Det er mulig å øke vinterrekkevidden betydelig om man tar visse forholdsregler. Nøkkelen ligger i forvarming.

I denne artikkelen, hvis tips du også finner gjengitt blant annet hos Aftenposten, ser vi på de enkleste veiene til redusert rekkeviddeangst.

Hovedregelen er at du bør lade så ofte du kan. Hver gang du parkerer bør ladekabelen – ideelt sett – kobles til. Da oppnår du både at batteripakken lades, at den daglige rekkevidden økes og at temperaturen i batteriene ikke faller for mye.

Normalt sett, med mindre det kniper skikkelig, skal det være unødvendig å gå på akkord med komforten i moderne elbiler.

Det er viktig at man har et tilfredsstillende komfortnivå, og moderne elbiler tillater at man har det. Ved å ta forholdsregler minsker sjansen for både kalde turer og rekkeviddeangst.

Flere nyttige tips finner du dessuten her: Dette gjør vinteren med rekkevidden

Den viktige forvarmingen

Lading og forvarming utgjør mye av nøkkelen til en komfortabel elbilopplevelse gjennom vinteren. De fleste moderne elbiler kan forvarmes via app på smarttelefonen, selv om det riktignok har vært visse problemer med tilgang hos Nissan og Volkswagen. Sjekk hvilke detaljer som gjelder for din elbil.

Forvarming bør helst skje når elbilen er tilkoblet strømnettet, for ikke å stjele rekkevidde. Selvsagt økes komfortnivået gjennom at man slipper å skrape is fra rutene og kommer til varm bil, men det aller viktigste er at batteriet også oppnår driftstemperatur.

blogg 20151208 vintertips 2 800

Nettopp det er nøkkelen til en vinter uten rekkeviddeangst. Med driftsvarme (eller i det minste bortimot) batterier sparer man energi gjennom at batteriene ikke trenger å bruke verdifull strøm på å varme seg selv opp.

Hvis batteripakken er kald må den nemlig bruke energi på å oppnå riktig temperatur. Det går utover rekkevidden. Samtidig klarer heller ikke et kaldt batteri å ta i mot strøm, for eksempel når du slipper gasspedalen og lar bilen rulle.

Planlegg kjøringen

Dersom man pleier å ha en offensiv kjørestil, kan det være en idé å justere litt. Stikkordet er å kjøre jevnt. Unngå brå akselerasjoner og regenerer framfor å bruke den fysiske bremsen. Kjør mykt og hold god avstand til bilen foran.

Til en viss grad handler det også om fleksibilitet. Uansett biltype, kommer det innimellom dager der det er best å la den stå.

På de aller kaldeste dagene kan man kanskje vurdere å jobbe hjemmefra eller – hvis mulig – benytte kollektivtransport. Antall dager med sprengkulde er få, og dermed er det generelt ikke noe problem å bruke elbilen om vinteren. 

Det er dessuten verd å merke seg at elbiler – i motsetning til bensin- og dieselbiler – sjelden får startproblemer i kulde.

Oppsummert: Mange av ulempene med kulda kan løses om du kjører litt saktere enn du gjør sommerstid. Kald luft har høyere motstand enn varm, og batterier som belastes mer ved lav temperatur gir større svinn.

Så man kan faktisk si at det som er viktig sommerstid gir enda større utbytte vinterstid.