Annonse

ElbussDenne uka var en helelektrisk buss på besøk i Norge. Et naturlig steg videre for Oslo som allerede er verdens elbilhovedstad?

Vi hadde med vår egen testsjåfør på Norgesbesøket. Magne Storebø er mangeårig elbilist og sjåfør på flybussen. Han fikk prøvekjøre elbussen i Oslos gater.  Storebø kunne godt tenke seg å kjøre denne bussen i daglig rutetrafikk. Den framstår for ham som en helt vanlig buss.

 

ElbussRutebuss

Elbussen kan være neste steg for å elektrifisere veitransporten. I bytrafikken påvirker dieselbusser folk og miljø. De bråker fælt, i tillegg til å ha utslipp av NOx og CO2. Elektrisk drift kan være et godt alternativ for rutebusser i byområder. I Oslo kan for eksempel 37-bussen som kjører mellom Helsfyr og Nydalen være en passende testrute? Nevnte elbuss kan kjøre denne ruta en rekke ganger før den må stoppe for å lade. Alternativt kan man sette opp ladere i hver ende av ruta slik at elbussene kan ta et ladestopp når de likevel venter på neste avgang.

Elbuss200 elbusser i drift

Det er det nederlandske firmaet Ebusco som har utviklet den fullskala elektriske bussen med plass til 76 passasjerer. Allerede har Ebusco rundt 200 elektriske busser i drift i kinesiske byer. Og nå kommer en versjon som er designet for det europeiske markedet og har europeisk typegodkjenning.

ElbussFullades på tre timer

Batteripakken i bussen kan lades med høy effekt på tre timer fra 0-100 % eller 1,5 timer fra 0-80 %. Batterikapasiteten består av ti enkeltpakker på totalt 242 kWh. Dette tilsvarer batterikapasiteten til ti stykker av elbilen Nissan LEAF. Ebusco oppgir en gjennomsnittlig rekkevidde på 250 kilometer per lading.

På norske vinterdager går rekkevidden erfaringsmessig ned betraktelig i forhold til oppgitt rekkevidde. Men i bykjøring med lav fart vil batterikapasiteten holde lengre enn ved blandet kjøring. Senere skal det også komme en versjon med større batteripakke og oppgitt rekkevidde på 300 kilometer per lading.

Varmeapparat på strøm

Elbussen kan leveres med ulike typer varmeapparat. Enten en elektrisk varmepumpe som bruker av batterikapasiteten for å varme eller kjøle bussen. Rundt 20 % av batterikapasiteten vil gå med til å varme opp bussen på vinteren og dermed gi kortere rekkevidde. Alternativt kan elbussen leveres med varmeapparat drevet av gass eller diesel som ikke korter ned rekkevidden, men som derimot gir litt utslipp.

Ingen eksos og mindre støy

Uansett vil elbussen være svært energieffektiv i forhold til konvensjonelle busser. Elbussen oppgis til å bruke i snitt 0,9 kWh per kilometer uten varmeapparat og 1,1 kWh med varmeapparatet på. Tilsvarende erfaringstall fra dieselbusser varierer. Ebusco oppgir forbruk for dieselbusser på 10-15 kWh per kilometer for rutebusser med mange start og stopp. Magne Storebø sin erfaring med flybussen er et gjennomsnittlig forbruk på ca. 3 liter diesel per mil. Det tilsvarer et forbruk på 3 kWt per kilometer. Over tid vil det uansett være mye å spare på drivstoffutgifter med elektrisk drift.

Og ikke minst har elbusser – akkurat som elbiler – ingen utslipp av eksos og mindre støy. Elbusser kan være et viktig bidrag for å redusere luftforurensing og støy i byene.

Elbussen fra Ebusco har en oppgitt rekkevidde på 250 kilometer og kan fullades på tre timer. Har du forslag til bussruter i Oslo eller andre steder som kan passe for denne elbussens rekkevidde og ladetid? Bruk kommentarfeltet under.

Elbuss