Annonse

Renault TwizyDen reneste julegaven fra Renault. I hvert fall til alle som er entuastiske for små, arealeffektive bykjøretøy. I 2013 kommer innovative Twizy på norske veier.

 

 

 

Renault TwizyVi har skrevet mye om den tidligere. Og det er nok bare å innrømme hva som var baktanken med det. Vi aksepterte ikke at norske småkjøretøyentusiaster ikke skal få del i gleden av å kjøre hva som idag er Europas mest solgte, elektriske firehjuling. Se – nå kan Renaultnissene i Norge fortelle at det skal vi få lov til. 

Iveren økte ikke minst da vi så at Renault også har en løsning for at vi ikke skal bli blåfrosne i Twizy vinterstid. Men den virkelige inspiratoren, og den som skal ha en stor takk, er pionéren, entusiasten og biljournalisten Jon Winding-Sørensen. Hans egenimport av en Twizy har utvilsomt trigga Renault Norge til å ta tak i dette lille smykket.

Vi gleder oss til mars – og ser at prisen slett ikke er skremmende. Dessuten synes vi Renaults idé om at dette bør være 16-åringenes kjøretøy, er så god at vi får gjøre vårt på den politiske fronten for å bidra til at en liten forskriftsendring kan komme på plass. La oss få 16-åringene bort fra utrygge, forurensende og harkende tohjuls mopeder, og heller la de kjøre Twizy inn i framtida. Det er starten på deres elbilkarriere. Her er Renault Norges pressemelding.

 

RENAULT TWIZY – REN KJØREGLEDE PÅ FIRE HJUL

Nyskapningen Renault Twizy blir lansert på det norske markedet til våren, og setter dermed en ny standard for personlig mobilitet. Bykjøretøyet er bare 2,3 meter langt, og 1,2 meter bred, men har likevel plass til to personer. Renault Twizy er helelektrisk og har en rekkevidde på opptil 100 km per lading (NEDC norm), og en topphastighet på 80 km/t. Renault Twizy har allerede rukket å bli en stor suksess i Europa.

Renault Twizy har fire hjul, og takket være batteriet som sitter midt under forsetet tilbyr den særdeles god kjørekomfort og stabilitet. Den veier kun 450 kg, og er utstyrt med et 6,1 Kwh lithium-ion batteri som kan lades i en vanlig stikkontakt på ca fire timer. Elmotoren er på 13 kw/17 HK (Twizy 80) og den har et dreiemoment på 57Nm, noe som sikrer rask akselerasjon.

Renault Twizy går under kjøretøykategorien firehjulsmotorsykkel, og kan kjøres av alle på vanlig førerkort for bil. I Europa finnes den i to versjoner – Twizy 80 som har en topphastighet på 80 km/t, og Twizy 45 som har en topphastighet på bare 45 km/t. Sistnevnte kan kjøres av 16 åringer med mopedlappen i de fleste europeiske land, men i Norge sier myndighetene at man må være 18 år for å kjøre denne. Renault Norge har imidlertid gjort en henvendelse til Vegdirektoratet og anbefalt en forskriftsendring slik at det skal bli mulig å kjøre Twizy 45 også for 16 åringer her i landet.

– Vi mener Twizy 45 er et langt sikrere og mer miljøvennlig kjøretøy for ungdom enn en vanlig moped eller scooter, og at 16 åringer derfor også i Norge bør få anledning til å kjøre en Renault Twizy, sier Jan Traaseth, administrerende direktør i Renault Norge.

Per utgangen av september 2012 var det solgt hele 7.895 Twizy’er, noe som gjør den til Europas mest solgte firehjuls elektriske kjøretøy. Endelige priser vil bli lansert i mars 2013, men vi har som målsetning at Renault Twizy skal ha startpris i Norge på ca 70.000 kroner. I tillegg betaler du en leie av batteriet på noen få hundrelapper i måneden.

Jan TraasethBykjøretøyet er tilgjengelig både med og uten dører, og spesialtilpassede vinduer sørger for å skjerme deg for vær og vind. Sikkerheten er på topp både gjennom at den er utstyrt med airbag, at man bruker firepunkts sikkerhetsbelte, og ved selve konstruksjonen som er som et eggformet sikkerhetsbur. En oppvarmet frontrute sikrer god sikt selv i fuktig vær.

– Vi gleder oss enormt til å lansere Renault Twizy på det norske markedet, og vi har allerede en rekke begeistrede interesserte kjøpere, sier Jan Traaseth, administrerende direktør i Renault Norge. – Vi mener Renault Twizy tilbyr ren kjøreglede på fire hjul og at den vil sette en ny standard for personlig mobilitet, og tror samtidig på et stort potensial i elbilvennlige Norge.