Hopp til innhold

Endelig åpnet ladegarasjen

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Åpning av Norges og kanskje verdens første rene ladegarasje. Fra venstre: Frederik Martinussen i Bymiljøetaten, Christina Bu i Elbilforeningen, miljøbyråd Lan Marie Berg og Sture Portvik i Bymiljøetaen.

Ladegarasjen under Akershus festning har endelig åpnet. De 86 nye ladeplassene er sterkt etterlengtet for stadig flere elbilister i Oslo.

Ladegarasjen ble høytidelig åpnet fredag ettermiddag av miljøbyråd Lan Marie Berg. – Etter to års planlegging kan vi endelig åpne landets, og kanskje verdens, første ladegarasje kun for elbiler. I løpet av året vil Oslo få totalt 279 nye ladeplasser på Akershus festning, Vulkan og i Maridalsveien 12 som åpner til høsten, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg, Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening roser tiltaket på vegne av over 17.000 medlemmer i Oslo og Akershus. – Oslo har satt ut kursen mot nullutslipp, takket være ambisiøse bypolitikere som vil gi den rene lufta tilbake til innbyggerne. Løsningen ligger som vi vet i mindre trafikk, flere som kjører elbil, elsykler, nullutslippssoner og nye former for elektrisk mobilitet, sier Christina Bu. Men den nye tittelen som Europas miljøhovedstad 2019 forplikter Oslo i enda større grad. – Oslo har klart å få 6 % av bilistene til å kjøre elbil. Det er bra, men langt fra godt nok for de som sliter med helseproblemer- vi har dårlig tid, sier Christina Bu. – Vi har lært utrolig mye Skal vi nå målet om at alle nye biler skal være nullutslipp innen 2025 må det settes ytterligere fart i utbyggingen av ladestasjoner. – Når biler skal bort fra gatenivå i sentrum er det desto viktigere at alle parkeringsgarasjer tilbyr lading i stort omfang. Denne garasjen er viktig. Vi kommer til å trenge mange slike og lignende anlegg, for snart skal hele Oslo over på strøm, sier Bu. Sture Portvik i Bymiljøetaten har hatt ansvaret for å bygge om bomberommet til landets første rene ladegarasje. Utfordringer med driftsendring og brannsikring har forsinket prosjektet, men nå er han svært glad for endelig å være i mål. – Vi har lært utrolig mye som vi vil ta med oss videre i andre tilsvarende utbygginger. Vi har også installert system for smart effektstyring i stedet for å øke effektinntaket. Erfaringene herfra kan også videreføres til for eksempel fellesgarasjer i borettslag og sameier, sier Sture Portvik. Læring kan videreføres til borettslag og sameier Innkjøring til ladegarasjen er i enden av Myntgata (5) rett ved ladeplassene i Kongens gate. Skilt utenfor porten viser hvor mange ledige plasser det er til enhver tid. Ladegarasjen er låst med en port som kan åpnes ved å laste ned mobilappen EL Oslo kommune i App Store eller Google Play. Registrer deg og åpne porten til Akershus festning el-kjøretøy. Utgang og inngang for gående fra Akershusstranda. Gratis parkering og lading i maks 10 timer for elbiler. Koble på din egen Type 2 ladekabel uten noen form for ladebrikker eller sms. Ladestasjonene gir variabel effekt på mellom 2,5 og 3,5 kW, avhengig av hvor mange som lader samtidig ladegarasjen. 18 av de 86 ladeplassene er forbeholdt mindre elbiler fra BMW i3 og nedover på grunn av trang innkjørsel innerst i ladegarasjen.