Annonse

Fra klokken 09.00 i dag åpner Tesla opp for bestillinger på sin Model 3. Disse blir dermed usett, siden premierevisningen først finner sted grytidlig i morgen.

Etter lang tids nettspekulasjoner, med mer eller mindre fantasifulle forslag til hvordan elbilen vil se ut, kommer fasiten. Premieren (på teslamotors.com) vil vi selvsagt følge fra klokken 05.30 norsk tid, og legge ut bilder og tekst her på elbil.no så snart som mulig.

– Model 3 er det siste steget i selskapets «secret master plan». Model 3 er et viktig steg for å akselerere overgangen til bærekraftig energi, sier Teslas norske kommunikasjonssjef, Even Sandvold Roland, som anbefaler å ta en tidlig morgenkaffe og følge presentasjonen direkte.

De første leveringene skal finne sted mot slutten av neste år. Det åpnes for bestilling over hele verden, enten ved å møte opp i butikk eller ta det hele online. Førstnevnte, og tidlig oppmøte, skal gi en bedre plass i køen.

Sistnevnte starter samtidig med presentasjonen i Hawthorne i California, og vil trolig bety rødglødende servere. For å være så rettferdig som mulig, vil det være forskjellige køer for hver region/kontinent. Som en takk til eksisterende Tesla-eiere, vil disse bli prioritert.

Produksjonen starter sent neste år. De første leveringene starter i California, før bølgen beveger seg østover. Etterhvert som produksjonen trappes opp, uvisst når, følger Europa etter. Samtidig fastslås dette: «Det er ikke mulig å levere til alle regioner samtidig, siden ulike lands myndigheter stiller forskjellige krav».

Viktige stikkord i Tesla-historien

Roadster: I 2008 introduserte Tesla Roadster, en elektrisk sportsbil med ytelse som viste verden potensialet elektriske biler har. Med 320 km rekkevidde satte modellen dessuten en ny standard.

Model S: I 2012 leverte Tesla verdens første elektriske premiumsedan. Model S viste seg å ha et godt sikkerhetsnivå, og den ble senere historiens første helelektriske produksjonsbil med firehjulsdrift. Ikke minst sprengte den rammen i test hos Consumer Reports (senere justert noe).

Model X: I 2015 fikk de første kundene levert sin Model X, og det første eksemplaret er på plass i Norge. SUV-en besitter de fleste av kjennetegnene fra Model S, i tillegg til å by på en rekke nyheter. Den ambisiøse satsingen på falkevingedørene bidro til at prosjektet tok mer tid enn planlagt. Model X skiller seg ut med den laveste dragkoeffisienten/luftmotstanden blant alle SUV-er på markedet.

Autopilot: Tesla Autopilot er i dag det mest avanserte systemet for førerassistanse på markedet. Siktemålet for utviklingen er en autonom framtid der bilene kjører selv.

blogg 20160331 tesla sc 800

Service og lading: Tesla fortsetter å bygge ut servicenettverket, og har i dag mer enn 200 salgs- og servicelokasjoner. 80 nye åpner i år. Rundt 600 superladestasjoner er i drift over hele verden (26 av dem i Norge, Lier nord på bildet), og rundt 300 skal åpne i år. Det er ventet at utrullingen av såkalte destinasjonsladere i Europa (opptil 22 kW effekt) starter om kort tid.

Gigafactory: Batterifabrikken i Nevada er essensiell for å nå målet om å kunne tilby en fornuftig priset Model 3, og skal levere nok batterier til å møte den forventede etterspørselen. Innen 2020 skal Gigafactory nå full kapasitet og produsere flere litiumion-batterier i året enn i hele verden i 2013.

Produksjon: For å nå målet om å produsere 500.000 elbiler innen 2020 må dagens produksjon tidobles. Tesla har tidligere løst lignende utfordringer ved fabrikken i California. I fjor produserte Tesla over 50 000 biler, mer enn 16 ganger flere enn i 2012.