Annonse

Oliver Walter– Folk kommer til å elske den, mener Oliver Walter, produktsjef for elbilen BMW i3. Han var nylig i Oslo for å vise fram konseptbilen for første gang i elbillandet Norge.

– Bilen er designet fra bunnen av som en elbil, uten kompromisser. Derfor er den verdt å vente på, sier Oliver Walter.

 

BMW i3Hyggelig pris

BMW i3 skal bli levert i Norge fra 16. november i år, samtidig med lansering i Tyskland. Prisen blir antydet til å ligge rundt 260.000 norske kroner. Ikke langt unna bestselgeren Nissan LEAF og billig for BMW å være. En hyggelig overraskelse for mange og i nederste del av hva elbil.no har tippet tidligere. Men BMW understreker at prisen er et estimat og ikke endelig bekreftet.

BMW har et mål om å selge minst 1.000 i3 i Norge innen utgangen av 2014. Med antydet pris burde ikke det være et hårete mål. Totalt regner de med å få ut 30.000 elbiler fra samlebåndet på fabrikken i Leipzig i samme periode.

– Nå har vi stort fokus på lansering av i3 og tenker langsiktig på utviklingen av elbil, sier Oliver Walter.

BMW i3Morsom kjøreopplevelse

Han mener elbilen er konkurransedyktig prismessig og tror mange vil bli entusiastiske etter å ha prøvekjørt den. Selv har Oliver Walter testkjørt konseptbilen ved et par anledninger og har bare lovord å komme med.

– Kjøreopplevelsen er viktig for BMW og jeg kan bekrefte at i3 er morsom å kjøre, smiler Walter.

BMW lover også et interiør som gir et høyst moderne preg veldig ulikt dagens bilinteriør. Nytenkning og moderne løsninger vil stå i fokus.

I Norge vil første anledning til prøvekjøring bli under Oslo Maraton 21. september i år. Elbil.no fortjener vel å bli en av de fem første som får prøvekjøre her i landet?

BMW i3 ConseptBMW i3 vil bli solgt hos forhandlerne i Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger og i tillegg vil service bli tilbudt fra flere BMW-forhandlere rundt om i landet.

Født elektrisk

Produktsjefen har jobbet i fire år med utvikling av design av BMW i3. Ved hjelp av understell i aluminium og karosseri i karbonfiber har BMW klart å kompensere for høyere vekt av batteriet. BMW i3 veier rundt 1250 kilo. Den relativt lave vekten vil kunne øke rekkevidden. I tillegg er i3 designet så aerodynamisk som mulig for å minske luftmotstand. Dekkene er spesialdesignet av Goodyear for å minske rullemotstanden.

Walter opplyser at batterikapasitet ikke er endelig bestemt, men at den vil ligge på et sted mellom 20 og 25 kWh. Til sammenlikning har Nissan LEAF en batterikapasitet på 24 kWh.

Bærekraft og miljø

BMW framhever at de ønsker å være mest mulig bærekraftige fra vugge til grav for BMW i3. Energiforbruket fra produksjonen er halvert i forhold til en tilsvarende vanlig bil. Energien som brukes i produksjonen er utelukkende fra vindkraft.

I tillegg vil elbiler ha null utslipp av helseskadelige avgasser og støye mindre. Og null utslipp av klimagassen CO2 om strømmen kommer fra fornybare kilder. Og når i3 har nådd sin levetid har BMW systemet klart for resirkulering av bilen. Grundige tyskere har tenkt på alt.

Konseptbilen BMW i3 blir i Norge til 30. mai på Aker brygge og fra 1.-9. juni på Oslo lufthavn Gardermoen.

Oliver Walter er produktsjef for elbilen BMW i3.

Oliver Walter