Annonse

Det sa Erlend Solem på Trøndelag Elbilforenings møte denne uka. Solem er direktør for Transnova, det statlige organet for fremme av mer miljøvennlig transport.

– Såpass lang bør perioden med fordeler være for at elbilene skal kunne konkurrere med fossilbilene, mener han. Og han la til at godene bør bestå av en pakke med forskjellige elementer, men at vi må innse at noen av disse elementene er mer utsatt enn andre.

Som et av de mest utsatte nevnte han elbilers bruk av kollektivfeltet på E18. Her har Elbilforeningen presentert forslag for hvordan elbilistene kan tilpasse seg best mulig.

– Målet må være å ikke forstyrre den gode utviklingen, understreker han.

Maks sju mil mellom hver ladestasjon

Vi fikk et klart inntrykk av at Transnova har fått en offensiv leder i Erlend Solem.

I byene bør det minimum være en ladestasjon per 200 elbiler, og i transportkorridorer som E6, E18, E39 bør det i gjennomsnitt være 50 km mellom hver hurtiglader, maksimum 70 km, oppsummerte han. Anbudsutsetting for å fylle korridorene med ladere er aktuelt.

Erlend Solem, Transnova
– Elbilgodene bør vare til 2025-27, sa han.

Solem gjør et unntak for fjelloverganger. Transnova er ikke ferdigtenkt når det gjelder utplassering av hurtigladere her. Dette krever en ekstra risikovurdering. Ladere på fjellet kan gi falsk trygghet – stengte ladere Transnova-leder Erlend Solemher kan gi føre til kritiske situasjoner.

Transnova har gitt støtte til to norske firma for å utvikle rimelige semihurtigladere, Salto og Fastcharger. Sistnevnte bygger på løsninger utviklet for Nordsjøen. Dette er spennende prosjekter Solem har stor tro på, og som vil vise resultater i løpet av 2014.

75.000 elbiler?

Han er full av optimisme når det gjelder veksten i elbilparken:

– 75.000 elbiler på norske skilt ved utgangen av 2016, var spådommen han kastet fram for den lydhøre forsamlingen.

Og han fulgte opp med en oppmuntrende understreking av at det slett ikke er noen politiske signaler om at begrensning av godene automatisk inntrer når 50.000 elbiler er nådd.

Tvert i mot er som nevnt hans råd at fordelene videreføres til minimum 2025, men ikke nødvendigvis med alle elementer.

Les mer om møtet på Trøndelag Elbilforenings sider på Elbilforum.