Annonse

I august stod utslippsfrie elbiler for 17,2 prosent av personbilsalget i Norge. – Vi ser nå at elbilmarkedet flater ut, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Selv om Bu slett ikke er misfornøyd med salgstallene, finner hun grunn til å rope et lite varsko.

– Salgstallene viser at det er for tidlig å begynne å utfase elbilfordelene allerede nå. Skal vi nå vedtatte utslippsmål må vi heller styrke enkelte deler av elbilpolitikken, sier hun.

Forutsigbarhet i avgiftspolitikken

Samtidig roser hun Regjeringen for avgjørelsen om at avgiftsfritaket for nullutslippsbiler skal vare til minst 2018. Det gir forutsigbarhet for elbilmarkedet.

Elbilenes markedsandel har vist en noe svakere tendens de siste månedene, og er så langt i år på 17,7 prosent. Etter første kvartal i år var den eksempelvis 20,4 prosent.

– Fortsatt velger 4 av 5 eksosbil når de kjøper ny bil, sier Christina Bu.

Dobling tre siste år

Det var vært mange høydepunkt i salgsstatistikkene de siste årene. Bestanden av elbiler doblet seg både i 2012, 2013 og 2014.

Skulle det samme skjedd i år, måtte vi hatt rundt 40.000 solgte og registrerte elbiler.

– Det er ikke realistisk, men det understreker samtidig at elbilfordelene ikke er for mye av det det gode, sier Bu, og peker på at det ved månedsskiftet var registrert 17.589 rene elbiler (se fordeling under). Totalt var det registrert 99.390 personbiler.

blogg 20150903 stats0109 EL 800

Ladbare hybrider øker

Bu mener derfor statistikken kan fungere som en påminnelse om at elbilpolitikken fortsatt må ha stø kurs, samtidig som man følger med på salgsutviklingen for ladbare hybrider. I dette markedet har nå Mitsubishi Outlander PHEV, Volkswagen Golf GTE og Audi A3 e-tron nesten like deler av markedet (se fordeling under for bensindrevne varianter under). Fjerde størst er dieselhybriden Volvo V60 med 438 (organisert i egen kategori hos Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)). 

– Ladbare hybrider, som Elbilforeningen også jobber for, er ved inngangen til september kommet opp i en markedsandel på 4,6 (både ladbare bensin- og dieselvarianter).

Dermed er den ladbare andelen altså 22,3 prosent så langt i år, mens den etter første kvartal var den 23 prosent. Det viser at elbilene dermed har tapt kunder til både vanlige eksosbiler og ladbare hybrider.

blogg 20150903 stats0109 plugin 800