Hopp til innhold

Elbiler igjen foran de ladbare hybridene

Denne artikkelen ble revidert for over ett år siden, og kan være utdatert.

Da ladbare hybrider lå foran på statistikken, sørget en sterk marsmåned – med 2.831 nyregistrerte elbiler – for at salgstronen ble gjenerobret i første kvartal. BMW i3 var den mest populære modellen.

En sterkere elbilmåned har vi faktisk ikke sett på to år: I mars 2015 ble den stående rekorden på 3.391 registreringer satt. Mars i fjor var forøvrig også en sterk måned med 2.595.

Av totalt 38.241 registrerte personbiler i første kvartal, ifølge statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), utgjorde elbilene 6.982 og de ladbare hybridene 6.496. Det tilsvarer 18,3 og 17 prosent av førstegangsregistreringene, og betyr at den ladbare andelen ble 35 prosent – og stadig økende.

I tillegg kommer bruktimporten, som ser slik ut så langt i år:

De mest populære elbilmodellene er fortsatt Nissan LEAF (752) og Kia Soul (627), mens Mitsubishi Outlander (570) og Volkswagen Golf/Passat GTE (totalt 129) dominerer blant de ladbare.

Inkludert bruktimport, ble det altså registrert 8.570 elbiler og 7.573 ladbare hybrider i første kvartal.

Venter sterk vekst i år

Første kvartal er bare starten på det vi tror blir et svært spennende år.

Norsk elbilforening har spådd at antall førstegangsregistreringer havner mellom 37.500 og 40.000, opp fra drøyt 24.000 i fjor. Mye av årsaken ligger i oppgraderte versjoner av Renault Zoe og Volkswagen e-Golf og at Opel Ampera-e (bildet) har et høyt antall forhåndsbestillinger.

Opel AG

Sistnevnte vil gjøre seg gjeldende i registreringsstatistikken i dette kvartalet, og Europa-lanseringen av modellen finner sted i Oslo-området rett over påske.

Det knytter seg også spenning til oppgraderte Ford Focus, og til høsten er det duket for lansering av en helt ny Nissan LEAF; trolig på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i september.

Elbiler: Økt rekkevidde viktig i toppen

På tampen av fjoråret feiret vi at det nå er mer enn 100.000 elbiler på norske veier. I skrivende stund befinner vi oss nå på omtrent 107.000.

Den absolutte kongen på haugen i første kvartal ble BMW i3, som fortsetter den sterke trenden fra andre halvår i fjor – etter betydelig rekkeviddeøkning – med nesten 22 prosent markedsandel i første kvartal. Det er en økning på 112 prosent mot samme tid i fjor.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Ikke minst interessant er det at Renault Zoe kom opp i en markedsandel på 12 prosent, etter introduksjonen av Z.E. 40-utgaven i januar – som i praksis doblet rekkevidden.

Framgangen på 56 prosent fra samme tid i fjor, illustrerer klart og tydelig at den ekstra rekkevidden er kjærkommen.

Statistikken viser dessuten at:

Registreringer av elvarebiler ligger forøvrig svært stabilt: 197 i første kvartal i fjor; 196 i år.

Endringen i prosent er dermed uinteressant, men stagnasjonen illustrerer at elvarebilen både trenger mer rekkevidde og mer hjelp inn på markedet.

Ladbare hybrider: Fortsatt sterk vekst

Statistikken for de ladbare hybridene er stedet for de store prosentvise byksene. Størst økning fra samme tid i fjor, 380 prosent, har BMW 225xe. Denne er blant modellene som dessverre leverer skuffende rekkevidde.

Etter en markedsandel i hele 2016 på 13,4 prosent, fortsatte økningen for de ladbare hybridene videre til 17 i første kvartal.

Markedslederen Volkswagen Passat GTE (16,3 prosent markedsandel) er blant våre godkjente (realistisk elektrisk rekkevidde opp mot 50 kilometer), på samme måte som Mitsubishi Outlander. Sistnevnte hadde lenge markedet nærmest alene, men utfordres nå av stadig flere.

Ikke minst fra ladbare hybrider med for dårlig rekkevidde; som Mercedes-Benz GLC 350e og Volvo XC90 T8 (bildet under). Disse utgjør til sammen 21 prosent av markedet for ladbare hybrider så langt i år.

Hovedårsaken til dette ligger i at alle ladbare hybrider i dag får samme avgiftsfradrag – uavhengig av elektrisk rekkevidde.

Norsk elbilforening vil derfor, fram mot revidert nasjonalbudsjett i vår, argumentere videre for det alternative forslaget til avgiftsfastsettelse som ble presentert i forbindelse med statsbudsjettet for 2017.

Målet er å sørge for at de ladbare hybridene med god elektrisk rekkevidde belønnes, mens såkalte «lurehybrider» mister fordeler.

Ståle Frydenlund / elbil.no