Nissan LEAFVi har allerede jubla for et vanvittig septembersalg av elbiler. Her presenterer vi detaljer for merker, fylker, gjennomsnittlig CO2-utslipp m.m.

 

 

 

Totalsalget

OFV meldte at 583 nye personbiler med elmotor ble registrert i september. En andel på 5,2% av personbilsalget. Totalt sier OFV at det skal være 2.983 nye personelbiler i løpet av 2012. Noe som tilsvarer knappe 2,9% av nybilsalget. Ja, det må da bli over 3% innen året er omme?

Tar vi imidlertid med bruktimporten (eller kall det parallellimport), noen elektriske varebiler og firehjulsmotorsykler (som vi alltid har kalt elbiler), er 3.162 det totale salgstallet for de 9 første månedene.

Et tall langt over Elbilforeningens forventninger. I 2010 lagde vi en «innfasingsplan» for elbil. Da var målet 1.500 i 2011, noe som ble knust. I 2012 holdt vi fast ved 2.600 som et mål – for vi liker å være nøkterne. Nå skal det mye til for at vi ikke passerer 4.000 med grei margin. Kan vi annet enn å smile og spise ei bløtkake for å feire dette? Dessuten, ennå har ikke offentlig innkjøp kommet igang i større skala…

Ved kvartalsskiftet ser det sånn røft ut til å være 8.500 elbiler på norske veier. Eksakt tall kommer fra oss seinere i måneden. Det betyr at vi lukter på 10.000 ved årsslutt. Men det kan være vel optimistisk.

Elbilsalg
Modellene

Nissan LEAF har i siste kvartal i snitt hatt et månedssalg på 230. Rett og slett imponerende. Tror vi en gang fikk høre at målet var 1.000 solgte LEAF i 2012. Nissan lukter nå på 2.500 i år. Fortsatt ligger LEAF på 16.plass på modellstatistikken for alle personbiler. Puster BMW X3 i nakken. I høst regner vi med at LEAF klatrer et par plasser og havner blant de 15 beste. Fabelaktig! Ja, LEAF er Nissans mest solgte modell i september og slår Qashqai med 33 biler. Men det er for langt fram til å bli best på årstotalen. Likevel, vi gjetter på at LEAF denne høsten blir Nissans mest solgte modell.

Vi legger merke til at i-MiEV gjør et comeback i september. I følge Mitsubishi Norge, er det siden våren månedlig skrevet 60-80 kontrakter på i-MiEV. Men leveransene fra Japan er i litt rykk og napp. August ble det lite biler ut, men dette ble tatt igjen i september med hele 124 nyregistrerte i-MiEV. Nå er det nærmest tomt på lageret, får vi høre. Men ikke bekymr deg for det, for Mitsubishi produserer flittig for det norske markedet.

Hos Citroën er det derimot ikke like tomt. I Norge er det mulighet for å få gode tilbud slik at vi hjelper Citroën med å tømme det europeiske lageret. Noe som synes på salgsstatistikken. I september intet mindre enn 161 C-ZERO ut til nye elbilister. Den mest solgte trillingen i siste kvartal. Mye av årets leveranser er i Oslo og Akershus, en typisk bybil som dette er, vi ser også at Citroënforhandleren i Bergen har dreis på salget.

Siste trilling ut er Peugeot iOn som ser ut til å forbli minstemann. Totalt har trillingene cirka 40% av elbilmarkedet. Slett ikke verst når elbilsalget flyr til himmels. Med all sannsynlighet blir trillingenes totalsalg i 2012 høyere enn i lanseringsåret 2011. Trengs bare 205 nyregistreringer i 4.kvartal. Det vedder vi på at de til sammen enkelt klarer.

Renault Kangoo Z.E.Forøvrig er det ikke mye å skryte av. Vi har Tesla Roadster (selger jamt ca 10 i kvartalet – som er bra), Think (restesalg), Buddy (som ser ut til å komme litt igang igjen), Ford Connect Electric (varebilen til RøhneSelmer som omtrent ikke selger), Mia (ikke tatt av ennå) og Tazzari (nærmest stoppa opp). Blant diverse skjuler det seg bl.a. en god porsjon elektriske Fiat 500 og Fiorino (nok et resultat av et auksjonssalg på en usolgt flåte), 3 stk eldre Ford Ranger Pickup og foreløpig kun 2 nye Renault Kangoo varebil. Vi synes det er på tide at leveransene kommer igang av denne flotte varebilen. September var nevnt, men glemt. Men nå ser det langt lysere ut for dem som venter, noe spionbildet fra Drammen havn viser.

«Bruktimport»

Bruktimport er like gjerne er en form for parallellimport av nybiler utenom de offisielle importørene, som at det faktisk er brukte biler.

Kikker vi på elbilene, utgjør bruktimporten 139 stk eller 4,4% av det totale antallet nyregistrerte elbiler i Norge. Sammenligna med det ordinære bilsalget hvor bruktimport utgjør over 20%, er denne andelen lav. Kanskje litt overraskende da det viser seg at vi mange steder finner at elbilene er vesentlig rimeligere hos utenlandske forhandlere. Men mulig kommende elbilister er litt bekymra for å handle nye elbiler utenfor de offisielle kanalene?

Bruktimporten er dominert av Nissan LEAF med 87 biler. Trillingene er det ikke fler enn 20 av, og det er tydeligvis Mitsubishi som er flinkest til å beskytte salgskanalene i Norge.

CO2-reduksjon

OFV er flinke også til å oppgi gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle solgte personbiler. I september ble det rekordlave 125 g/km. Bak dette tallet finner vi at gjennomsnittet for bensinbiler var 127g og dieselbiler 136g. Med den markedsmiksen som er av diesel- og bensinbiler, kan vi kjapt regne oss fram til at gjennomsnittsutslippet i september reduseres med over 7g CO2/km takka være det flotte elbilsalget.

Hybrider er ikke taperne

For dem som tror at elbilsalget rammer hybridene, må vi si at det er helt feil. Salget av alle former for hybrider er også sterkt stigende. Markedsandelen på 6,2% er på rekordnivå i Europa. Sjølsagt skal Toyota ha æren for dette. Ser vi på ladbare hybrider, er det også de som foreløpig dominerer i Norge. Av septembers 59 nyregistrerte ladbare hybrider hadde Prius plug-in 58. Opel Ampera – hvor er dere?

Fylkesvis salg

Vi avslutter med en oversikt som viser det fylkesvise salget av elbil. Ingen overraskelse der. Oslo & Akershus troner på toppen og holder en markedsandel rundt 45%. For øvrig kan vi si at det er status quo fra forrige kvartal. I toppen er det eneste spenningsmomentet om det blir Rogaland eller Sør-Trøndelag som får årets fjerdeplass. Foreløpig er sistnevnte en frontskjerm foran.

For dem som tror at det forholdsvis gode salget i Møre og Romsdal skyldes sunnmøringenes fantastiske økonomiske sans, kan vi avsløre at det er en beinhard kamp mellom Nordmøre og Sunnmøre om hvem som blir elbilstørst Smile

I bunn er det en del fylker som sloss om å være dårligst. I stor grad skyldes det nok mangel på distribusjon og salgsinnsats. Kanskje også litt manglende fordeler ved å velge elbil. Likevel, vi ser ingen grunn til at salget ikke burde være langt høyere i mange av disse fylkene. Kanskje det bare er et spørsmål om tid – som det som oftest er for alt som gjelder elbil?

Elbilsalg