- I dag feirer vi at 100.000 elbiler kjører rundt på norske veier uten utslipp, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Sammen med ZERO feirer Norsk elbilforening milepælen som bringer oss et stort steg mot en helt utslippsfri veitransport.

– Elbiler er på vei til å bli konkurransedyktige, men for å komme dit må vi fortsette å øke antallet, og da trenger vi politiske virkemidler, sier Kåre Gunnar Fløystad, fagsjef i ZERO.

Norsk elbilforening og ZERO mener også at norsk elbilpolitikk har en stor effekt globalt på sikt.

– Norge inspirerer andre land til å innføre liknende tiltak som Norge og viser den internasjonale bilindustrien at forbrukerne ønsker elektriske biler, sier Christina Bu.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Men fortsatt er det langt igjen før alle kjører elbil.

– Selv om vi har nådd 100.000 elbiler øker fortsatt antallet fossile biler på veiene, så jobben er ikke gjort, sier Kåre Gunnar Fløystad i ZERO.

De neste årene vil være avgjørende og mange av fordelene for nullutslippsbiler er under press.

– Særlig er det knyttet usikkerhet til elbilfordeler på lokalt nivå som fritak for bompenger og parkeringsavgift. Her må lokalpolitikere si tydelig ifra at de ønsker nullutslipp velkommen ved å videreføre elbilfordelene en periode til, sier Christina Bu.

Ståle Frydenlund / elbil.no

I en fersk spørreundersøkelse blant et representativt utvalg av nordmenn over 18 år svarer 15 prosent at det er aktuelt å kjøpe elbil innen to år. Det understreker behovet for en fortsatt sterk elbilpolitikk både på nasjonalt og lokalt nivå.

– Vi mener at elbilmarkedet bør ligge på opp mot 400.000 i 2020 hvis vi skal være i nærheten av å kunne nå Norges ambisiøse klimamål. Da må dagens elbilpolitikk videreføres og til og med styrkes på enkelte områder, sier Christina Bu.

Forrige markering var for 50.000 elbiler i april 2015, en dobling på bare rundt 1,5 år siden.

Ståle Frydenlund / elbil.no