Annonse

Skal vi tro Miljøpartiet De Grønne er ikke elsykkel dagens svar på utfordringen vi har for å redusere privatbilismen i byene. Til det er den for farlig i trafikken.

Mens andre partier har sondert, har Miljøpartiet slikket sårene etter hva som kanskje ble et litt skuffende stortingsvalg, til tross for at de fikk en Oslo-representant på Stortinget. Skal Rasmus Hansson bli Stortingets eneste elsykkel-motstander?

Positiv oppmerksomhet om elsykkel

For to uker siden var det et stort oppslag i Aftenposten og en fin reportasje på NRK om en gryende satsing på elsykkel. For å lære om effekten av elsykling, og forstå om folk vil velge elsykkel framfor forurensende privatbil, kjøres det denne høsten et par prosjekter som lar nye brukere bli kjent med transportmiddelet. Involvert er Oslo kommune, Akershus fylkeskommune, Transportøkonomisk Institutt, EVO Bikes, Syklistenes Landsforening og Norsk Elbilforening. Vi synes det er flott at syklister og elbilister samarbeider.

– Farlig å bruke elsykkel

Som en reaksjon på denne oppmerksomheten sendte Miljøpartiet et brev til byrådet i Oslo hvor de kritiserer oppfordringen om å la bilen stå og velge tråsykkel med elektrisk hjelpemotor. NRK gjengir budskapet i gårsdagens reportasje: – Farlig å bruke elsykkel. Ord som da skal ha kommet fra Harald A. Nissen, nasjonal talsmann i Miljøpartiet. Mulig vinklingen er litt tabloid, for ingressen fortsetter med: ««Å oppfordre flere til å bruke elsykkel kan være direkte farlig». Sterke ord – fra et overraskende hold. Reneste bakholdsangrepet.

Skepsisen har sin bakgrunn i at Miljøpartiet mener at disse tråsyklene med en liten elektrisk hjelpemotor utgjør en trussel mot andre myke trafikanter så lenge sykkelveinettet ikke er bedre. Trafikanter på ulike transportmidler må separeres bedre, er ønsket.

Ja, dette var kanskje hva som var tenkt som et «taktisk lurt» utspill for å få mer søkelys på behovet for ordentlige sykkelveier, men framstår mildest talt som reaksjonært og lite konstruktivt. Nissen og slagordet hans ser du rett nedenfor. Svaret er at elsykkel ikke skal gjøre det lettere for deg.

Harald A. Nissen

Gir sykkelen et dytt

Det minner oss på at Miljøpartiet før valget fikk tyn av den tekno-orienterte miljøbevegelsen, først og fremst representert av Bellona. Det var kanskje ikke helt skivebom hvis også en elsykkel, med en liten hjelpemotor på noen hundre watt og en beskjeden batteripakke, framstår som et skummelt fremmedelement i bytrafikken. Ikke kjører den av seg sjøl, du må trå hele tida, og når du passerer 25 km/t, er det kun pedalkraft som gjelder. Som på en vanlig sykkel.

Elmotoren er først og fremst for å lette kraftforbruket i motbakkene – disse har vi mange nok av rundt Oslo-gryta. Det er derfor både en mistanke og et håp om at mange flere vil velge å sykle, ikke først og fremst for trening, men for transport fram og tilbake til jobb, hvis de får denne lille dytten fra elmotoren. For det er ikke alle som vil svette hver gang de forflytter seg.

– Vi har et kjempeproblem!
Elsykler

I reportasjen kan vi lese at Trond Berge i Syklistenes Landsforening ikke gjør elsykkel farligere enn nødvendig og deler noen kloke ord: – Man skal være klar over at all sykling krever trening og litt erfaring.

Byråden for byutvikling, Bård Folke Fredriksen, er også krystallklar: – Elsykkel er bra, og er faktisk noe som kan gjøre at flere Oslo-folk bruker sykkel.

Vi skal ikke harselere for mye med Miljøpartiet. Antagelig har de bare snubla litt i sine egne tankerekker. For dette utspillet minner oss om Atle Antonsen da han spilte statsminister i serien «Ut i vår hage», og i fortvilelse megapompøst utbrøt i hver episode: – Vi har et kjempeproblem!

Noe han åpenbart ikke hadde, bare følte for at han trengte det. Er nok ikke så stort dette elsykkelproblemet heller. I hvert fall har vi langt større problemer i bytrafikken enn stillegående, arealeffektive sykler – om så de har en liten hjelpemotor.

Mer informasjon takk

Vi kunne fortsatt å harselere side opp og side ned, men ønsker Miljøpartiet bedre lykke neste gang. Miljøpartiet får velge sine kampsaker og ressursbruk med omhu. Men var dette annet enn et hendelig uhell, så har elbil.no nettsiden også åpen for dem som er skeptiske til elektriske transportløsninger. Ingenting er som å få litt motstand, det tenner bare gnisten. Ja apropos det, vi har tidligere invitert Bjart Holtsmark til å forklare sin skepsis direkte til elbilmenigheten, men han har ikke hatt tid til å ta utfordringen. Miljøpartiet De Grønne må gjerne forklare oss – med helt egne ord – hvorfor det ikke skal satses på at elsykler skal erstatte forurensende privatbilisme – snarest mulig og mest mulig. Helt uten at vi lager tabloide vinklinger.

Vi anbefaler en fin NRK-reportasje om arbeidet som nå gjøres for å forstå effekten av å få flere til å velge elsykkel. Som ingressen forteller: «Elsykler skal lokke flere til å la bilen stå og heller velge sykkel på vei til jobb. Hundre prøvekaniner er sendt ut i gatene.» En liten tvil kan likevel være til stede, skal vi tro Aslak Fyhri fra TØI: – Om dette er framtida vet vi ikke, men det ønsker vi å finne ut.

Ja, det vil vi! Sjekk NRK Østlandssendingen: Vil lokke flere på hjul 

Vil du lære mer om elsykkel?

18.10.2013: Miljøpartiet De Grønne ønsker å utdype hva de mener om saken. Vi oppfordrer alle også om å lese dette :
Ja vi elsker elsykler!