Jens Kristian Kirkebø fra Fredrikstad var først ute med Nissan LEAF i Norge, og har den fortsatt. I dag var både elbil og eier med på 30.000-feiringen, sammen med det ferskeste eierparet - også de fra plankebyen.

Sensommeren 2011 var elbilmarkedet i Norge fortsatt smått. Rundt 4.500 elbiler rullet på norske veier da de første utgavene av LEAF ble registrert i september. Snart seks år senere er mer enn 1 av 4 elbiler i Norge en LEAF, også omtalt i vår nylige analyse – der du finner de ti mest solgte.

Fredrikstad-mannen Jens Kristian Kirkebø var altså først ute som privatkunde, og har også vært medlem i Elbilforeningen siden samme dag. Datoen bilen kom i hus husker han godt:

– Det var 30. oktober, selv om sperrefristen for registrering for private egentlig var 1. november. Samme dag ble Wilhelmsen-rederiets bil registrert, erindrer Kirkebø.

– Vi skulle bytte ut en gammel Volkswagen Jetta fra 1987, som drakk en liter servoolje i måneden. Vi hadde lyst til å prøve noe nytt, og syntes LEAF virket veldig interessant. Jeg er interessert i ny teknologi, og syntes den var hyggelig priset. Miljøaspektet var også viktig, sier Kirkebø, som mottok blomster fra Nissans kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen (bildet).

Det viste seg raskt at den var veldig god å kjøre.

– Så vi kjørte den mer og mer, også til hytta – selv om avstanden dit er 30 mil. Til slutt var det ingen som orket å kjøre Volkswagen Touranen vår lenger. Da Tesla Model S kom et par år etter, var jeg en av de første til å få den også, sier Kirkebø, og legger til at familien har vært helelektrisk siden.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Over gjennomsnittet opptatt av elbilteknologi

Etter at den større elbilen kom i hus, har den hvite LEAF-en blitt brukt mest i lokalområdet.

– Den blir kjørt hver dag, og er på mange turer. Men de er ikke så veldig lange, sier Kirkebø, som ga den velholdte elbilen en god omgang vask og polish i anledning feiringen.

– Kona tok seg av den innvendige vasken, skryter Kirkebø.

I løpet av fem og et halvt år er det blitt 46.000 feilfrie kilometer, og Kirkebø sier batteriet leverer rundt 95 prosent av originalytelsen.  Elbilentusiasten har også ordnet seg med eget hyttebatteri.

– Hytta er uten strøm, så batteribanken er satt sammen av moduler fra en og en halv vraket LEAF. Det fungerer helt glitrende. Det kostet det samme som den gamle blybatteribanken, leverer 2,5 ganger mer ytelse og veier halvparten, sier Kirkebø, som dermed peker ut en naturlig retning for framtidig gjenbruk av elbilbatterier.

LEAF-en regner han imidlertid med å ha lenge ennå.

– Vanligvis har jeg bilene i rundt ti år, så jeg regner med at det blir fem år til hvis det ikke skjer noe spesielt. Den fyller behovet og vel så det, sier Kirkebø.

Funket suverent – skal få Liverpool-dekor

Ved siden av Kirkebøs 2011-modell, står det en rød 2017-modell med 30 kWh-batteripakke. Den overtok Fredrikstad-paret Freddy og Ann Cathrine Pedersen hos forhandleren Brennes Auto i Sarpsborg mandag morgen – og nå er også de i ferd med å registrere seg som medlemmer i Norsk elbilforening.

– Hvorfor vi valgte denne? Det var vel egentlig – først og fremst – min nysgjerrighet. Jeg lånte en bil et par dager for å teste ut skikkelig, og så at det funket helt suverent. Det at vi bor veldig sentralt i Fredrikstad, at vi snart får den tredje ungen og at det er mye kjøring til trening og fritidsaktiviteter bidro også. Da er det greit å kunne tenke både miljø og økonomi samtidig, sier Freddy.

– Så har vi mange venner som har anbefalt elbil til oss, legger Ann Cathrine til. Hun er spent på å sette seg inn i hvordan den nye elbilen virker.

Ståle Frydenlund / elbil.no

– Fargen har jeg venta på. Det er en stund siden vi bestemte oss, men siden jeg er i overkant Liverpool-supporter ønsket jeg at den skulle være rød. På siden, eller panseret, skal det stå «You´ll never walk alone». Jeg hadde håpet jeg skulle få det på i dag, men sliter litt med selgeren – for han er United-supporter, sier han lattermildt, mens kona har akseptert dekorvalget.

– Jeg er så vant til det. Det er ikke noe jeg bryr meg om, ler Ann Cathrine.

Familien har kjørt Nissan, og vært trofast mot den samme forhandleren, de siste 12 årene. Fra nå blir det den nye Nissan LEAF-en og en BMW 520 i husholdningen.

– Noen venner av oss kjøpte LEAF som bil nummer to, men den har blitt nummer én-bilen. Så det skal bli litt morsomt å teste hvordan det blir hos oss

Utgjør over én prosent av bilbestanden

I undersøkelser kommer det fram at LEAF-eierne scorer skyhøyt på hvor tilfredse de er med bilen (93 prosent), og nær sagt alle sier de vil anbefale den til andre (96 prosent).  Flertallet nøler heller ikke med å svare at erfaringen med LEAF tilsier at også at deres neste bil vil bli en elbil.

Det overrasker selvsagt ikke Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu, som stilte  opp på pressemarkeringen.

– Elbilen flest av våre medlemmer kjører, er Nissan LEAF. Jeg vet ikke om dere har tenkt på det, men LEAF utgjør faktisk godt over én prosent av landets personbilbestand (rundt 2,6 millioner totalt). Det er veldig gøy at Nissan har nådd denne milepælen i Norge, og merket fortjener tommel opp for å ha satset skikkelig på elbil i mange år, sa Bu (bildet) blant annet.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Astma- og allergiforbundets assistedende generalsekretær Bo Gleditsch understreket på sin side hvorfor forbundet elsker elbiler; nettopp fordi de effektivt bidrar til å redusere astma- og allergiplager, mens ZEROs Kari Asheim ga sitt perspektiv på LEAFs solide bidrag til nullutslipp i Norge.

Nissans nordiske elbildirektør Pierril Pouret fortalte dessuten at det vil komme stadig nye drypp om neste generasjon LEAF framover, og at den vil bli avduket første gang i Tokyo 6. september.

Utover at nye LEAF får grunnleggende selvkjøringsteknologi (kalt ProPILOT), holder Nissan foreløpig igjen på detaljene. Det er foreløpig uklart når den kommer til Norge, men vi skriver trolig 2018 før de første kundene får biler.