Annonse

Også EL-bilSom elbilmisjonær møter jeg flere som er skeptisk til elbil. En gjenganger blant «tvilerkommentarene» er denne: – Ja vel, det er lite avgifter på elbiler i dag, men hvor lenge varer det da? Vi vet jo at politikerne ikke er til å lite på.

Dieselbløffen i 2006 og den avgåtte regjeringens helomvending for biodrivstoff har satt sine spor, og mange tror det bare er et tidsspørsmål før avgiftshoppet på elbiler kommer.

Mediene gjør også sitt til at folk har liten tro på at avgiftene vil forbli lave. Spesielt VG viser en forkjærlighet for negative oppslag om elbil, og liker å komme med skremmeskudd som at «kan bli avgifter på elbil».

Jeg har to kommentarer til denne skepsisen og skremselspropagandaen:

For det første er avgiftene lave i dag, og det er da vel ingen grunn til å la være å nyte godt av avgiftsfritaket i pessimistisk overbevisning om at det snart er slutt? Det er mye penger å spare og interessant erfaring å hente for den som våger å prøve elbil. Mange blir så overbevist at de forlater fossilalderen for godt. Jeg har kjørt elbil i over 12 år, og har spart masse penger på det!

For det andre er jeg overbevist om at det store og fryktede avgiftsomslaget aldri kommer. Når vi har utviklet virkemidler som gir den ønskede effekt, vil det være dumskap å endre kursen. Av hensyn til klodens klima, er argumentet om at biler som ikke forurenser skal ha lavere avgifter opplest og vedtatt. Den politiker eller parti som vil endre på det, setter sitt politiske liv i fare.

Det som er sikkert, er at klimaforliket i Stortinget sier at elbilfordelene skal stå uendret til 2018 eller til det blir 50 000 elbiler i Norge.

Jeg har de siste månedene vært med på å skrive en bok om norsk elbilisme. I den forbindelse har vi intervjuet både politikere og aktivister som har vært med på kjempe fram elbilgodene vi har i dag. Gjennom dette arbeidet er jeg blitt enda mer overbevist om at elbilens avgiftsfordeler vil vare.

Tidligere samferdselsminister Odd Einar Dørum uttrykker det slik: – Vi må ikke begynne å rygge i troen på nødvendigheten av å holde fast på alle virkemidlene. En framtidsrettet politikk skal ikke sviktes når den begynner å høste effekt.

Miljøstiftelsen Bellona fortjener mye av æren for elbilgoder som fritak for bomavgift og kjøring i kollektivfelt. To sentrale våpendragere i Bellona var Rune Haaland og Frederic Hauge.

Haaland peker på at det blir vanskelig for politikerne å fjerne godene: – Det er dumt å legge seg ut med velgerne. Legg merke til at 2017 er et valgår, og det er ikke tilfeldig! Han legger til at vedtakene har vært enstemmige, og siden Norge er blitt et «showcase» når det gjelder elbilbruk, settes det press på politikerne om at landets gode omdømme ikke må ødelegges.

Aksjonisten Frederic Hauge leverer veldig klar tale: En elbil bør og vil aldri få samme avgiftsnivå som en fossilbil. Skulle vårt arbeid med elbilfordeler bli truet, mønstrer vi 15 000 elbiler foran Stortinget!

Elbil i kollektivfeltet

Kjøring i kollektivfelt og gratis parkering er fordeler elbilen har i dag, og som vi må regne med begrensninger på når elbilene gjør et massivt inntog i bilparken.