Annonse

Bjørn Jarle Gundersen valgte selvsagt den elektriske ferja MF Ampere etter å ha hentet sin nye elbil i Bergen. Se bildene!

MF Ampere er bygd av verftet Fjellstrand, og hadde sin aller første tur med biler og passasjerer over Sognefjorden for en drøy måned siden.

I går dro altså Bjørn Jarle Gundersen fra Ålesund til Bergen for å hente sin nye Tesla P85D. I den forbindelse har vi fått denne stemningsrapporten fra hjemturen til Sunnmøre, som selvsagt ble enda mer elektrisk enn før. Turen over Sognefjorden kom på 34 kroner for mann og elbil.

blogg-20150320-ampere stortdekk 800

– Det som overrasket mest var at ferga virket så rommelig. Den er mye bredere enn jeg er vant til – og forventet. Veldig luftig og fin. Den hadde fire brede felt på hoveddekk. I tillegg har den to felt på øvre plan, sier Gundersen og legger til at det var veldig stille.

– Det var kun motordur under dekk bak. Lenger framme er den tilnærmet lydløs. I salongen hørte jeg nesten bare ventilasjonsanlegget, forteller Gundersen, som selvsagt tok seg en runde for å inspisere ferja både inn- og utvendig.

blogg-20150320-ampere kafe 800

Står over hver tredje tur foreløpig

– Jeg tenkte jeg skulle orientere meg mer, men fergeturen ble utrolig kort. Syntes den var slutt før jeg fikk summet meg, forteller Gundersen.  

Han noterte seg imidlertid litt forskjellig innstilling hos mannskapet. 

– Billettøren var negativ og mente den burde hete «BF Virkerikke», mens den andre på dekk var positiv og samtidig veldig interessert i bilen min. Det var forresten også med en annen Tesla på overfarten, sier Gundersen.

blogg-20150320-ampere utside 800

Billettørens kallenavn kan kanskje forklares med at ladingen på andre siden av Sognefjorden, på La(de)vik, ennå ikke fungerer helt optimalt. 

– Derfor må MF Ampere foreløpig stå over hver tredje tur, sier Gundersen, og legger til at han fikk opplyst at ladingen fungerer etter planen på Oppedal – på sørsiden av fjorden.

blogg-20150320-ampere billett 800

Stolte av ferja

Det er en drøy måned siden ferga gjennomførte sin første tur med biler og passasjerer. Ferjeselskapet Norled fastslo da at det var en viktig milepæl i innfasingen av en helt ny og verdensledende teknologi i dette sambandet.

Den første tiden vil MF Ampere gå i tillegg til de andre ferjene på sambandet. 

blogg-20150320-ampere fra kai 800

– MF Ampère er verdens første bilferje helt uten lokale utslipp, og dette viser at ferjefarten ligger langt fremme i forhold til det grønne skiftet. Samtidig må vi være ydmyke i forhold til at dette er første gang denne teknologien tas i bruk i ferjebransjen, og det kan derfor fortsatt være behov for tilpasninger. Dette er bakgrunnen for at vi gjør en gradvis innfasing, uttalte viseadministrerende direktør i Norled, Lars Jacob Engelsen, i forbindelse med premieren 16. februar.

blogg-20150320-ampere tesladekk 800blogg-20150320-ampere sveleruta 800