Annonse

Viljar

– Man får akkurat passelige etapper for en barnefamilie, sier bergenseren Martin Hagen.

For snart halvannen uke siden la Hagen, som også er formann i Hordaland Elbilforening, ut på danmarksferie fra hjembyen sammen med sin bedre halvdel og deres lille sønn Viljar.

Via Stavanger, Sandnes, Egersund, Flekkefjord og Lindesnes kom familien seg frem til Fjordline-ferja i Kristiansand. Med full oppakning, blant annet ulike typer ladeutstyr, kunne det danske elbileventyret starte. Ett av grepene på forhånd var å bestille ladekort fra ladeselskapet CLEVER.

– Jeg var litt spent på kortet, siden jeg var lovlig sent med å bestille. De skulle sende det til det første overnattingsstedet vårt i Danmark, skriver Hagen på elbilforum.no, der du også kan lese hans stadig lengre reisebrev fra turen.

Både normal- og hurtiglading

Da vi kontakter ham for å høre mer om ferieerfaringene, er Hagen meget fornøyd.

Clever ladekart– Ladekortet vårt var heldigvis kommet til hotellet, så da bar det bort på Føtex for å kjøpe lakris og lade. Det gikk veldig greit. Jeg holdt kortet opp foran laderen for å starte, og måtte holde det opp igjen for å få stoppet ladingen. Jeg fikk låne stikkontakt på hotellet også, sier Hagen.

Tilgangen til lading beskriver han som generelt god, og mener det er enkelt å finne frem til riktig ladestasjon ved hjelp av CLEVER-appen på smarttelefonen.

– Men det har også vært veldig greit å lade ellers. Vi har normalladet i forbindelse med overnatting, og har møtt mye velvilje. Stort sett 10A-lading, og noe 16, sier Hagen.

– Hvor mye har du fått ut av det mellomste CLEVER-kortet, som koster 520 kroner?

– Jeg kommer ikke til å få brukt det opp i det hele tatt. Jeg antar at det er nok i bøtter og spann. Vi kan lodde det ut når vi kommer hjem, ler Hagen, som antar at det rimeligste kortet hadde holdt til halvannen ukes ferie.

– Ja, det hadde trolig gått fint siden vi bruker normallading så mye.

Pause etter 10 x Mikkel Rev

Hurtiglading har familien benyttet i god tid før LEAFens rekkevidde sier stopp, eller det ellers passer å ta en pause.

– Når du har sunget Mikkel Rev ti ganger på rad, tar du en stopp, ler Hagen, og legger til – litt mer alvorlig – at han kanskje tenker litt annerledes når det skal kjøres mer i ett på hjemveien.

– Ved hjelp av appen ser jeg uansett hele tiden hvor jeg har nærmeste lademulighet. Til nå har vi prøvd ikke å planlegge for mye, for vi er tross alt på ferie.

I skrivende stund befinner familien seg på den lille øya Samsø. Der er det ikke bare hyggelig; det er også ofte tilgang til fornybar energi.

– Jeg sitter og skriver en artikkel om det – kalt «Elbiløen Samsø». Kraften her kommer fra vind og sol. Til oppvarming bruker de solvarme, i tillegg til at de brenner halm. Lading her er helt etter boken, i hvert fall når det blåser, fastslår Hagen.Clever hurtiglader

Han mener det generelt er mye enklere å kjøre elbil i Danmark enn i Norge.

– Det er imponerende det vi har fått til i Norge, men vi har fjell og fjorder litt mot oss. I Danmark er det tett mellom steder og landet er mindre. Ladestrukturen er flott – og det er få som bruker stasjonene. Det er bare for nordmenn å ta dem i bruk, anbefaler Hagen.

– Det har vært en kjempeferie så langt. Det er en veldig fin måte å reise på biltur på. Man får akkurat passelige etapper for en barnefamilie og det er behagelig å kjøre elbil kontra en diesel- eller bensinbil.

Ønsker norske kunder

I Danmark er CLEVER den største aktøren på lading. Selskapet har et landsdekkende nettverk med 130 ladestasjoner. Stasjonene består delvis av CHAdeMO-ladere med 50 kW effekt og tradisjonelle ladeuttak med opptil 22 kW. Selskapet opplyser at laderne passer alle tilgjengelige biler på markedet, som for eksempel Nissan LEAF og Mitsubishi i-MiEV.

Veien til ladestasjonene finner man via nettstedet eller ved å laste ned CLEVERs mobilapp for smarttelefoner.

Før ferieturen er det lurt å bestille ladekort. Disse kommer i tre størrelser: 270, 520 eller 1020 kroner (NOK).

Dersom man ankommer København, finnes det også gratis lademuligheter (3,7 kW) ved store kjøpesentre som Fields og Fisketorvet.

Første CLEVER-hurtiglademulighet i hovedstaden, som typisk tar 20-30 minutter, ligger i Landgreven 10 – etter cirka ti minutters kjøring. Videre er det tett med lademuligheter i de typiske sommerhusstrøkene rundt om i Danmark.

Viljar

– Dette sier de

CLEVERs talskvinne Vibeke Agerdal Kristiansen sier nordmenn helst bør bestille sitt ladekort en uke før ferien starter – for at det skal nå frem i posten. Årsaken er at det ikke finnes noen etablerte «nødordninger». Heller ikke dersom man står med tomt ladekort og trenger tilgang omgående.

– Nei, men vi har sendt kort til hoteller og andre steder nordmenn bor når de er i Danmark, sier Agerdal Kristiansen, og legger til at dette dessverre kan ta litt tid. 

Hun kan ikke si noe presist om hvor mange nordmenn som til nå har benyttet seg av CLEVERs tjenester.

– Men vi kan se at tallet er stigende etter vi lanserte forhåndsbetalte ladekort, sier Agerdal Kristiansen, som heller ikke har statistikk som forteller noe om hvor nordmenn med elbil typisk lader sine biler i Danmark.

– Hvordan kan norske kunder se hvor mye ladetid som gjenstår på kortet?

– Vi jobber med med en SMS-service hvor man skal kunne se det, men tjenesten er ikke klar. Så inntil videre må man kontakte CLEVERs kundeservice for å få saldoen, eller sende en mail til kundeservice@clever.dk, svarer Agerdal Kristiansen.

 

HUSKELISTE: Dette tok familien Hagen med av (lade)utstyr på ferieturen

  • Original 10 A-lader m/«kladd»
  • 6/10/16 A lader fra Chargeamps
  • Den «nye elbilkontakten»
  • 20 meter heavy duty IP44-skjøteledning fra Clas Ohlson
  • Overgang fra industrikontakt til schuko
  • Kontantkort fra www.clever.dk for hurtig / normallading i Danmark (520kr, mellomste nivå).