Annonse

Akkurat nå ser det bedre ut for elbilen enn noensinne. Finnene er i ferd med å våkne, konstaterer gjesteskribent Jaakko Liesmäki. Og Norge inspirerer.

KOMMENTAR: Finland har i dag omtrent 1.000 elbiler. Det er et betydelig lavere antall enn andre nordiske land, og særlig sammenlignet med Norge.

Årsaken ligger, i de flestes øyne, primært i at elbilen i Finland ikke har incentivene som en rekke andre land tilbyr.

Den eneste måten staten har bidratt på, er ved å tilby såkalt energistøtte til selskaper som enten kjøper elbiler eller investerer i ladepunkt. Denne støtten har ført til en sakte, men sikker, vekst når det gjelder infrastruktur for både normal- og hurtiglading.

Likevel; den øremerkede støtten på ti millioner euro tar trolig slutt innen dette året er omme. Det er ikke tatt noen avgjørelser om støtten skal fortsette.

Energisektoren som driver

Privat sektor har tatt en aktiv rolle når det gjelder utbyggingen av ladenettverk. I desember 2013 gikk 17 større energiselskap sammen om å etablere Virta Ltd (Liikennevirta Oy). I dag opererer dette selskapet et ladenettverk.

Nettverket dekker i dag 13 byer i Finland, fra Oulu (Uleåborg) i nord til Tammisaari (Ekenäs) i sør. Nettverket består av 15 hurtigladestasjoner (DC) og et utvalg 22 kW-ladere (AC), et tall som vil vokse ytterligere i løpet av 2015. Den grunnleggende ideen med Virta-nettverket er å samarbeide der det gir mening: Innen markedsføring, kundeservice og lignende. Virta-nettverket er altså åpent for alle som vil tilby ladetjenester.

Ved siden av Virta-nettverket har den nordiske energigiganten Fortum bygd sitt eget nettverk. De fleste av disse ladestasjonene er lagt i tilknytning til ABC-bensinstasjoner. Virta og Fortum vil i framtiden samarbeide om roaming-tjenester, slik at lading blir en stressfri øvelse uavhengig av hvilke abonnement den enkelte elbilist har.

Det er dessuten ventet at Tesla vil åpne sitt første showroom, og samtidig sette opp superladere, i løpet av de nærmeste månedene 

90 prosent vil støtte elbilen

Ifølge en ny undersøkelse blant kandidater til den finske Riksdagen, gjennomført rett før valget nylig, ser framtiden for elbilen i Finland lysere ut enn noen gang. Imponerende 90 prosent av respondentene, på tvers av partigrenser, var for å støtte utviklingen av elektrisk mobilitet. Dette gjennom både juridiske og finansielle incentiver.

Den valgte statsministeren, Juha Sipilä, som leder Senterpartiet, er forøvrig en velkjent Tesla-eier. I tillegg har han i lang tid støttet innføring og bruk av alternative drivstoff. Kai Mykkänen brukte på sin side en LEAF til å promotere sin plass i Riksdagen, for koalisjonspartiet Kokoomus, en kampanje han lykkes med (bildet).

blogg-20150506-finland 1 800

Samtidig er gjennomsnittsalderen på finske biler den høyeste i Vest-Europa. Sterke grep må derfor tas for å få ned CO2-utslippene. Avgiftsincentiver som lobbes aktivt for tiden, er blant annet utslippsbasert nedjustering av satsen for firmabiler. Det betyr null avgift for nullutslippsbiler.

Finland ser her til Norge – et svært godt eksempel på hvordan elbiler kan innarbeides når støtteordningene er gode nok.

«Early adopters» blir hørt

I Finland, som ellers, er det særlig en sak som karakteriserer elbileiere: De har ofte et veldig lidenskapelig forhold til bilene sine.

Dette gjelder også pionerene i Finland. I dag er det to aktive Facebook-grupper for elbileiere: Sähköautot Nyt og Tesla Club Finland, der elbiler diskuteres livlig.

Forhåpentligvis vil vi i framtiden også få en Norsk elbilforening-inspirert organisasjon for finske elbileiere.

For selv om det går sakte i Finland, følger vi i Norges fotspor – sakte men sikkert.

Gjesteskribent Jaakko Liesmäki er daglig leder i ladenettverket Virta.

Video: Finsk lading forklart på engelsk!