Testene av elsyklene er basert på fysisk gjennomføring og teknisk krav. Metoden kombinerer standardiserte tekniske krav og objektive kriterier med brukeropplevelsen.  

Testene er utført av den tyske organisasjonen Extra Energy. (www.extraenergy.com).

Testen er en kombinasjon av ergonomiske og tester, sammenholdt med ekspertkunnskap, syklistens erfaring og tilbakemelding.

Testene tar utgangspunkt i en metode som heter QFD (Quality Function Deployment), som er utviklet i Japan for bilindustrien, men som er konvertert til elsykler.

Syklene blir delt inn i fire ulike kategorier, basert på bruksområde, ramme, utstyr og teknisk utførelse. Kategoriene er Urban – Komfort – Sport/fritid og Transport.
Syklene som testes blir sammenlignet med tilsvarende sykler innenfor sin egen kategori. Noen sykler har flere bruksområder, og blir også testet innen flere kategorier. Dersom vi kun skriver resultatet fra en kategori på en sykkeltest, er det den testen hvor sykkelen har oppnådd best resultat.

Hver sykkel som testes, får utstyr som monitorer under sykkelturen som måler ytelsen, slik at det er mulig å skaffe tilveie relevante data for sammenligning. Hver sykkel er testet av minimum fem testpersoner, hvor alle har ulik vekt, form og erfaring.

De ergonomiske testene av syklene tar utgangspunkt i sykkelopplevelsen og hvordan sykkelen oppleves under turen, samt en rekke andre faktorer som  hvor enkelt batteriet kan tas ut og settes på plass, hvordan løfte sykkelen om du skal opp en trapp eller ha sykkelen på bilstativ, hvordan justeres sykkelen til ditt behov, osv.

For innsyn i hele den tekniske utregningen og score på de ulike delområdene, sjekk på ExtraEnergy sine nettsider.