Mitsubishi i-MiEVI år – det vi drømmer om skal bli et stort elbilår – er vi litt ekstra nysgjerrige på hvordan salget går og har allerede sjekka januar og februar. Joda, salget er høyere enn noensinne, og det er store forskyvninger mellom merkene. Gamle travere får kjenne konkurransen.

 

 

Elbilsalg merker

I januar og februar ble det registrert 283 nye elbiler på det norske markedet, i følge vår trofaste statistikkleverandør OFV. Dette er en god opptakt til hva som blir alle tiders årsrekord. I løpet av 2011 skal vi ihvertfall havne et sted mellom 1.500 og 2.000 nye elbiler. Så sant ingen av leverandørene fullstendig kollapser.

Think

Oversikten mellom bilmerkene viser at vår lille elbilverden nå ser annerledes ut. Tidligere har Think og Buddy vært dominerende, seinest i 2010 med over 80% av nysalget. Nå er disse redusert til under 1/3 av totalen. Dette vekker litt bekymring hos oss. Særlig hva som skjer hos Think, jevnfør tidligere uttalelser i et intervju med salgsdirektør Richard Waitz hvor det var forventa et løft i salget etter en slapp høst. Vi spør derfor igjen Richard Waitz om hva som nå skjer.

Hva er Thinks kommentar til at markedsandelen i de to første månedene nå kun er 18%? Er det spesielle årsaker?

– Den viktigste årsaken er nok at vi har ventet på at Think 4-seter kommer til Norge, mens andre merker har startet levering av en lenge opparbeidet ordrebank.

Think City 199.900 krVi har sett at RøhneSelmer har en kampanje for å tømme lageret for 2-seters Thinker uten ESP? Er alt utsolgt, eller er det fortsatt mulig å gjøre et godt kjøp til 199.900 kr?

– RøhneSelmer solgte – med fokus på biler uten ESP – 29 Think i februar. Det er veldig bra. De venter nå på at deres mange kundesolgte 4-setere skal komme til landet. De har noen få 2-setere uten ESP igjen på lager.

elbilforum.no ser vi at det er frustrasjon over forsinket / manglende levering av biler kunder har bestilt? Hva er det som forsinker? Når vil leveringene igjen gå som normalt?

– Think 4-seter ble helt konkret forsinket som følge av at de høydejusterte frontlyktene (nødvendig på grunn av økt last bak i bilen) ble forsinket. Og så har det vært visse forsinkelser knyttet til introduksjon av en oppgradert varmer. Dette begynner nå å komme på plass. Ellers er opplevd forsinkelse alltid litt sammensatt; vi må nok bli flinkere på kommunikasjon med våre forhandlere slik at de på sin side kan gi sine kunder oppdatert informasjon.

Hvilke tiltak innenfor salg og marked vil Think gjøre for å gjenerobre posisjonen som Norges mest solgte elbil?

– Vi vil ha en skikkelig Think 4-seters lanseringsplan når denne etter hvert kommer i full produksjon. Ellers forventer vi at flere konkurrerende elbiler på markedet vil være med å øke totalmarkedet både innenfor privatmarked, bedriftsmarked og kommunesektoren. Akkurat nå er vi nok mer opptatt av det enn markedsandel. Men spør meg igjen om et halvt år…

Elbilsalg merkerMitsubishi

Mitsubishi har sikkert nylig spist ei kjempestor bløtkake med marsipanlokk og masse pynt. Deres norske suksess med i-MiEV gjør dem til en CO2-vinner på den norske bilstatistikken. Det gjennomsnittlige utslippet for hele bilflåten har falt med hele 30%. Det hjelper virkelig å ha elbiler i porteføljen! For andre måned på rad topper i-MiEV det norske småbilsegmentet.

Bernt G. Jessen, administrerende direktør i MMC Norge, kan fortelle oss at Mitsubishi har fordoblet det totale bilsalget sammenlignet med samme periode i fjor, og Mitsubishi er nå på topp 10 over mest kjøpte bilmerker i Norge. Enda mer interessant er det at Jessen kan fortelle at under bilutstillingen i Genève i forrige uke, uttalte president for Mitsubishi Motors Corporation, Osamu Masuko, at Norge er et foregangsland når det gjelder elbil, både på offentlig tilrettelegging og rene salgstall. Vi veit at dette resulterer i at Norge får internasjonal oppmerksomhet som elbilland, og suksesshistorien med i-MiEV gjør det lettere å få flere elbilmerker hit – i større mengder.

Elbilsalg fylkesvisEr det noen som tror at i-MiEVs salg er et blaff – eller bare høsting av lanseringen i fjor høst? Hm, nå er vi fortalt at de bare i februar har tegnet nye kontrakter på 92 biler. Det vil si flere enn de klarte å levere den samme måneden. Ordrebanken øker. Så langt er det skrevet kontrakter på 600 elbiler. Derfor er årets salgsmål løftet til 1.000 totalt – og det vil komme 270 ekstra elbiler før sommeren.

Geografi

Fylkesstatistikken viser at elbilene stort sett havner der i landet hvor det er mange fra før av.

Akershus er regelrett imponerende, noe salget av i-MiEV bidrar til. Oslo er litt treigt, i-MiEV har ikke et så kraftig gjennomslag der, men er likevel størst foran Buddy. Både Rogaland (endelig!) og Buskerud gjør det skarpt, særlig i førstnevnte fylke er det i-MiEV som virkelig drar lasset. Sør-Trøndelag er en skuffelse hvor japansk elbil tydeligvis ikke har slått til. Tilgitt denne gang. Største skuffelsen er fortsatt Hordaland som virkelig er dårlig og gir elbil negativ oppmerksomhet, som i Bergensavisen: 175 elbiler på 287 ladestasjoner.

Takket være at Mitsubishi har et så godt forhandlernett, er det bare Troms av landets fylker som ikke fikk en ny elbil i årets første to måneder.

Bilde av BMVs hemmelige elbil i3

Det ble litt plass igjen ved denne tabellen. Da tar vi med nyheten om at BMW skal selge 30.000 elbiler. Men mer interessant er det at noen har fått tak i bildene av denne elbilen, ikke bare de fancy skissene BMW deler ut.

Men i3 er intet vi med det første vil merke på statistikkene. Den kommer i 2014.