Annonse

Vi svarer på påstander i Adresseavisen fra professor Anders Skonhoft ved NTNU om at elbil øker utslippene. 

Professor Anders Skonhoft ved NTNU hevder i en kronikk i Adresseavisen 25. februar at elbiler øker utslippene i veitrafikken. Til professor å være er Skonhoft overraskende slepphendt med fakta og kildebruk.

Ingen eksosutslipp

Elbil har ingen utslipp av helseskadelige avgasser og støyer mindre enn biler med forbrenningsmotor. Det er selvsagt bra for lokalmiljøet, uansett hva Skonhoft måtte hevde. De fleste forstår også at elektrisiteten må komme fra fornybare kilder for at elbilen ikke skal gi utslipp av klimagassen CO2. Forbruket av energi fra elbiler blir inkludert i det europeiske kvotemarkedet via kraftselskapene. Hvis en elbil i EU går på kullkraft, må utslippene reduseres tilsvarende et annet sted slik at elbilen ikke gir økte utslipp.

I tillegg kjører Elbilforeningens medlemmer på garantert fornybar strøm gjennom EUs ordning for opprinnelsesgarantier. Norge eksporterer også i snitt mer fornybar strøm til Europa enn vi importerer av fossil strøm. De neste årene vil vi bygge ut mer fornybar kraft enn det alle landets 2,5 millioner personbiler ville behøvd om de gikk på strøm.

Ikke bil nummer to

Skonhoft viser blant annet til undersøkelser som sier at elbilbrukere ofte kjøper elbil i tillegg til eksisterende bil. Hvilke undersøkelser er dette? Dersom de finnes, ønsker vi å ta en nærmere titt på dem. Vår egen spørreundersøkelse i fjor, blant nær 2.000 elbilister, viser at ni av ti elbiler erstatter bruk av forurensende biler.

Rundt 645.000 husholdninger i Norge hadde i 2012 to eller flere biler (ifølge Statistisk sentralbyrå). Det er tross alt bedre at de bytter ut en av dem med utslippsfri elbil. Erfaringen vår er nemlig at elbilen blir førstevalget i familien og den som blir brukt mest. Elbilen blir bil nummer en. Det er positivt at elbilen blir brukt mye og erstatter mest mulig bruk av den forurensende bilen.

Når det nå også har kommet elbiler med lengre rekkevidde, kan flere også klare seg med bare en elbil i familien. Men elbilen kan med fordel kombineres med bilkollektiv, leiebil og tog for lengre reiser. Stadig flere hurtigladere øker også rekkevidden til elbilen og gjør den mer konkurransedyktig med forurensende biler.

Lave strømutgifter

Å kjøre elbil koster rundt 2 kroner per mil med dagens strømpriser. Årsaken til det lave strømforbruket er elbilens suverene energieffektivitet. Dette er hovedgrunnen til at elbilen er framtiden. Elbilen forurenser mindre i takt med utbyggingen av fornybar energi. Det er kullkraftverket som er problemet, ikke elbilen. På sikt vil elbilens lave driftsutgifter utkonkurrere forurensende biler uten behov for starthjelp. Å støtte utvikling og utprøving av utslippsfri teknologi vil gi store utslippskutt i framtiden. Hvis ikke rike Norge har råd til å bidra, hvem skal da gjøre det?

Professor Kjell Bendiksen ved Universitetet i Oslo mener i motsetning til Anders Skonhoft at elbilen har dobbel klimaeffekt. Elbilene i Norge kjører på fornybar energi og reduserer i tillegg energiforbruket betraktelig. Alternativet til elbil og videre utbygging av fornybar energi er å fortsette som før. Det har vi ikke råd til.