Annonse

Du godeste!Året har så langt gitt mer enn 3.000 nye elbiler på norske veier. Salgsøkningen er 71%. Markedet er fullstendig dominert av LEAF og bergenserne imponerer.

Ved årets begynnelse forsøkte Elbilforeningen å være moderate optimister ved å spå et elbilsalg på 5.500 i 2013. Allerede nå kan vi ta det første stykket av bløtkaka for å feire at målet nås. Mest sannsynlig passer vi helt greit 6.000 i løpet av året. Fortsetter veksten i 1.halvår, skal det bli over 7.000. Ikke umulig, for salget økte mer i 2.kvartal enn 1.kvartal i år.

Modellsalget
Nissan LEAFAndelen til Nissan LEAF er nå hele 80%. Av det totale bilsalget er den nummer 5 på modelltoppen. Uten å vise svakhetstegn, for i juni var LEAF Norges 4.meste solgte bilmodell. Den har heng på pallplass, et vidunderlig resultat i så tilfelle. Noe som lanseringen av den oppgraderte versjonen, kalt «EuroLEAF», og gode markedskampanjer kan realisere. Nissan har kommet med en forsterket batterigaranti inkludert en minste garanterte restkapasitet, noe som Elbilforeningen og markedet liker. Totalt er det solgt 2.477 LEAF så langt, hvorav bruktimporten utgjør ca 20%.

Mitsubishi har sin i-MiEV på andre plass, men utklasset med en tiendedel av LEAF-salget. De to andre trillingene C-ZERO og iOn har falt kraftig av, og har i praksis nesten kun vært tilgjengelig som bruktimportert. Ford Connect Electric har tredje plassen, men her venter vi ikke flere solgte etter at Norgeslageret fikk skilter i 1.kvartal. Renault Kangoo Z.E. beveger seg sakte oppover, et salg på ti stykker i måneden er langt under forventningene som var satt til denne. Da er det et lite lyspunkt for Renault å se at den artige firehjulsmotorsykkelen (ja, vi kaller også den elbil) er solgt i 30 eksemplarer.

For øvrig er det mye smått på lista, men disse får være med for å vise at det finnes andre elbiler enn Nissan LEAF… Vi mistenker at i hvert fall en modell vil klatre voldsomt, sjølsagt Tesla Model S. Men inni posten Diverse er det også noen spennende saker: de tre første Renault Zoe som har kommet til Norge, en Ford Focus Electric og en Peugeot Partner Electric. Alle disse bør på et eller annet tidspunkt kunne slå litt kraftig fra seg. Sannelig er det også to Renault Fluence, men vi er ikke sikker på hva som blir satsingen i Norge for denne.

Vi biter oss merke i at bruktimporten utgjør 22% av det totale elbilsalget i 1.halvår. Andelen har vært stigende utover året og var ca 28% i juni. Men framover vil det antageligvis bli færre usolgte elbiler hos europeiske forhandlere, og dermed litt dårligere tilgang for parallellimportører. Samtidig skal vi huske at prosentandelen for elbilene er omtrent det samme som er for bruktimport generelt.

Modellsalg elbiler

Geografisk fordeling
På fylkesbasis er Oslo og Akershus på vikende front. I sin tid var over 50% av elbilsalget her, men år for år har andelen falt. Og så langt i år ganske dramatisk siden Akershus’ andel har falt med hele 6%-poeng. Det er særlig salget i Asker som stagnerer, mens Ski sør og Skedsmo øst for Oslo tar av. Oslo by holder mer enn godt stand, salgsøkningen er høyere enn landsgjennomsnittet.

Årets vinner er Hordaland hvor elbilsalget er mer enn fordobla på dette halvåret, og snart er det solgt flere elbiler i år enn i hele fjor. Det er Bergen som særlig utmerker seg. Mon tro om ikke hurtigladesatsingen til fylkeskommunen er en inspirator for markedet?

Vest-Agder og Vestfold viser svært gode takter. Etter mange års klaging gleder vi oss over sistnevnte fylkes framgang. Men variasjonen er stor internt. Den mindre byen Tønsberg utklasser fullstendig Sandefjord med tre ganger så mange elbiler solgt. Ros til Nord-Trøndelag som har økt fra 15 til 51 solgte elbiler. Absolutt alle er LEAF – og Stjørdal er best. I nabofylket Sør-Trøndelag hvor salget går litt trått – mest grunn til å skylde på Trondheim, er også LEAF mer dominerende enn resten av landet, over 90%. Orkdal gjør det best i dette fylket, og kan gratulere seg selv med at det kom en hurtiglader der i forrige uke. Sannelig har vi tidligere hatt en artikkel om Elbilbygda Orkdal. De lever opp til den.

Totalt sett strøs elbilsalget nå mer utover i landet. I hele fjor hadde de seks øverste fylkene 84% av elbilsalget. Så langt i år er det redusert til 79%.

Fylkesvis elbilsag

Ladbare hybrider
De fortsetter å skuffe og er milevis fra vår forhåpning om et salg på 800 i 2013. Junisalget var svært beskjedne 19. Så langt i år er det distribuert 1 Fisker Karma, 29 Opel Ampera, 101 Toyota Prius og 62 Volvo V60 som plug-in.

Internasjonalt elbilsalg
Raskt må det nevnes at Sveriges elbilsalg i juni var 20 Nissan LEAF, 7 Volvo C30 El og 31 Renault Kangoo Z.E. Totalt 58 nye elbiler. I tillegg var det solgt 59 ladbare hybrider – der slår svenskene oss.

I USA er det mer futt i sakene. Nissan LEAF har i siste kvartal stabilisert seg på månedstall over to tusen, nå sist 2.225 i juni. Totalt 9.839 som er mer enn LEAF solgte i hele 2012. Den ladbare hybriden Chevrolet Volt har et halvårsresultat på 9.855, knapt foran LEAF, takket være et junisalg på 2.698. Disse er de to ledende av produsentene som leverer ut månedstall. Jokeren blir Tesla med sin Model S. De vil også vake rundt 10.000 i første halvår, må vi tro. Europeisk produksjon har ennå ikke starta, så vi forventer at alt de har makta å produsere, det er rundt 400 i uka, er levert i Amerika.

Vi kommer tilbake med flere internasjonale tall når de foreligger for første halvår. Pr 30.april var det vest-europeiske salget av ladbare personbiler økt med knappe 40%. Med Frankrike suverent plassert på toppen. La oss krysse fingrene for en storveis innspurt før sommerferien.