Hopp til innhold

Ferdinand går for spenning

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

E-post fra Gunnar i Ferdinand Motor: «Landets første Volt på plass!». Jøss, hva er det Bergensfirmaet gjør nå etter Teslasuksessen?

Vi gjorde raskt en avtale om testkjøring. Omtrent i samme stil som kommunistene gjorde på 70-tallet: Et klokkeslett og en omtrentlig stedsangivelse. Resten skulle vi få beskjed om rett før begivenheten. Økte spenningen dette! Og som Gunnar skrev til oss: «Da er den lenge etterlengtede sensasjonsbilen på plass! Mener bestemt dette er landets første?» Noe han ganske så sikkert har rett i. Chevrolet VoltDet kunne også Ole Henrik fra Grønn Bil bekrefte. Han ble grønn (eh) av misunnelse da han hørte om testkjøringa. Selvfølgelig fikk han være med. En ihuga fan som han er av ladbare hybrider. Grønn Bil har stor tro på dem. Vi møtes i Brochmanns gate på Sagene. Gunnar kommer kjørende i Volten, plasserer den elegant på fortauet foran en trafostasjon. Like elegant og freidig som vi elbilister oppfører oss. Så dukker journalisten fra Autofil opp. Godt for meg, da er det i det minste to stykker som kan late som de kan noe om bil.

Kjøreturen

Sjøl plasserer jeg meg i baksetet, der jeg trives best. Ingenting som å ha privatsjåfør. Og den følelsen er det lett å få. Volt er en fireseter med plass til fire direktører. Kanskje litt lavt under taket. Men standarden og romsligheten på setene er høy. Gjelder forøvrig mesteparten av interiøret. «Overraskende bra til å være amerikansk», hører jeg fra Autofil. Også noen snedige interiørdetaljer og ikke et så aller verst ryddig dashboard med displayer som etterhvert ga oss en del moro. Men den gusjegrønne fargen på plastdetaljene må ha vært testa i en underlig referansegruppe. Chevrolet Volt gusjDet hadde blitt litt lite strøm på i løpet av natta. Til tross for at Gunnar har løst ladeproblemet i Norge ved å kjøpe en i-MiEV-kabel. Dessverre har vi bare 17 km elektrisk kjørelengde. Pussig nok, da tenninga blir slått på, starter bensinmotoren. Men heldigvis gir den seg raskt og vi kan kjøre stille og elektrisk. I forsete er det positiv grynt da vi ruller over brostein: «Dette tar den fint». Sånn fortsetter turen innover i Maridalen. Bare godord fra Autofil som også er fornøyd med den elektriske akselerasjonen. Vel framme ved Skar kjører vi inn i den nedlagte militærleiren for å ta bilder. Fortsatt elektrisk. For det kan vi slå fast, de anslåtte 17 km holdt stikk. Det er først på tilbakeveien at den automatisk kutter strømmåleren og viser bensintanken istedenfor: «Jøss, det er ikke mye lyd fra bensinmotoren.» Men ikke før er det sagt, tråkker Ole Henrik til og turtallet fyker i været på den bensindrevne motoren som genererer strøm til elektromotoren som driver hjula. Det gir en velkjent brummelyd for de autofile. Og vi forstår da at i Chevrolet Volt går ikke bensinmotoren kun på det optimale turtallet for energieffektivitet, den følger også gasspedalen. Bekrefter at det er lite energibuffer i batteriene når de først er tømt. Volt displayLitt småprat om dette. Vi er tydeligvis såpass uopplyste at det overrasker oss. Da fomler vi med knapper på displayet og får til slutt opp en grafikk som viser energiflyten. Her kan vi se når det regenereres, elektromotoren får strøm fra bensinmotoren, når den får strøm kun fra batteriene – eller fra begge. Ikke til å komme fra at dette blir veldig fascinerende å følge. I Volt er displayene og grafikken langt lekrere enn de gusjegrønne interiørdetaljer. Vi fant heller ingen knapp hvor vi kan overstyre hvilken energikilde vi ønsker å bruke. Vi fikk en drøy time med Chevrolet Volt. Vi var tre stykker som var helt enige om at vi trenger langt mer tid for helt å skjønne hvordan den virker. Men at det er en helt grei bil, er det ingen tvil om. Muligens litt snau bagasjeplass da bakenden tidlig skrås ned. Neppe noe for den norske stasjonsvognfamilien, men konkurrerer greit med Prius i størrelse. Og ja, det var Prius Autofil nevnte når jeg spurte om hva som bør være prisen på Chevrolet Volt for at den skal selge i bøtter og spann. «Nok ikke så mye mer, kanskje den tåler et par titusenlapper over Prius i pris. Litt avhengig av hvordan du kjører. Sånn som meg, med 50 km inn til jobb, lading der og så hjem, er det interessant fordi jeg kan kjøre så mye helelektrisk.»

Tilbake til Ferdinand

Gunnar Birkenfeldt er daglig leder i Ferdinand Motor, Bergen. Først og fremst har vi elbilfantaster merka oss firmaet fordi de har hatt en pen suksess med Tesla Roadster. Men generelt har de vært butikken for de rike som vil ha luksus- eller sportsbiler. Eh, kanskje det ikke er så rart at de da har forelska seg i elbiler? Gunnar, hvordan har du som førstemann fått Chevrolet Volt til Norge? – Gode kontakter! Denne var første Volt som ankom Texas og vi fikk kloa i den. Kanskje ble det litt pinlig for de som solgte den til oss. Da offisiell lansering med rød løper skulle gjennomføres, måtte de beklage at den allerede var eksportert. Følger det nå mange etter? – Nei, ikke sånn umiddelbart. Dette er litt show-off for å vise hva vi kan få til. Det er mye papirstyr og foreløpig så avgiftsbelegges den som vanlig personbil. Vi får vente på bedrede regler. Denne har jeg også skaffa for å vise den fram i Zero Rally hvor vi tidligere har hevda oss godt med Tesla. Men at mange vil ha Volt, er jeg sikker på. Den er kul. Og vil du ikke sjøl like å være først ute? Du er allerede en dreven Volt-sjåfør? – Overhode ikke. Jeg har akkurat fått den. Testa den litt i Bergen. Så kjapt at i det daglige kan jeg kjøre pur elektrisk. Har jeg kjørt den tom, tar det ca 4 timer å fullade batteriene. I går var første langtur over fjellet hit til Oslo. Godt fylt opp med mann, kone, to barn og utstyret vi måtte ha med for ei langhelg. Da ble det ikke bare pur elektrisk? Gunnar Birkenfeldt – Nei, selvfølgelig gikk mesteparten av turen med bensinmotoren i gang. Godt lasta viser displayet at det totale bensinforbruket, inkludert de første 55 km helelektrisk, var 0,51 l/mil. Entusiast er du, hva tenker Ferdinand om veien framover? – Vi starter en større miljøsatsing som skilles ut i eget selskap. Ulike show-room vil kle denne satsingen best. Dette synes vi er nokså spennende. Responsen har vært god og forhåpentligvis har vi fått et merkevarenavn som folk kjenner igjen. Allerede har vi solgt Tesla-kontrakter for drøyt 35 millioner kroner, inkludert leveringer av Model S i 2012-13. Bilutvalget blir? – Vi er uautorisert forhandler av Tesla. Ser ikke ut som de umiddelbart satser med eget salg i Norge, et verksted kommer nok først. Vi kan skaffe Chevrolet Volt. Også i-MiEV har vi tilgang til. Den første Nissan LEAF er noe forsinka på vei til oss. I løpet av juni er den i landet. Til hva vi tror blir en konkurransedyktig pris. Rosin i pølsa blir den ladbare luksushybriden Fisker Karma som kommer seinere i sommer / høst. Mens jeg husker det, vi har den nyeste utgaven Tesla Roadster Sport v2.5 i Oslo for prøvekjøring. Ta kontakt hvis det er interessant, avslutter Gunnar Birkenfeldt, Ferdinand Motor.