Annonse

BMW i3I helga og kommende uke kan alle nyte BMW i3 på Aker brygge i Oslo. Det er store forventninger til den, og fortsatt en del spørsmål.

Som en introduksjon kan det være verdt å ta en titt på en video hvor BMW vil vise hvordan det er å ha en elbil som i3: lading, mobilapp som kommuniserer med elbil, lån av annen bil for langturer osv. BMW ønsker at i3 skal framstå som den perfekte – og litt premium – elbilen for hva de kaller «megacities». Som en liten nysgjerrighetspirrer, det er nok en liten «teknisk feil» i videoen som de mest nerdete vil oppdage. Dette med ladekontakter er ikke så enkelt.

Noen har til og med tatt seg bryet med å analysere denne videoen grundig: Hva slags kunder ønsker BMW til i3? Vel, vel, her i Norge tror vi de kan få mange forskjellige.

Ingen nybegynnere

I lang tid har BMW jobba med utviklingen av elbil. Sånn tilbake til München-OL i 1972. Først for noen år siden skjøt utviklingen mer fart. I de siste 3-4 åra har det vært større testflåter av elektriske varianter av Mini og BMW 1-serien. Brukerdata og erfaringer er samla inn, kjøre- og lademønstre analysert og ganske mye er lært om elbilenes utfordringer. Typisk tysk grundighet, kan vi kalle dette.

BMW har gjort store investeringer i en dedikert fabrikklinje i Leipzig for elbiler og ladbare hybrider (i8), samt i en amerikansk karbonfiberfabrikk. Fra begynnelsen av er i3 utvikla som elbil, og BMW ønsker å bruke mye av denne læringen også på deres tradisjonelle modeller, f.eks. vektreduksjoner ved å benytte lette materialer. Lyst til å lese mer om produksjonen, sjekk artikkelen fra et besøk på fabrikken i april.

Konseptbil

Fortsatt kaller BMW elbilen sin for «i3 Concept». Den endelige versjonen er ennå ikke ferdig. Ikke til å komme fra at vi ble litt forelska over å se første versjonen med glassdører (den kommer til Norge nå!), men den nyeste konseptversjonen Coupé er slett ikke ueffen.

BMW i3

Siden BMW fortsatt opererer med konseptbetegnelse, cirka et halvt år før den skal lanseres med brask og bram, er det ikke alt vi veit. Men noe begynner vi å bli sikre på:

  • Normallading med Type 2 kontakt på bilen. Du får ladekabler med som kan brukes i vanlig husholdningskontakt (Schuko) og den nye elbilkontakten (Type 2) som vil komme på flere og flere ladestolper.
  • Hurtiglading med den kommende standarden Combo, effekt opp til 50 kW, det vil si fra 0-80% på 20-30 minutter (lenger tid hvis det er kaldt).
  • Batteripakka skal være 22 kWh som antagelig vil være litt mindre enn LEAFs, men det avhenger igjen av om BMW oppgir reell tilgjengelig strømmengde eller ikke.
  • I følge engelske kilder skal BMW ha oppnådd en rekkevidde på 225 km i EU-testen NEDC. Men anser at realistisk kjørelengde er 130-160 km. Spennende å se hva det blir i norsk vinter.
  • Motoren på 168 hester gir 0-100 km/t på 7,9 sekunder og toppfart 150 km/t.
  • BMW i3Den bærende konstruksjonen er en kombinasjon av aluminium og karbonfiber, mens karosseridelene er av termoplast. Sistnevnte kjenner vi fra pionérelbiler. Vi kan si oss enig med BMW i at det er et praktisk materiale ved all mulig småbulking i byer.
  • Et av fortrinnene til i3, og som skal bidra positivt til rekkevidden, skal være den forholdsvis lave vekta på 1.250 kg, ca 250 kg lavere enn den nye LEAF-modellen.
  • Det skal være mulig å få med en range-extender i form av en 35 hesters, tosylindra motorsykkelmotor som fungerer som generator hvis batteriene går tomme for strøm. Nok ikke så populært ekstrautstyr i Norge siden elbilfordelene da vil forsvinne.

Fra februar i år finnes det en forholdsvis grundig rapport fra testkjøring av konseptbilen. Konklusjonen: «The i3 is shaping up to be a breakthrough electric car. It delivers dynamic thrills like no electric car before it.» Hyggelig når tradde bilgutter er positive.

Hvis du vil forberede deg godt før besøket til Aker brygge, finnes det en serie av 2-3 minutters videoer som BMW nylig la ut. Alle om i3, med presentasjon av rekkevidde, kjøreglede, bildeling, parkeringsglede, materialvalg, produksjon osv. BMW forsøker å tenke på «alt». Noe som kan være nyttig for umodne elbilmarkeder, mens vi her i Norge ikke trenger så mye hjelp for å forstå at elbil gjør susen. Her er videoen om bruk av karbonfiber – det er litt revolusjonært i masseproduksjon av biler. Så kan du bare velge om du vil se flere.

Priser og levering?

Fortsatt noe uklart, kan vi forsiktig uttrykke det som. På kontinentet varierer prisanslagene fra 250-350.000 kr – helt ubekrefta. Vi er spent på å se hvordan BMW Norge vil prise i3. Det vil fortelle oss litt om størrelsen og forventningene til satsinga.

BMW skal ha planer om å produsere minst 30.000 i3 årlig. Nok ikke Norge som avgjør om dette målet oppnås. Men mer om BMW får fart på det tyske markedet hvor elbilsalget så langt har vært labert. Visstnok er det i ferd med å åpnes for forhåndsbestillinger i Tyskland. Vi vil også tro Storbritannia blir et viktig land for BMW. I år er over 40% av det vesteuropeiske bilsalget i disse to landa.

Den endelige produksjonsversjonen av i3 forventes å bli presentert på bilutstillingen i Frankfurt i september. Europeisk salg starter i midten av november, mens USA kommer i gang ved årsskiftet.

I Norge tipper vi at BMW setter seg som mål å ha minst 1.000 i3 på norske veier i løpet av 2014. Ingen skal beskylde BMW for ikke å satse kronasje på elbilen. De har en norsk i3-side, vi har funnet reklame for i3 på Oslo lufthavn, T-banen, reklamesøyler, nettsider, mobilapper m.m. Mon tro hvordan trøkket blir når vi kommer til tidspunktet vi kan kjøpe i3!

Vi håper å kunne komme tilbake med mer fakta etter pressevisningen som er fredag morgen. 
Du kan i alle fall se BMW i3 Concept på Bryggetorget, Aker brygge, fra 24-31.mai.

BMW i3