Annonse

TV2 hjelper deg tester elbiler denne uka. Forhåndsreklamen viser at elbilene kjøres helt tomme for strøm, før de kjøres bort av bergingsbil.

At elbiler har kortere rekkevidde om vinteren er noe Elbilforeningen aldri har lagt skjul på. I verste fall opplever du ned mot halv rekkevidde i forhold til om sommeren.  Vi har utarbeidet en kjøpsveiledning i samarbeid med NAF og Forbrukerrådet hvor alle elbilforhandlere oppgir realistisk rekkevidde i verste og beste fall.

Av figuren under vil rekkevidden til en typisk elbil være mellom 75 – 150 kilometer avhengig av kjøreforhold og kjørestil. Det rekker for de fleste i hverdagen.

blogg-20150226-hjelperdeg 800

I den grad en forhandler eller selger oppgir rekkevidde til det som er oppnådd ved test under ideelle forhold, mener Elbilforeningen at det kan være grunn til å heve kjøpet. Ingen er tjent med kunder som ikke kan bruke elbilen i hverdagen.

Se teaseren for innslaget på TV2 hjelper deg, i kveld kl. 20.30, i videoen under artikkelen.

Flertall har aldri kjørt tom for strøm

Vi spurte elbilistene om de noen gang har kjørt tom for strøm. 10 prosent svarte bekreftende, mens 30 prosent hadde vært nære på å gå tom for strøm.

Resterende 60 prosent har aldri kjørt eller vært i nærheten av å kjøre tom for strøm. Det som trengs er litt ekstra planlegging og bedre ladeinfrastruktur for påfyll av strøm for de som skal på langtur.

Grunnen til at rekkevidden synker om vinteren er at kapasiteten krymper når batteriet er kaldt, økt rullemotstand på grunn av snø og slaps på veibanen, økt luftmotstand og bruk av det elektriske varmeapparatet i kupeen.

Egen kjørestil påvirker mest

Selv om kjøreforholdene har stor betydning for rekkevidden vil også kjørestil være avgjørende. Kjører du aggressivt vil batteriet tømmes raskt. Med økonomisk kjøring og forvarming av elbilen kan du selv sørge for å komme lengre.

Elbiler med begrenset rekkevidde krever litt mer planlegging eller bruk av andre alternativer når du skal på langtur. Men kjører du under minimum rekkevidde til daglig, vil en elbil faktisk fungere bedre på vinteren enn en bensin- eller dieselbil.

Ingen startproblemer selv i 30 minus og det elektriske varmeapparatet vil gi full varme umiddelbart. Du må ikke vente til forbrenningsmotoren har oppnådd optimal arbeidstemperatur før varmeapparatet faktisk fungerer.

PS. Vi hadde god grunn til å tro at både Volkswagen e-Golf og Nissan LEAF rundet ti mil i vintertesten, mens Tesla Model S kom godt og vel på riktig side av 30 mil. Det bekreftes i denne ferske saken.