- Vi har store planer, og de vil kreve en stor mengde batterier, sa Daimler-toppsjef Dieter Zetsche. I Paris avslørte han at Mercedes-Benz lanserer elbilmerket EQ. Samtidig bygges batterifabrikk nummer to.

PARIS (elbil.no): Zetsche startet med å gi et hint til studenter som vil inn i framtidens bilindustri. En antydning om hvilken retning de bør velge for å ha gode sjanser til å få jobb.

– Jeg studerte til elektroingeniør i en tid da rådet var å satse på den mekaniske retningen, sa 63-årige Zetsche.

Men, la han til:

– «Sticking to my guns really paid off». Det tok bare 40 år å få virkelig nytte av utdanningen, halvveis spøkte Zetsche, og la til at elektromobilitet er dagens hovedtema for bilprodusenten.

– Vår beskjed til markedet; vi er klare når dere er det. Her er den første elbilen som beviser det – vår Generation EQ. Framtidens mobilitet hos Mercedes-Benz støtter seg på fire søyler; tilkoblet, autonom, delt og elektrisk. Generation EQ forener disse fire konsekvent, sa Zetsche (bildet).

Investerer 1 milliard euro i elbil

Elbilen har to motorer, samlet effekt på opptil 300 kW og firehjulsdrift. En rekkevidde på inntil 500 kilometer uten lokale utslipp. Batteripakken, som foreløpig skal være på 70 kWh, kommer fra Daimler-datterselskapet Accumotive. Hurtiglading skal skje via Combo/CCS, og det pekes på at effekten skal heves fra dagens 50 kW (DC) til 150 og senere 300.

– Denne bilen representerer en fantastisk ny generasjon biler hos Mercedes. Vårt mål er å lede an blant premiummerkene innen utvikling av elbil, senest innen 2025. Dermed må vi sette fart på transformasjonen av våre produkter. Samtidig må vi gjenoppfinne drivlinja i hele konsernet.

Zetsche mener det har vært viktig å få et nytt perspektiv på biler, i det hele tatt.

– Det handler om å tilby mobilitet. Men det er enda større ting på gang; løsninger for energilagring (både for private og næringsliv), trådløs (induktiv) lading og bærekraftig gjenbruk. Det er derfor vi investerer 1 milliard euro i vår globale batteriproduksjon. Dette inkluderer 500 millioner til vår andre batterifabrikk i Tyskland, der byggestart blir om kort tid.

Barnet skal hete EQ

– Det er kult at vår første batterifabrikk allerede har vært i drift siden 2012. Og jeg er sikker på at den neste ikke blir vår siste for global batteriproduksjon. Vi har store planer, som vil kreve en ditto mengde batterier.

Dette er en av grunnene til at Mercedes-Benz samler alle elektriske initiativ under én paraply.

– Vi lanserer et nytt elbilmerke, og vi er overbevist om at tiden er riktig nå.

Deretter kom den elektriske nykommeren inn på scenen. Og akkurat som for Volkswagens del, og øvrige elektriske satsinger, er stikkord også her selvkjørende og tilkoblede biler.

– Ikke minst inkluderer det superpraktisk, induktiv lading, og autonom kjøring så langt vi kan gå når det gjelder sikkerhet og jus. Vi vil se denne bilen på veien innen de kommende tre årene.

– Vil at kundene skal elske elbiler

SUV-en skal få en pris på nivå med en greit utstyrt Mercedes-Benz GLC.

– Grunnen til at vi velger å gå for en elektrisk SUV, er denne klassens stadig økende popularitet – også blant våre egne kunder, sa Zetsche.

Han la til at Mercedes-Benz har solgt fire millioner SUV-er fram til i dag.

– Og siden vi vil at våre kunder skal elske elbiler, starter vi med bilene de elsker mest. Vi har allerede de nødvendige produksjonsfasilitetene på plass.

Vi vil bygge elbilene i vårt fleksibile produksjonsnettverk over hele kloden. Det gjør at vi raskt kan nå nødvendige volum i ulike markeder.

Gleder seg til mer elbilsalg

Den norske importøren Bertel O. Steen har allerede hatt suksess med salget av elektriske B-Klasse, som er produsert i samarbeid med Tesla. Ifølge Mercedes-Benz Norges kommunikasjonssjef Christoffer Nøkleby har den solgt over all forventning, og de er sultne på mer.

– Det er gøy at det lanseres en ny linje for elbiler, et «sub-brand». Det første som kommer er – innen tre år – er en SUV, sier Nøkleby, og understreker også at det ikke er snakk om noen konseptbil i vanlig forstand:

– Nei, Zetsche understreker at denne kommer innen tre år. Men den vil sikkert få visse endringer som gjør den mer gangbar for et større marked. Fra og med 2019 vil det komme en ny elektrisk modell hvert år, og i løpet av noen ganske få år vil det være elbilversjoner innen alle modellfamilier, sier Nøkleby, og tenker med det på alt fra A- til S-klasse.