For å kunne teste elsykler, må vi lage kategorier slik at det er mulig å sammenligne. Slik har vi delt inn syklene.

Hovedkategori

Underkategori

Urban

Enkel
Business
Sammenleggbar/kompakt

Komfort

By
Klassisk
Tilrettelagt/rehab
Ungdom

Sport og fritid

Tur
Livsstil
Sport

Transport

Familietransport
Familielastetransport
Lastetransport
Profftransport
Bedriftstransport 50 kg+
Bedriftstransport 120 kg+

Hvordan teste sykkel – kategorier!
Med så mange elsykler som finnes på markedet i dag, er det vanskeligere enn før å finne den som passer deg best. Kriteriene er mange og syklene som tilbys, blir stadig mer forskjellige. Hvilken sykkel passer best til dine behov?
Vi som tester sykkel ønsker å gjøre det oversiktelig og laget fire overordnede grupper: Urban, komfort, sport/fritid og transport. De samme vurderingskriteriene er brukt i alle kategoriene, men de blir vektet etter hvilke bruksområder og behov som betyr mest i hver enkelt kategori.

Når det gjelder kjøp av sykkel, er det bare dum som vet hvilken elsykkel som passer deg best. Testene er ment for å gi deg et inntrykk av hva du kan forvente av sykkelen, samt gi deg et raskt overblikk.
Men før du selv velger, bør du også teste deg selv. Tenk gjennom hvor du normalt vil bruke elsykkelen og hva er egentlig dine behov? Hvor  og hvor langt skal du sykle hver dag?Skal du frakte med deg utstyr eller bager?

URBAN

Elsykler er perfekte til bytransport. Med tanke på elsyklenes klare fordeler i byen er lett å forstå mange syklene havner i den urbane kategorien. Syklene i kategorien er videre inndelt i forskjellige bruksområder.

Enkle elsykler er konstruert for hverdagsbruk i byen. De ser ut som vanlige sykler og føles omtrent slik også når du sykler på dem, bortsett fra at syklingen går litt lettere. Syklene er enkle i bruk med ukomplisert utstyr, og uten unødvendig utstyr. Hjelpemotoren skal være god, slik at det blir enkelt å dra på korte turer eller byturer. Det viktigste med enkle elsykler er god mobilitet uten anstrengelser.

Business tar i bruk innovativ teknologi og dekker perfekt de transportbehovene vi møter i dag. Folk flest bor i eller omkring byen, og trenger transport både jobben og på fritiden, ofte under sterkt tidspress og med kamp om plassen. I denne kategorien finner du de raske elsyklene som gir deg motorassistanse opptil 45 km/t. De raske elsyklene (S-45) passer i tillegg svært godt på landsbygda, der det mange steder mangler sykkelveier. (De raske elsyklene klassifiseres som moped, krever registrering og er derfor ikke lov å bruke på vanlige gang- og sykkelveier). Spesifikasjonene og ytelsen ligger i toppklassen, også i bratte motbakker og med lang rekkevidde. Dette er egenskaper som koster litt ekstra: Forretningsfolk kjører på første klasse.

Sammenleggbare og/eller kompaktsykler er mer spesialisert. Disse skal enten legges sammen slik at syklisten enkelt kan kombinere flere transportmidler og ta den med seg på bussen, trikken, toget eller i bilen. Perfekt for pendlere som bor på landet og jobber i byen. Kompaktsyklene er ikke sammenleggbare men like fullt en enkel sykkel å håndtere. Elsyklene i denne kategorien må være lette å bære, og batteriet bør også være med slik at det kan lades opp på kontoret eller hjemme.

KOMFORT

Komfort skal først og fremst føles godt og gjøre livet litt lettere. Dette gjelder
absolutt for
elektriske sykler, som jo har som eneste formål å gjøre ting litt  enklere.

Men komfortklassen handler om mer enn bare motorassistansen. Utstyret må føles behagelig, og den må være god å sykle på slik at hele sykkelopplevelsen føles riktig.

Bysyklene henvender seg til urbane, designbevisste folk som ønsker seg et smart og komfortabelt transportmiddel i hverdagen.  Her får du full sykkelglede. Setet er mykt, og sykkelen er velutstyrt med selvforklarende kontrollere og gode dempere. Den er også utstyrt med et pålitelig fremdriftssystem og en avtakbar batteripakke, skjermer, trafikksikre lys, støtte og bagasjebrett.  Bysyklene er perfekte for deg som trenger en behagelig sykkel i hverdagen.  Her får du behagelig transport når du skal pendle til jobben, skolen eller universitetet, eller når du skal på handletur.

Klassisk elsykkel handler ikke bare om komfort, men også om å eie et tidløst produkt av høy kvalitet. Den oppreiste kjørestillingen er behagelig, og selv i sterk motvind kan du rolig trille videre. Den er lett å sykle på, men i tillegg har du jevn, godt tilpasset motorassistanse og lang rekkevidde.
De klassiske elsyklene er tydelig inspirert av nederlandsk sykkeldesign, og de solide komponentene er konstruert for å vare. Lukket kjedekasse, skjermer, lang levetid, kraftig og praktisk bagasjebrett og solid støttebein er noen av minimumskravene. Disse kvalitetene gjør at en klassisk elsykkel koster litt mer, men er en pålitelig arbeidshest som kan vare livet ut.

Tilrettelagte sykler eller rehaber spesialdesignet for dem som har ekstra utfordringer. Innsteget er svært lavt og hele
sykkelen er innrettet på at det skal være enkelt å sykle og betjene sykkelen.

Ungdom
er elsykler for ungdom og de er både enkle og moderne. De er bygge for litt mindre syklister,
det vil si for lettere syklister, og har blant annet som krav at de skal være enkle å sette fra seg og lette å låse.

SPORT/FRITID 

Sykling med elsykkel er også en fritidsaktivitet i vekst, og syklene som brukes, blir
mer og mer sofistikert. Vi tenker ikke på syklister som presser grensene til det ytterste.

Med elykler kan alle bli med ut på tur. Du kan sykle lenger, raskere og mer avslappet. Noen vil på langtur, andre vil ut i terrenget og mestre turer som de aldri før har klart, men som nå er mulige takket være elsykkelen.

Tursykkelen må tåle en vektbelastning på minst 110 kg og ha gode festesystemer til sideveskene. Hvis syklisten veier rundt 80 kg, er det 20 kg igjen til bagasjen, og det bruker du fort opp med telt, vann, klær, stormkjøkken og ekstra batterier. Du kan legge lange strekninger bak deg uten å bli utslitt. Selv om du må trå på pedalene, beveger du deg raskt og enkelt fremover, og i motbakkene kommer elsykler i turklassen virkelig til sin rett. Du sitter behagelig og helst med fulldemping. De aller beste tursyklene har gode løsninger for lys, presis rapportering av batterikapasiteten og minst 40 km i rekkevidde. Du bør også vurdere om du trenger ekstrautstyr som kan beskytte deg mot regn, vind og sprut.

Livsstilsykkelen er laget med tanke på sporty fritid men der avslapping og moro er viktigere enn hardtrening.   Sykkelen må ha en stille og kraftig motor, spesielt i motbakker, og den skal være lett å sykle på. Elsykler i livsstilsklassen passer godt til deg som elsker elsykler og som gjerne vil komme i form på en behagelig måte.

Sport
: Akkurat som for manuelle sportssykler, er det viktigste for syklene i denne kategorien kraft, hastighet, sporty utseende og evne til å takle alle slags terreng. Denne sykkelen skal passe til til trening, fritid og som hverdagssykkel. Masse kraft, gode kjøreegenskaper i alle slags terreng og masse motorkraft er en selvfølge. Gode kjøreegenskaper og et sporty, dynamisk utseende gir et positivt inntrykk av lek og trening.

TRANSPORT

Elsykler i transportgruppen er, som alle andre transportsykler, lett gjenkjennelige og konstruert for å frakte tung last eller passasjerer trygt frem. De er fremdeles altfor sjeldne, noe som egentlig er rart, fordi elmotoren kommer jo virkelig til sin rett når du skal flytte på noe skikkelig tungt.

Kravene til familievennlige elsykler og lastesykler er ganske like. Det viktigste er ikke høye hastigheter, men at sykkelen har kraft nok til å håndtere motbakker, også med tung last. Disse elsyklene trenger kraftige motorer, særlig ved maksimal belastning i bratte motbakker.

Transportsykler kan brukes av budfirma eller erstatte bilen når du skal på storinnkjøp. Syklene trenger lite vedlikehold, og man får mye transport for pengene.

Familietransport: Det finnes vel knapt noen som trenger hjelpemotoren mer enn barnefamilien som trenger frakt av barn og gjør store innkjøp. I denne kategorien er lastevekt (110 kg), sikkerhet og pålitelighet viktig. Det må kunne monteres barneseter og tilhengere på sykkelen. Med en minimumsrekkevidde på 30 km er det mulig å komme gjennom rushtrafikken og kjøre korte turer uten å gå tom for batteri.

En kraftig motor er viktig når sykkelen skal kunne kompensere for vekten av minst én ekstra (liten) person og diverse bagasje. Høy maksimal kraft, gode dempere, trafikksikkert utstyr og et enkelt grensesnitt med batteriindikator gjør familielivet litt lettere.

Familielastetransport: Denne sykkelen har større lastekapasitet og gjør at et barn ekstra eller en ekstra sveip på
handlerunden ikke er noe problem.

Lastetransport:  En sterk partner for lasteplan som har kapasitet til større last.

Profftransport: Denne sykkelen er skapt for å passe til last som gjør at bedrifter kan bruke elsykkel
framfor bil. De har gjerne mulighet for spesialtilpasniger.

Bedriftstransport 50 kg+: Ikke den kjappeste og mest elegante elsykkelen, men en arbeidshest.
Enkelt å laste og å losse, og en sykkel til å stole på både i oppoverbakkene og på noe lengre turer.
Kapasitet er 130 kilo inkludert fører. Står stødig og solid med og uten last.

Bedriftstransport 120 kg+:
Dette er elsykkelen for tung last. Mye kraft som tåler en trøkk og
opp mot 220 kilo last inkludert fører. Den står trygt og godt ved parkering og under last, og er en
sykkel å stole på selv i kupert terreng og med mye last.

Kilde: www.extraenergy.org