Annonse

- Etter to uker bak rattet, kan jeg ikke si annet enn at opplevelsen har vært positiv. Skepsisen var på mange måter ubegrunnet, sier rørlegger Jahn Olav Kvam.

– Hadde jeg hatt hyppige kunde- og grossistbesøk i løpet av en arbeidsdag, ville jeg kanskje ha lagt meg til en defensiv «Driving Miss Daisy»-kjørestil, smiler Kvam, som jobber for Imtech AS i Oslo.

I en serie artikler har fagbladet VVS aktuelt testet elvarebiler. I den siste runden fikk Kvam stifte nærmere bekjentskap med nyankomne Nissan e-NV200. Tidligere har bladet testet både Citroën Berlingo Electric og Renault Kangoo.

Vi har fått tillatelse til å gjengi deler av artikkelen fra siste nummer av bladet. Trolig unødvendig å si at den var svært interessant lesning.

Ikke minst fordi Kvam opplevde en aldri så liten holdningsendring i løpet av de to ukene.

– Da jeg fikk beskjed om å kjøre elbil som arbeidsbil, må jeg innrømme at jeg ble både skeptisk og kritisk, uttaler han.

Har fått lyst på egen elbil

Etter at testen var unnagjort, er han ikke lenger fremmed for elbil.

– Nå kunne jeg faktisk tenkt meg en elbil som «nummer to-bil» privat, sier Kvam.

– Kunne Nissan e-NV200 vært en «nummer en-bil» på jobben da?

– I vårt tilfelle, som er et firma med en viss størrelse, og hvor vi har prosjekter sentralt i Oslo og omegn, over lengre perioder, ville det vært fullt mulig. For min del har jeg nå over lang tid jobbet med et større renoveringsprosjekt på Kampen skole. Her har jeg hatt tilgang på lading hele dagen, rett i nærheten av skolen. De få turene til grossistlager ble derfor uproblematiske, når det gjelder batterikapasitet, sier Kvam.

blogg-20141212-evalia 1 800

– Den har en utrolig kjapp akselerasjon, noe som absolutt ikke er noen bakdel i bytrafikken.

Hans arbeidskollegaer på Kampen-prosjektet, har ikke vært sene om å låne bilen ved behov. 

– Det er stor nysgjerrighet rundt denne bilen, og det er morsomt å se at såpass mange har fått en liten aha-opplevelse bak rattet. At det er en sprek og morsom varebil, er det liten tvil om, sier Kvam.

Slik oppleves rekkevidden

Han satte pris på lite støy og tilnærmet køfrie morgener i kollektivfeltet, men mener det burde vært flere hurtigladestasjoner i byen.

I Nissan e-NV200 er forresten batteripakke og elektriske kraftoverføringer hentet fra bestselgeren Nissan LEAF. Batteripakken på 24 kWh er riktignok modifisert for å få plass under lastegolvet.

Produsenten oppgir en batterirekkevidde på cirka 170 kilometer, avhengig av både kjørestil, hastighet og årstid.

– Min erfaring var at den realistiske rekkevidden nok ligger på drøyt halvparten av hva produsenten oppgir. Den har riktignok en Eco-funksjon som struper inn på gasspådrag, og gir en mer energigjerrig kjørestil, samtidig som effekten på varmeapparatvifte og andre «strømtyver» reduseres for å spare batteri. Minuset ved dette var at siderutene dugget over, noe som var et irritasjonsmoment.

– Bortsett fra dette, var det lite å sette fingeren på. Uten Eco-modus innkoblet, fungerer den som en «helt vanlig» bil.

Fullgod rørleggerbil

Totalt sett mener altså Kvam Nissan e-NV200 kommer mest til sin rett i bynære områder. Selve kjøreopplevelsen beskriver han som både komfortabel og overraskende positiv.

blogg-20141212-evalia 3 800

Dette er Kvams oppsummering:

  • Man sitter forholdsvis høyt over veibanen, instrumenteringen er enkel og logisk plassert.
  • Et lite minus er at fjæringssystemet på bakvogna oppleves i overkant «sprettent» uten last. Fartshumper måtte derfor passeres med forsiktighet.
  • Svingradius var veldig god.
  • Lastekapasiteten er bra (4.2 kubikkmeter), og med takstativ, noe testbilen ikke var utstyrt med, er dette en fullgod rørleggerbil i mine øyne.

– For små firma, ute i distriktene, som kanskje må rundt på 6-7 forskjellige oppdrag i løpet av en arbeidsdag, blir nok problematikk rundt lading og rekkevidde en faktor som taler i mot, men for min del var dette en ypperlig arbeidsbil i Oslo, avslutter Kvam.

TEKNISKE DATA: Nissan e-NV200

Ytelse: 80 kW/109 hk

Dreiemoment: 254 Nm

Rekkevidde (oppgitt): 85-170 km (avhengig av vær, temperatur og kjørestil)

Batteri: 24 kWh (netto 21,8 kwh, litiumion)

Egenvekt:  1.751 kg

LxBxH (m): 4,56×1,76×1,86

Akselavstand (m): 2,72

Nyttelast (kg): 634

Toppfart: 120 km/t

0-100 km/t: 14,0 sek

PS. Batteriet kan lades over natten ved å bruke en vanlig 10-16 A-kurs, eller 32 A (Med Mode 3 Type 1-kabel). Sistnevnte reduserer ladetiden til rundt fire timer dersom bilen er utstyrt med 6,6 kW-lader (3,3 er standard). Med CHAdeMO-hurtiglading (50 kW DC) lades batteriet fra 0-80 prosent på 30 minutter.