Elbilforeningen og Bellona drar på elektrisk langtur til Murmansk i Russland. Målet: Å synliggjøre det skrikende behovet for hurtiglading i Finnmark og nordområdene.

– Hovedgrunnen til at vi bidrar til «Arctic Electric Rally», er mangelen på hurtigladere i Finnmark. Det er på høy tid at fylket får sine første hurtigladere, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening.

Fra norsk side deltar fire elbilister, brorparten medlemmer i Norsk elbilforening. De vil starte på den cirka 230 kilometer lange turen til Murmansk, via E105, i morgen tidlig. Ytterligere seks startet fra St. Petersburg i går morges.

På sistnevnte strekning, 1.330 kilometer langs E105, er ladeinfrastrukturen så elendig at gruppa må ty til dieselaggregat for å nå fram. Nordmennene klarer enkelt sin del av ekspedisjonen, via Nikel og Tetovka, uten ladestopp.

Elbilforeningen deltar med to ansatte, som vil rapportere fra ekspedisjonen både underveis og i etterkant (her på elbil.no). Ikke minst håper Norsk elbilforening å knytte kontakter over landegrensene.

Tesla er en nødvendighet

Samtlige deltakere kjører Tesla, og en av de norske, Kjetil Sandal, har kjørt helt fra Bergen. Tesla er eneste elbilmerke – så langt – som kan håndtere utfordringen greit.

Fredag ettermiddag møtes de norske, russiske og hviterussiske deltakerne etter planen ved hotellet Park Inn by Radisson Polyarnye Zori i Murmansk. Her blir det pressekonferanse lørdag for russiske journalister. Viseguvernøren i Murmansk region, Evgeni Nikor, og ordføreren i Sør-Varanger kommune, Rune Rafaelsen, deltar også.

I storbyen vil deltakerne lade batteriene via den semihurtige ladestasjonen utenfor hotellet. Den ble etablert av Bellona i fjor, men ellers er det svært begrenset med lademuligheter i området – akkurat som i Finnmark generelt.

Må få orden på hovedferdselsårene

– På hver sine måter vil de entusiastiske elbilistene fortelle om hvilke utfordringer man støter på som elbilist nordpå. Ikke minst vet de hvilke kjøreruter som fungerer og hvilke som er helt uaktuelle i dag, sier Haugneland.

Norsk elbilforening har helt konkrete forslag til steder og strekninger (se nederst) som bør få hurtigladere snarest. Enova, Finnmark fylkeskommune og lokale kraftaktører bør gå sammen for å få dette på plass.

– Våre forslag vil ikke gi et sammenhengende nett, men hurtigladere på disse stedene kan gjøre det mulig å kjøre elektrisk mellom Alta-Hammerfest-Lakselv og Lakselv-Karasjok-Kirkenes/Vadsø. Med tanke på avstandene vil det uansett fordre en elbil med god rekkevidde, men disse blir det heldigvis stadig flere av.

NB. Underveis vil det, litt avhengig av tilgang til internett, komme oppdateringer i sosiale medier – primært Facebook og Instagram.

Bakgrunn: Her trengs hurtigladere i Finnmark

Sentrale

  • Alta
  • Hammerfest
  • Honningsvåg
  • Kirkenes
  • Lakselv
  • Skaidi
  • Tana
  • Vadsø/Vardø

Strekningen Karasjok – Tana: 181 km

  • Utsjok (krysset E6/E75 eller på finsk side)

Strekningen Tana – Kirkenes: 142 km

  • Bugøyfjord/Neiden (E6)