Merkevaren ZEG gjør Hercules til den første store aktøren på det tyske sykkelmarkedet som reklamerer for elektriske transportsykler. Hercules Cargo har god plass og markerer en milepæl.

PLUSS: Start- og trillehjelp, viser restrekkevidde.
MINUS: Høy totalvekt.

Cargos transportkasse er den største i testen, 340 liter, men den stikker likevel ikke utenfor den brede rammen på sykkelen. Selv om sykkelen ser ganske stor og tung ut, er det en behagelig å kjøre. Testsyklistene påpekte spesielt det gode veigrepet og høy stabilitet, også når sykkelen er fullastet. Den avtakbare fronten er helt unik, og bildet viser hvor lett det er å trille Cargo inn i en heis eller et supermarked. Det finnes også en familieversjon der fronten kan brukes separat som barnevogn. Hercules Cargo har trinnløse gir som er utrolig behagelige i bruk, selv om du må bruke displayet til å justere pedalrytmen. Det tar litt lenger tid enn med et vanlig dreiehåndtak, og i motbakker er det en ulempe. Dessuten sluker NuVinci-giret en del kraft fra motoren, og sykkelen er en av de tyngste i testen. På motorassistanse oppnår Cargo bare resultater som ligger under gjennomsnittet. Selv om testresultatene samlet sett er tilfredsstillende – sykkelen er enkel å håndtere og har mange praktiske funksjoner – så holder ikke dette til en førsteplass.

Med litt trening kan du skille de to delene på Hercules Cargo fra hverandre, og det åpner for mange smarte og nye bruksmuligheter. For å skille dem fra hverandre må du først koble fra den hydrauliske bremseslangen og den elektriske ledningen til Bosch-displayet. Testsyklistene synes løsningen er praktisk, men ville foretrukket en litt raskere og enklere metode i hverdagen.

På Hercules Cargo kan fronten tas av og brukes alene, og den har eget styrehjul som kan vippes ned. Det betyr at du kan sykle helt bort til et hus med tunge verktøy eller varer, og deretter ta med deg transportkassen inn i heisen så du slipper å bære så tungt. Du kan transportere tunge varer som vaskemaskiner helt frem til der de skal brukes, først med sykkelen, deretter med trillevognen.

Hør mer om sykkelen hos importøren Greenspeed. 

Tekniske spesifikasjoner

  • Motortype / motorplassering:250 W Bosch Performance Midtmotor
  • Batteristyrke:500Wh / Li-ion 36 V / 13,4 Ah
  • Rekkevidde (min / maks):19 - 47
  • Rammestørrelse:Unisize
  • Gir:Nivinci N360 Hsync
  • Bremser foran/bak:Hydrauliske skivebremser Formula CR3
  • Gaffel:Fjærgaffel Spinner 300
  • Dekk:Schwalbe Big Apple Plus. Foran: 55-406. Bak: 60-559
  • Vekt sykkel:69,7
  • Priskategori:Høy
  • Ekstrautstyr / annet:Viser rekkevidde, har start og skyveassistanse, mulighet for å regulerbar vinkel på styre, avtagbar front som kan brukes som trillevogn.
  • Testet:2016
  • Importør:www.greenspeed.no