Mitsubishi i-MiEVIdag markerte Motor Gruppen at den tusende i-MiEVen ble overlevert kunde. Med storfint besøk fra Mitsubishi og den norske regjeringen.

 

 

 

Elbilministeren

Erik SolheimÆren for å overlevere elbilen fikk miljø- og utviklingsminister Erik Solheim. Foruten å være raus med gratulasjoner, benytta statsråden anledningen til å fortelle hvor viktig elbilsatsingen til Mitsubishi er. Ikke så rart med tanke på at han er på vei til Durban.

– Bilen vil være det suverent mest brukte transportmiddelet i overskuelig framtid. Alternative drivstoff må innfases for å redusere CO2-utslippene. I biler virker elektrisitet å være den mest lovende muligheten, med all satsingen på utvikling av batteriteknologi. I tillegg bidrar elbilene med null lokale utslipp i de norske byene hvor vi i dag sliter med altfor forurensa luft, påpekte Solheim.

– For å lykkes med elbilsatsingen må politikerne sørge for forutsigbare rammebetingelser, bilprodusentene fortsette teknologiutviklingen og kundene våge å kjøpe elbil. Da må markedet kunne stole på forutsigbarheten i rammebetingelsene for elbil. Alle er vi enige om at disse må forandres når elbilene blir dominerende i markedet. Men vi må klargjøre forutsigbarheten i introduksjonsperioden. Selv har jeg foreslått 100.000 elbiler som et mål, men det kan også være en gradvis tilnærming. I alle fall, forutsigbarheten må på plass. Ellers blir det en for sakte utvikling i elbilsalget.

Elbilkongen

Bernt G. JessenDirektør Bernt G. Jessen i Motor Gruppen fortalte om veien fram til de tusen solgte elbilene. Eller som Motor Gruppen kalte arrangementet: «1000 i-MiEV – 1000 bevis på at Norge er et elbilparadis».

Jessen starta i 2006 da Gøril Andreassen, Zero, satt han til veggs i en diskusjon på en pub. Da forsto han noe måtte gjøres. I Japan i 2007 ble de presentert for bensinversjonen av i-MiEV og forespurte da om el-utgaven. Spørsmålet tilbake var: Hvor mange vil dere klare å selge? 1.000 svarte Jessen kjekt. I 2008 ble målet satt til 600 for introduksjonsåret, med plan om salgsstart innen utgangen av 2010. Dermed ble Norge et prioritert land i Europa. Den første prisingen ble imidlertid en liten nedtur. Så kom finanskrisen som heller ikke var en opptur. Men Mitsubishi brukte tida fornuftig til å teste ut i-MiEV i vinterklima slik at alt ble klart til salgsstart høsten 2010.

Jessen benytta anledningen til å takke fabrikken for et godt samarbeid, samt aktører som Zero, Norsk Elbilforening og Grønn Bil. Han var ikke lite stolt av at i-MiEV er en skikkelig fin bil! Litt tøft nå å tjene gode penger på den, særlig etter lanseringen og prisingen av LEAF, men konkurranse er bra. Bernt G. Jessen i Motor Gruppen avslutta med å si at det skal bli spennende å se hvem som topper salgsstatistikken for elbil i slutten av neste år!

Elbilkunden

Elbilkunde og Erik SolheimEieren av den tusende i-MiEVen, et blått vidunder, ble ikke en kjendis eller samarbeidspartner. Men derimot en ordinær kunde. Helt i tråd med Mitsubishis reklame om at i-MiEV er en elbil for folket.

Fra Erik Solheim fikk Torkel Aamodt Thorsen godord på veien:

– Jeg ønsker imidlertid å rette en ekstra stor takk til kunden, Torkel, som har tro på elbilen og utviklingen. Hvis ikke kundene etterspør nye miljøvennlige produkter, hjelper det tross alt ikke hva verken politikere eller andre gjør.

Ved overrekkelsen svarte Torkel med et lurt smil:

– Dette ble litt mer enn jeg venta meg da jeg bestilte bilen.

Vi spurte den nybakte elbilisten Torkel om hvorfor han valgte seg en i-MiEV.

– Elbilen vil erstatte familiens bil nr 2. Jeg er avhengig av bil for å komme til jobb på grunn av litt varierende arbeidssted. Det er veldig viktig for meg å kjøre en bil som ikke er større enn hva jeg trenger. I i-MiEVen kan vi være tre, fire stykker og har også plass til hva som skal bringes og kjøpes i det daglige. Et lite kjøretøy bidrar til at jeg ikke bruker mer energi enn nødvendig. Så er det fint at en elbil ikke forurenser lokalt.

CO2-utslipp

Motorgruppen har etter egne beregninger kommet fram til at de 1000 i-MiEVene gjennom livsløpet kommer til å spare samfunnet for utslipp av 25.000 tonn CO2.

Utvilsomt begynner vi å merke i statistikkene at nullutslippsbilene tar jafser av markedet. I-MiEV er årets klare vinner i minibilsegmentet. Av det forventede personbilsalget vil modellen ha en andel på 0,7-0,8%. Ganske utrolig. Ingen produsent har noensinne solgt så mange som 1.000 elbiler i ett år. Vi tror heller ingen bilimportør i noe marked har solgt en så høy andel elbiler.

I 2010 hadde Mitsubishi et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 164 g/km for de solgte bilene. Så langt i 2011 er det 130 g/km. Mye takket være at i-MiEV utgjør 13-14% av det totale antaller biler de selger.

Et røft regnestykke for årets bilsalg, viser at for ca hver tusende elbil som selges, faller det gjennomsnittlige CO2-utslippet pr kilometer med 1 gram for hele den nye personbilparken. Gjennom året har dette tallet for gjennomsnittsutslipp falt. I november i år var måltallet for CO2-utslipp fra nybilparken 9 gram lavere enn i fjor. Siden den totale markedsandelen for elbilene i denne måneden utgjorde 3%, kan vi gi våre kjære nullutslippsbiler skylda for hele 4 gram av novemberreduksjonen. Dette hadde ikke skjedd uten Motor Gruppens satsing på elbil og i-MiEV.

Vi gratulerer Motor Gruppen og Mitsubishi med innsatsen som elbilpionérer i Norge!

Fra venstre: Statsråd Erik Solheim, i-MiEV-kunde Torkel Aamodt Thorsen og Ryuichi Hasuo, Corporate General Manager for Europa, Midtøsten og Afrika i Mitsubishi Motors Corporation

Mitsubishi i-MiEV