Hopp til innhold

Elbilsalget flater ut – plugin-hybrid fortsetter økende trend

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

I november var andelen solgte elbiler på 36.9 prosent av det totale nybilsalget. Det er en oppgang på 1,2 prosentpoeng fra oktober, men en nedgang sammenlignet med november 2018.

Så langt i år ligger markedsandelen for elbiler på 43,4 prosent. Plugin-hybrid har en markedsandel 22,7 prosent i november. – At salget av elbil går ned sammenlignet med november 2018 er en vekker. I oktober og november har plugin-hybrider nærmest doblet sin markedsandel sammenlignet med resten av 2019. Det er viktig at hybridbiler ikke konkurrerer ut elbilene om vi skal nå Stortingets mål om at alt nybilsalget skal være nullutslipp i 2025, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Lading er viktig for at elbilsalget skal fortsette

Enkel tilgang til lading både hjemme og på farten er viktig for at takten i elbilsalget skal fortsette. I regjeringserklæringen ble det lovet en nasjonal støtteordning til lading i fellesgarasjer. – Regjeringen har ikke Innfridd løftet om en nasjonal ladesatsing for borettslag og sameier. Det er det ingen grunn til. Klima- og miljøminister Ola Elvestuen kan raskt gi Enova oppdraget med å forvalte ordningen etter modell av den som allerede brukes i Oslo kommune, med stor suksess. Folk som ikke bor i enebolig må også kunne lade hjemme, mener Bu. Når det gjelder hurtiglading må det nye rammevilkår på plass. På nyåret kommer Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) med nytt forslag til hvordan nettleien skal prises i Norge. – Vi ser fram til at NVE legger forholdene til rette slik at det blir lønnsomt å drifte hurtigladestasjoner også i distriktene. Manglende lademuligheter kan ikke hindre folk fra å kjøpe elbil, slår Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening fast. Tallene er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken