blogg100412baltorI Stavanger praktiseres det boligsoneparkering. Det har ikke vært helt uproblematisk for elbilistene. Parkeringsselskapet har håndtert regelverket litt ulogisk og ment at elbiler delvis skal betale avgift. Men et godt samarbeid mellom Rogaland Elbilforening og Norstart har fått en slutt på dette. Nå blir det enda bedre å være elbilist i Stavanger.

Lederen i Rogaland Elbilforening henvendte seg til Norstart for å få hjelp med klagen på et parkeringsgebyr. Han er selveste «Team Baltor» som består av to stykker Think Classic og en elektrisk Peugot Partner. Etter litt studier av sentrale og lokale parkeringsforskrifter grep vi an saken. Det er bare å innrømme at det er en utfordring å tolke regelverk, men også en artig «hobby».

Som resultat av dette, sendte Norstart et brev til Stavanger Parkering KF og Baltor skrev en klage på gebyret. I god samarbeidsånd foreslo Norstart en håndheving som er i tråd med regelverket og intensjonen til lovgivere, som er ubyråkratisk og dessuten framtidsrettet. Selvsagt fikk Stavanger kommune også litt ros. De har avgitt fagre løfter om tiltak for kraftig klimagassreduksjon, og det kommer snart 49 sentralt plasserte ladepunkt. For den som vil kjenne detaljene i saken, er det bare å lese brevet.

Idag kom den hyggelige meldingen fra Stavanger Parkering KF:
«Vi har nå diskutert oss fram til en midlertidig løsning i påvente av ny parkeringsforskrift som er forventet å foreligge i løpet av 2011. Frem til nytt regelverk foreligger, vil vi la EL-kjøretøy få stå gratis i sonene.
Vi håper med dette å kunne bidra til at flere benytter seg av miljøvennlige kjøretøy.»

Gratulerer til Stavanger Parkering KF med en fornuftig avgjørelse.
Og gratulerer til Rogaland Elbilforening, det største og mest aktive lokallaget i Norstart.
La oss få flere av dem.

PS
Vi kan forsikre alle elbilister om at vi er godt involvert i prosessen med de nye nasjonale parkeringsforskriftene som skal foreligge i løpet av 2011. Mon tro om vi ikke skal klare å bidra med noen positive overraskelser 🙂

Opprinnelig publisert 12. april 2010, 19:58:11 | Hans Håvard Kvisle