Ford Connect ElectricNå fikk vi inn salgstallene for årets 9 første måneder. Hele 1.425 nye elbiler har kommet på norske veier.

 

 

 

På begynnelsen av året spådde vi at det ville bli solgt 1.500 nye elbiler i 2011. Muligheten for flere ville være til stede, men vi forventa litt treighet i markedet. Særlig fordi det offentlige ikke kommer til å gjøre vesentlige innkjøp i 2011.

Elbilsalg 9 mnd 2011

Men akk så feil vi har tatt! Ikke med det offentlige, men at markedet er treigt. Nå er det et merkbart sug etter elbil. Ser ikke ut til å være et blaff. Derfor er vi blitt bombesikre på at det blir solgt over 2.000 elbiler dette året. Bare i 3.kvartal ble det solgt nesten 500 elbiler. Det er ikke dårlig når feriemåneden juli er inkludert.

Pr 30.september er elbilbestanden ca 4.750. Det betyr at vi i løpet av november passerer 5.000-grensa med et brak.

Merkene

Mitsubishi i-MiEV fortsetter å være suveren markedsleder. I 3.kvartal solgte de ca 4 ganger så mye som nestemann. Totalt i år har de solgt over fem ganger så mange som nr 2 på lista: Citroën C-ZERO. Og neste igjen er siste trilling: Peugeot iOn. Til sammen har disse tre elbilene over 75% av markedet.

Tidligere har vi beklaget oss over de gamle traverne Think og Buddy. Det ser fortsatt ikke bra ut.

Kvartalets gledeligste nyhet er inntoget til Ford Transit Connect Electric. Så glad ble vi at den fikk artikkelikonet. Vi har skrevet om varebilen her. Solid debut med 33 biler. Blir nok lignende tall framover mot jul.

Salget av Tesla Roadster fortsetter å imponere, nok 8 til i 3.kvartal. Den artige italieneren Tazzari rører også mer på seg. Og sannelig, hva ser vi helt i bunn av statistikken? 4 stk Nissan LEAF. Eh, ihvertfall noen av disse har funnet bakveien til Norge som parallellimport. Vi har blant annet hilst på en som kom fra USA. Men disse vil drukne i statistikkene når Nissan Norge triller inn bilene sine.

Elbilsalg 9 mnd 2011 fylkesvisFram til jul bekymrer vi oss ikke for tilgangen på elbiler. Det har kommet inn noen skipslaster i-MiEV klar for utlevering og/eller salg. Så i-MiEV vil bli første elbil i Norge som passerer et salg på 1.000 i løpet av et år. Vi tar sjansen på å gratulere på forhånd. Peugeot har bra med iOn tilgjengelig. Dessuten kommer Nissan LEAF i hundretalls. Hvor mange, er vi like spent på som alle andre.

Geografisk fordeling

Akershus utpeker seg som Norges elbilfylke nr 1. Over en tredel av elbilene selges der. Det var da dette med Asker, kollektivfelt osv. Nær halvparten av dem er solgt i Asker. Sammen med Bærum forsvinner 75% til disse to kommunene. Men i motsetning til for 4 måneder siden, er det ikke lenger Asker, men Oslo, som topper kommunerankingen.

Av fylker som forøvrig bør framheves for innsatsen de siste månedene, er det Hordaland (mest i Bergen, endelig – hurra!), Buskerud (Oslopendlere i Drammen, Lier og Røyken) og Østfold (Moss kommune kjøpte 9 iOn) som utpeker seg.

Rogaland har bremsa litt mens Sør-Trøndelag fortsatt skuffer. Forøvrig er det stort sett smårusk i resten av landet. 84% av salget er til de 7 øverste fylkene. For eksempel burde kompakte og folkerike Vestfold prestert bedre.

Blant kommunene legger vi merke til at en by som Bodø har skaffa seg 25 elbiler. Ikke dårlig, omtrent det samme som Kristiansand som er mye større.

Da nyter vi statistikkene litt til. I trygg forvissning om at årets elbilsalg blir mer enn tre ganger høyere enn fjorårets. La det fortsette slik – år etter årSmile