Finansminister Sigbjørn JohnsenFordelene for elbil beholdes i statsbudsjettet som avtalt i klimaforliket. Men det blir ingen forsterket satsing på ladeinfrastruktur for elbil.

Elbiler selges som aldri før i Norge. Dette er mye takket være Regjeringens premiering av de som går først, og bytter ut sin fossile bil med elbil. Videreføringen av fordelene for elbil i statsbudsjettet vil ikke sette noen demper på salget. Den store utfordringen er nå å bygge ut nok ladestasjoner for alle elbilene som selges.

– Vi er litt skuffet over at det ikke ble satt av en egen pott til et nasjonalt nettverk av ladestasjoner. Utfordringen må derfor gå videre til fylkeskommunene. De må brette opp ermene og etablere regionale nettverk av ladestasjoner for elbil, sier leder i Norsk Elbilforening, Snorre Sletvold.

Det er behov for både flere raskere ladere, normalladere og på sikt, oppgradering til neste generasjons ladeløsninger.

Transnova er Regjeringens organ for å fremme utslippsreduksjoner i transportsektoren. Budsjettet deres har blitt økt med 2,4 millioner til 77,2 millioner i 2013. Dette beløpet skal gå til blant annet gå til å støtte videre utbygging av hurtiglading.

– Vi regner med at minst 15 millioner av budsjettet til Transnova brukes for å støtte opp om videre utbygging av ladestasjoner for elbil, sier Snorre Sletvold.

Elbiler er blant annet fritatt fra engangsavgift og mva. Stortinget vedtok i klimaforliket i sommer at disse fordelene skulle beholdes fram til 2018. I tillegg øker Regjeringen fradragene for biler med lave CO2- og NOx-utslipp, slik at hybridbiler kommer bedre ut.

Men fortsatt er det slik at ladbare hybrider kommer dårligere ut i pris enn hybrider uten støpsel, selv om de potensielt kan kjøre utslippsfritt. Grunnen er at ladbare hybrider er dyrere å produsere og er tyngre enn vanlige hybrider.

– Fradraget for egenvekt bør økes for ladbare hybrider slik at de blir mer konkurransedyktige med vanlige hybridbiler, sier Snorre Sletvold.