Den elektriske framtida gir oss mindre kjøretøy og et stort mangfold av elektriske fremkomstmidler.

Det er ikke tilfeldig at Barcelona ble valgt for å holde den første World Light Electric Vehicle Summit. Barcelona har gjort mange grep for gjøre mye av byens transport elektrisk.

Elektrisk by

Politiet har i dag 30 elektriske scootere. I 2019 vil de ha 200. De har elektrisk bymopedordning som virker som en bysykkelordning. Den kommunale parken av biler som sørger for renhold av parker og søppelinnhenting vil i 2019 være fullelektrisk.
Neste år vil 2000 elsykler være integrert i den eksisterende bysykkelordningen.

Over hele verden pågår et arbeid med å elektrifisere transporten, og denne konferansen (World light Electric Vehicle Summit) handlet altså om de lettere elektriske kjøretøyene, fra to til fire hjul.

Konklusjonen er at mye av dagens persontransport krever så mye energi og plass at det må komme en endring. Løsningen er mindre, elektriske kjøretøy.

Elsykkel er driveren

På mange måter er elsykkelen driveren i arbeidet med å endre folks transportvaner. Og som Chris Cherry, fra the Light Electric Vehicle Education and Research Initiative ved universitetet i Tennessee-Knoxville, sa det: – Elsykler er det raskest voksende alternative transportmiddelet verden har sett.Chriss Cherry
I tillegg til at elsykkelen er det mest energieffektive transportmiddelet (hvis man ser bort fra vanlig sykkel). Eller som amerikanerne sier: E-bikes are the game changer!

Fem millioner i 2020

Og denne «gamechanger» selger. Derfor er det ventet en eksplosiv vekst i elsykkelsalget i de kommende årene.

– Det totale salget av elsykler i Europa i fjor var på 1,4 millioner, forteller Manuel Marsilio fra  Conebi – organisasjonen for sykkelindustrien i Europa, som forventer et salg på fem millioner elsykler i Europa i 2020. Selvfølgelig noe bak Kina som årlig selger omlag 36 millioner elsykler. Så når all forskning viser at elsykkelen erstatter biltrafikk, er dette gledelige tall.

Stadig nye alternativ

Det skjer altså en enorm utvikling i området elektriske tohjulinger, trehjulinger og firehjulinger. En del av prototypene som ble presentert under konferansen i Barcelona vil nok kanskje ikke komme i masseproduksjon. Men en del produkter er allerede oppe og går – om enn i små volum. Og omfanget viser at det er en at sterk vilje blant ingeniører, gründere, produktuviklere og designer til å være med på utviklingen innen elektrisk transport.

Mangler styring

Så hvor står vi i dag – og om noen år?
Annick Roetynk i AVERE (Europeisk organisasjon for elektromobilitet)  er betenkt over at politikere og lovgivere innen EU overser denne produktutviklingen og har per i dag for eksempel ikke nevnt lettere elektriske kjøretøy i de ulike styringsdokumentene for transport. Det mangler altså både regelverk og målsetninger både til å styre eller å påskynde utviklingen innen elektrisk mobilitet.
– Vi har et pågående arbeid for å få politikerne til å se hvilken betydning disse kjøretøyene faktisk kan få i årene framover – særlig når vi vet at i EUs hvitebok om transport, har som mål å halvere bruken av bil inne 2030. Her har de lettere elektriske kjøretøyene en åpenbar misjon, sier Roetnyck.