Hopp til innhold

Elbilkonvoi for fossilbilister

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

I dag la Tesla-Bjørn og 70 andre elbilister ut på «Ladetour 2018». Formål: Å konvertere fossilbilister. Men hvorfor ha en bergingsbil i bakhånd?

Selv kaller de det «årets vakreste elbileventyr», ladeoperatøren Fortum Charge & Drive, som arrangerer årets «Ladetour» Og det kan godt tenkes at det blir nettopp det for elbilistene som denne helgen er ute på langtur. Årets elbilkonvoi startet tidligere i dag på Tøyen i Oslo og skal gå gjennom Østerdalen til Røros, derfra over Rondane og Hafjell – før de vender tilbake til Oslo søndag kveld etter å ha tilbakelagt drøye 900 kilometer hver. Man trenger vel bare å lese disse stedsnavnene, for å forstå at oddsene er gode for at det blir en flott tur. Martin Thronsen / elbil.no – I år har vi over 70 deltakere fordelt på rundt 40 biler, det er betydelig flere enn i da vi arrangerte dette for første gang i fjor, forteller Elise Thorvaldsen, markedssjef i Fortum Charge & Drive. Fortums tilsvarende arrangement i fjor hadde også litt å by på, der i underkant av 30 elbiler buktet seg fra Tøyen i Oslo opp til Gol, Voss og Bergen, og nedenom og hjem igjen via Haugesund, Stavanger, Kristiansand før returen til Oslo. – Turen i fjor var lengre, rundt 1300 kilometere. Da ville vi vise frem at det går an å dra på langtur med elbil, siden vi nettopp hadde fått bygd ut hurtigladerkorridoren mellom de sentrale byene i Sør-Norge, sier Thorvaldsen.

Vil nå fossilbilistene

– Allerede siden fjorårets tur har det kommet mange flere biler med lang rekkevidde i flere prisklasser, så i år valgte vi en kortere tur med mer vekt på det sosiale. Men vi mener fortsatt at det er et sterkt behov for å vise ikke-elbilister at elbilen ikke er en bygreie. Elbiler fungerer også utmerket på langtur, konstaterer Thorvaldsen. – Så dette arrangementet er altså egentlig rettet mot fossilbilister? – Selve turen er jo for elbilister, men målsettingen med den er å nå frem til fossilbilistene. Derfor går også alle konkurransene underveis ut på å få spredning i sosiale medier, og å få budskapet ut. Martin Thronsen / elbil.no Deltakerne får gratis lading underveis, enten de velger å være med på hele turen eller bare deler av den. De fristes kanskje også av konkurranser, med premier som gratis lading fra Fortum – og hovedpremien: en ferdig installert hjemmelader.

Klar adresse

Før de 40 elbilene av ymse merker og modeller forlot Ladetour-kickoffet på Tøyen, ble det holdt flere appeller. En av dem var Elbilforeningens generalsekretær, som roste de fremmøtte ladetour-deltakerne. – Det snakkes ofte om hvor viktig den norske elbilpolitikken har vært for norsk elbilsuksess. Det har den selvsagt vært, men det har vært underkommunisert hvor viktig elbilistene selv har vært – og er. Dere viser at det er mulig å kjøre land og strand rundt, også med en utslippsfri bil, sa Christina Bu. Martin Thronsen / elbil.no Samtidig leverte hun en oppfordring med klar adresse til både arrangør Fortum og andre utbyggere av ladenettverket i Norge: – Politikerne har vedtatt et mål om nullutslipp for nye biler i Norge fra år 2025. Det betyr at vi skal gå fra 170.000 elbiler til over en million på under syv år. Den største barrieren for om vi lykkes med det, er mangelen på ladestasjoner.

(Tesla-)Bjørn tester Jaguar

Med på ladetouren er også Bjørn Nyland, for de fleste bedre kjent som Tesla-Bjørn. Det meste av turen skal han kjøre et eksemplar av Nissans nye varebil (eller opptil 7-seters familiebil), e-NV 200 Evalia (som Elbilforeningen allerede har foretatt en grundig test av). – Jeg benytter enhver anledning til å dra på tur med elbil, dette blir både gøy og sosialt. Og etter en helg i Evaliaen har jeg grunnlag for en grundig YouTube-rapport av bilen jeg skal tilbringe helgen i, sier Nyland. På grunn av sine hundrevis av YouTube-videoer har han helt siden 2013 vært et internasjonalt elbil-fenomen, med et sekssifret antall følgere verden over. Nå lever han utelukkende av sin egen YouTube-kanal om elbiler. Martin Thronsen / elbil.no I tillegg til Evaliaen, skal han så vidt få prøve Jaguars I-PACE, på strekket Koppang-Alvdal. – Jaguar vil ikke la meg prøve den ut skikkelig før de får inn versjonen med den nye softwaren, så dette blir bare en liten prøvesmak. Jeg gleder meg likevel, det blir nok et høydepunkt på turen. – Ikke til forkleinelse for Evaliaen? – Faktisk ikke, jeg gleder meg veldig til å tilbringe masse tid med den. Jeg tror dette er en undervurdert bil, særlig nå som den kommer med 40 kWh. Det er et kjempebehov for både elektriske varebiler og store familiebiler, og denne ligger jo på et helt annet prisnivå enn Teslaen, som til nå har vært den eneste store familiebilen.

Bergingsbil – mest for gøy

Med i elbilkortesjen følger en dieseldrevet servicebil fra NAF, med innebygget nødlader for elbil. Dessuten skal en svær bergingsbil etter hvert også hekte seg på konvoien. Hvorfor det nødvendig i våre dager? – Vi tenker at folk skal få teste ut bilene sine litt. Hvis noen skulle ha lyst til å kjøre den tom, har de muligheten til det, uten å risikere noe, sier Elise Thorvaldsen i Fortum. Martin Thronsen / elbil.no – Så dere har dem med for at elbilistene skal kunne gå helt bananas? – Ja, det er mest for gøy. Vi regner ikke med at noen av deltakerne vil få behov for hjelp. Men vi har dem med også for å vise om du går tom for strøm, så er det ikke så farlig. Vi har et godt nettverk av veiberging her i landet, og det er fint å ha dette nettverket i ryggen, uavhengig av om du kjører elbil eller ei. PS: Du kan altså følge turen hjemme fra sofaen på sosiale medier under emneknaggen #Ladetour2018. (Elbiltur minutt for minutt, si!)