Annonse

Midt i januar var TESS allerede halvveis til årets klimamål. Nå kommer 35 ladepunkt for elbiler snart, og det snakkes også om hurtigladere.

I november i fjor skrev vi at 50 ladepunkter og 40 elbiler med egenreklame var blant TESS´ klimamål i 2015

– 15. januar var vi halvveis til målet med god margin. Vi var optimister da vi startet prosjektet, men dette tempoet overgår våre forventninger. Og med over 11 måneder igjen av året, er jeg rimelig sikker på at vi kommer i mål – og vel så det, forteller HR-leder Tomas Elton Haug i TESS as.

– Nylig kjøpte vi også en Nissan e-NV200 som vi bruker i nærområdet, legger han til.

Elton Haug er prosjektleder for denne delen av selskapets miljøsatsing, og det er ingen overdrivelse å si at det er en offensiv plan TESS har lagt.

– Foreløpig har vi satt målet på 50 ladepunkt i inneværende år, men det kan bli flere. Status nå er at vi skal installere de 35 første, på 25 lokasjoner. Det blir fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord. Første installasjon blir trolig på Alnabru i Oslo, opplyser Elton Haug.

Satser på Type 2-kontakt

På bakgrunn av den offensive satsingen, har Norsk elbilforening invitert TESS til å delta i referansegruppa i prosjektet «Lade på arbeid og reise», som resulterer i en egen veileder over samme lest som borettslagsveilederen fra 2013. Arbeidet med veilederen sluttføres i løpet av første kvartal i år, og skal være til hjelp for arbeidsgivere og næringsaktører langs veien. 

Ved hovedkontoret i Lier utenfor Drammen har TESS allerede satt opp seks ladepunkt med jordet husholdningskontakt (schuko), men fra nå av er det den nye elbilkontakten (Type 2) som gjelder. Det betyr bedre ladefart og økt sikkerhet.

– Vi har valgt Proxll as som vår leverandør av ladeutstyr, sier Elton Haug, som sier TESS er i en siste utredningsfase før montering starter.

– Det viktigste å avklare er hvor mye strøm som er tilgjengelig, og hvor stort behov det er for ladeplasser, sier Elton Haug.

Utgangspunktet er ladefart opp til 7,2 kW (IT 230V/32A), men ved tilgjengelighet til TN-nett med 400 volt kan ladeeffekt på maksimalt 22 kW være aktuelt.

Rask lading kan bli aktuelt

– Vi har også hatt litt diskusjoner om mulighet til hurtiglading, siden vi har noen servicesenter som ligger langs hovedferdselsårer. Der kan nok slik lading være interessant. Derfor har vi sett på flere hurtigladeoperatører, som Fortum, men en slik satsing må uansett ligge litt frem i tid, sier Elton Haug.

Det skal være lademulighet for kunder i TESS´ servicesenter. 

– Er det plass, lader vi våre egne elbiler. Målet er å ha minst to ladepunkt pr. sted. I utgangspunktet er det åpent og fritt fram for kunder og besøkende.

Også andre elbilister kan nyte godt av lademulighet, utenfor kontortid.

– Vi vil ikke kjeppjage vanlige folk som trenger lading. Men vi har ingen planer om å slå ladepunktene opp i et kart, heller, understreker Elton Haug.

Ivrige på Vestlandet

Nå forsøker TESS å knytte til seg en installatør som kan ta seg av hele det innledende prosjektet. 

– Vi synes det er best forholde oss til én leverandør i et slikt prosjekt, og har allerede fått pris fra en aktør. Vedkommende vil få legge ut på en turné, sier Elton Haug, som opplever særlig stor interesse for lading på Vestlandet.

– Vi har flere servicesentre på Vestlandet. TESS Vest, med hovedkontor i Bergen, er størst. At interessen er stor, har nok mye å gjøre med at mange kjøper seg elbiler der for tiden, sier Elton Haug.

– Men også i Trondheim er de veldig interesserte. Tre ansatte har kjøpt seg elbil etter vi startet dette prosjektet 1. desember i fjor.

Viktig støtteordning

Siste opptelling viser at det er 24 elbiler i TESS-systemet, enten på veien allerede eller i bestilling. 

– TESS-firmaene har så langt i år bestilt åtte elbiler. De ansatte, som fra før har 10 elbiler, har kontrakt på seks nye elbiler til fordel for bensin. Det er et viktig poeng at du kan lade elbilen på jobben, sier en fornøyd Elton Haug

blogg-20141117-tess Bakkelund 800

En viktig årsak: Satsene for TESS-profilering av private elbiler er positivt mottatt av ansatte, som Mats Ekroll Bekkelund (bildet t.h.). 

– Vi ønsker å påvirke, og vi ønsker å støtte de som vil profilere TESS på en bærekraftig måte. Ved å øke satsene med 30 prosent på profilering av elbil, er det et vesentlig bidrag til et rimelig og miljøvennlig bilhold, sier Elton Haug. 

– Kjenner du til flere som satser som dere?

– Nei, det kan jeg ikke si jeg gjør. Det er mange som har firmabilordning, men jeg tror ikke det er noen som har en tilsvarende ordning for elbil.