Connect ElectricRyktene har løpt. Forventningene har økt. Og ja, nå er de første Ford Transit Connect Electric på norske veier. Ja en kjører sogar akkurat nå fra Oslo til Bergen. Vi har film.

Tidlig omtalt på siden vår Elbiler som kommer? Vi henter kjappfakta derfra:

Ford har kjørt litt stillere (elektrisk?) i dørene enn mange andre. USA skal være pilotmarkedet. Men det er nå varslet planlagt produksjon for europeiske kunder. Først ut er en konvertering av varebilen Transit Connect, med elektrisk drivlinje satt inn av Azure Dynamics og litiumbatterier. Det er satt et mål om rekkevidde på opptil 130 km, noe som sannsynligvis i snitt vil være kortere under tøffe, norske forhold. Toppfart 120 km/t. Lastekapasitet 500 kg.

Når den kommer: Tipper varebilen dukker opp i Norge mot slutten av 2011. Norske Posten er Fords første europeiske kunde på denne bilen, les mer her.

Pris: Antagelig vil den ligge rundt € 35.000 er ca 275.000 kroner.

Ford Transit Connect ElectricJa, det var hva vi gjetta på begynnelsen av året. Vi hadde også fått med oss artikkelen i norske Logistikk & Ledelse hvor elbilen anslås å være vesentlig dyrere, og vi har lånt bildet (fotograf Henning Olsen) av den fine, røde kasseelbilen. Hele 20 biler har Posten kjøpt som en test.

Eneforhandler i Norge er RøhneSelmer. En liten opptur for dem etter alt trøbbelet de har med Think. Og sannelig er vi hvisket i øret at det er flere enn Posten som nå starter uttesting av Connect Electric. Men til uka skal vi få vite litt mer om dette når salgsdirektør Anders Gadsbøll møter oss.

I mellomtida sprudler vi litt sammen med Gadsbøll som har tatt på seg å kjøre en Connect Electric fra Oslo til Bergen for å overrekke den til Posten. Den største prestasjonen siden Lars Sponheim gikk over fjellet som nyvalgt stortingsrepresentant? Som Gadsbøll skriver i en hilsen til kunder og kontakter:

Som dere vet er vi i gang med å teste vår nye elektrisk-drevet Connect, og vi har satt den skikkelig på prøve. Turen går som beskrevet tidligere fra Oslo til Bergen. Første del var krevende, da batteriet ikke var klargjort for så lang reise og vi brukte således 12,5 time fra Oslo til Morgedal. På den turen ble batteriet totalt utladet. Deretter fikk det en god natts ladning og i dag er det en helt ny opplevelse.

På torsdag ringte vi Gadsbøll på Haukelister hvor han fikk strøm til bilen. Vi kunne ikke dy oss, og spurte om ikke dette ga ganske mange timers mulighet for å dra noen spreke fjellørret? Joda, salgsdirektøren var forberedt på ventetid, men hadde utstyrt seg med en god bok. Heller intet dårlig tidsfordriv.

Dessuten har han lagd noen videoer fra turen. Filmet med en mobiltelefon og i noe smalt format. Her er en av dem som en liten appetittvekker – så kommer vi tilbake med mer informasjon etter samtalen til uka.