi snart håper å finne i Oslo sentrum. Vare- og lastebiler som utelukkende er elektrisk drevet.

I artikkelen sies det at reaksjonene er negative. Nok noe basert på en lettvint gjengivelse av en mer helhetlig tanke. Og derfor urettferdig for byrådslederen og fotgjengerne som svarte.

Modec elektriske lastebilerMen ikke en så overraskende respons fra Statens vegvesen. For der kom den vanlige refleksen når elbil nevnes. Umiddelbart er selveste Harald Gjelsvik negativ til forslaget fordi gågata er som et fortau (hvorfor er det biler der da?) og elbilene ikke lager særlig lyd. Tenkte han seg om to ganger? Vurderte han virkelig om dette kunne være et godt tiltak for å bedre bymiljøet? Neppe. Dette er samme mannen som for el-kjøretøy blant annet har markert seg med:

  • Å mene at tverrparkering av korte elbiler er ulovlig iht dagens forskrifter. Gjelsvik tok feil for fire år siden. Dagens praksis viser det. Så langt har han brukt fire år på å få endra lovgivningen for å få forbudet sitt – og han gir seg ikke. Men Elbilforeningen synes ikke han skal klare å forby et gode som stimulerer til bruk av små, arealeffektive kjøretøy i trange byer.
  • Å mene at et kjøretøy med elektrisk motor, fire hjul, karosseri, seter, ratt osv ikke kan kalle seg «elbil». Han var så opprørt over dette at han på vegne av Statens vegvesen klagde til Forbrukerombudet på ordbruken «elbil» om Buddy. Vegdirektoratet tapte saken så det holdt.

Når skal Statens vegvesen komme med positive og konstruktive utspill for å øke utbredelsen av elbiler? Har ikke de også et ansvar for å redusere utslippene fra transporten?

Den som intet vover – intet vinner

Nei, vi tror mest på flere godsaker fra Oslos lokale politikere. De har lenge vært i front av elektrifiseringsbølgen. Litt finpussing av det siste forslaget – og plass til å gjengi det mer helhetlig – så tror vi også at byens innbyggere vil sette stor pris på initiativet.

Gågatene må da være mer behagelige med stillegående vare- og lastebiler uten en hale av dieseleksos etter seg? De profesjonelle sjåførene vil vite å ta hensyn til at de er stillegående, og kan eventuelt spille litt hyggelig musikk eller gi noen bert-berter hvis lydløshet er et stort problem – sånn i starten. Til slutt blir vi så vant til denne nye verdenen, at det er stinkende lastebiler som kommer til å vekke undring – og kanskje litt forargelse.

Se det langt mer nyanserte – og ganske gode – innslaget på Østlandssendingens nett-TV.

Smith Electric Vehicles