Tesla Model SNok en gang er det Ferdinand Motor som er første, norske importør av en ny elbil. Denne gangen intet mindre enn av den etterlengtede Tesla Model S.

Vel, vel, i Norge er den ennå ikke. Først skal den gjennom en tidkrevende prosess i USA for å få den godkjent i Norge. Før nyttår håper Gunnar Birkenfeldt å ha den i Bergen. Da skal den være Ferdinands demobil og bidra til enda høyere interesse for Tesla Model S. For det skal vi vite, allerede har Ferdinand solgt 60 Model S til kunder. Det er en pen omsetning på noen titalls millioner kroner.

Nå er ikke vi så bekymra for om Ferdinand får til dette eller ei. Knapt finnes det noen som er en mer erfaren førsteimportør enn dem. La oss repetere den imponerende historien deres for bilene som har vært litt elektriske: Først i Norge med Tesla Roadster, Chevy Volt, Nissan LEAF og Fisker Karma. Intet annet enn beundringsverdig.

Ferdinand er velkjent som en leverandør av kjøretøy du ikke finner på hvert bilhjørne, som de sjøl skriver:
Vi ønsker å vise frem spesielle sportsbiler og også mer vanlige biler. Finner du ikke bilen for deg i vår utstilling, så finner vi den til deg i utlandet.
Det kan vi trygt si at de lever opp til.

Etter noen år å ha vært Bergens morsomste bilforhandler, skal de nå innta Oslo-området. I løpet av november åpner Ferdinand butikk på Ramstadsletta, Høvik, rett vest for Oslo. Midt i smørøyet har de plassert seg. Det vil si der kjøpekraften ikke er den mest beskjedne, og interessen for «luksuselbilsegmentet» desto høyere.

Helt miljø er ikke Ferdinand sjøl om de vurderer å lage en egen butikk for miljøsegmentet som de kaller det. Det bør bli nok av nisjébiler av høy standard å se på Ramstadsletta. Morsomt for alle som drømmer om mer enn ei svart stasjonsvogn. Så parallelt med aktivitetene til Tesla Concept Store i Groruddalen, vil Ferdinand konkurrere om kunder som er villige til å legge noen ekstra hundretusener på bordet for å skaffe seg en Model S. Som daglig leder Gunnar Birkenfeldt i Ferdinand Motor sier:

– Vi lever greit ved å være ved siden av Teslas egen virksomhet. For Tesla vil gjerne styre hele sjappa si sjøl. Ferdinand fortsetter på egen hånd slik vi alltid har gjort. Men kan ikke se annet enn at Tesla også tjener på å ha en aktør som oss som markedsfører elbilene deres.

Gunnar BirkenfeldtMen 3,5 år var lenge å vente på godsaken?

– Slikt er vi vant til. Det var lenge å vente på Roadsteren også. Og Fisker Karma var det knappe 3 års leveringstid på. Sånn er det for oss som våger å være blant de første til å gjøre bestillinger av nye modeller.

Hvor lenge skal kundene dine fortsette å lengte etter sine Model S?

– Det veit vi ikke svaret på. I våres hørte vi at de første bilene skulle komme til Europa i slutten av 2012, og mange av våre skal være blant disse. Men foreløpig kjenner vi ennå ikke til når produksjonen av den europeiske modellen starter.

Vi har lest at det var noen skjønnhetsfeil på den perlehvite Signature Performance modellen, som har maksstørrelse batteripakke og alt tilgjengelig ekstrautstyr, som dere fikk?

– Ja, noe småtteri var det. Men Tesla håndterte det særdeles profesjonelt. Skikkelig kult var det å se hvordan de fiksa programfeil. F.eks. var det en softwarebug på ryggekameraet. Der var det en online oppdatering dagen etter og alt dermed OK. Ikke så sjeldent at vi har måttet inn med biler til merkevareverksted for enkle programfeil. Her løses det automatisk og uten bryderi for kunden.

Forøvrig har vi fått nyss om at produksjonsmodellen av Tesla Model S nå blir mulig å prøvekjøre i München. Hvem blir første nordmann?

Gratulerer til Gunnar i Ferdinand! Vi gleder oss til å se deres Model S i Norge, men ikke minst alle dem som følger etter. Vi gjengir en kort beskrivelse av Ferdinand Motors første brukeropplevelse:
«Så, hvordan er den? Bilen er en drøm å kjøre, helt annerledes enn noe vi har kjørt før.»

Tesla Model S