Annonse

Toyota og Kia er blant bilprodusentene som melder seg på med nye ladbare hybrider. Begge ligger an til å tilfredsstille vårt grunnleggende krav.

PARIS (elbil.no): Norsk elbilforening mener som kjent at at ladbare hybrider må ha en grunnleggende elektrisk rekkevidde for å fortjene avgiftspremiering.

Dette nivået sikter både Toyota Prius og Kia Optima seg inn på. Sistnevnte blir et nytt alternativ i mellomklassen, og senere kommer den også som stasjonsvogn.

Men også Porsche og Mitsubishi viser ladbare biler med økt rekkevidde på Paris Motor Show.

Dersom sistnevnte kommer i produksjon, vil den sette en helt ny standard.

Toyota Prius: Dobler batterikapasiteten

På nyåret debuterer Toyotas nye ladbare hybrid, som skal kunne kjøres over 50 kilometer på strøm. I motsetning til flere konkurrenter, stiller den bedre vinterforberedt.

– Prisene er ikke klare, men blir ikke så langt unna det for eksempel en Volkswagen Golf GTE koster, sier Toyota Norges informasjonssjef Espen Olsen (hovedbildet).

Viktig utstyr som varmepumpe og batterivarmer vil være standardutstyr, og gjøre bilen langt bedre til vinterbruk. Batterivarmesystemet skal sørge for rett celletemperatur, når bilen er tilkoblet, ned til 20 minusgrader. Målet er å opprettholde elektrisk rekkevidde ved kalde temperaturer.

Ståle Frydenlund / elbil.no

– Den kommer også med solcelletak. Det er ikke standardutstyr, men gir inntil fem kilometer elektrisk rekkevidde i løpet av en dag. Solcellene gir altså energi til hybridbatteriet når bilen står parkert, sier Olsen.

Sammenlignet med forrige ladbare utgave av Prius, er batteristørrelsen doblet fra 4,4 til 8,8 kWh. Volumet er økt fra 87 til 145 liter, og pakken veier 120 kilo. Maksimal ladeeffekt er dessuten økt fra 2 til 3,3 kWh, via en ny ombordlader.

Total elektrisk motoreffekt er nå 68 kW, mens toppfarten med kun strøm som drivkilde er dessuten økt fra 85 til 135 km/t.

Kia Optima: Konkurrent til Volkswagen Passat GTE

Kia får sin ladbare Optima sedan til Norge i oktober/november, før stasjonsvogn kommer neste høst. Også denne skal lukte på reell elektrisk rekkevidde på 50 kilometer.

– Prisen er ikke helt klar enda, men vi håper den blir det i løpet av kort tid, sier informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge (bildet) i Kia Bil Norge AS.

Optima har en batteripakke med bruttoytelse på 9,8 kWh, mens elmotoren har en ytelse på 50 kW. Oppgitt rekkevidde etter NEDC-testsyklusen er 54 kilometer, mens CO2-utslippet under ideelle forhold er 37 g/km.

Ståle Frydenlund / elbil.no

– De neste årene vil det komme 14 nye miljøvennlige biler fra Kia. Vi snakker da både om hybrid / plug-in hybrid, elbiler og brenselcelle. Kia satser stort på videre utvikling og optimalisering av modellrekken mot et grønt skifte, sier Simonsen Sauge.

Optimas toppfart som elbil er forøvrig oppgitt til 120 km/t.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid: Først og fremst for sportsligheten?

Porsche Panamera 4 E-Hybrid er en av dagens ladbare hybrider som ikke lever opp til vårt nylig presenterte avgiftsforslag. Neste utgave klarer jobben, men det er et men.

I nye Panamera, som også vises i Paris, er nemlig batteripakkens ytelse økt fra 9,4 til 14,1 kWh. Dette er ifølge Porsche gjort uten vektøkning. Det er altså snakk om økt energitetthet.

Batteripakken er forøvrig plassert under bagasjerommet, noe som indikerer at Porsche ikke har gjort større tilpassinger av plattformen for batterielektrisk.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Samtidig virker det åpenbart at hybridteknologien handler mer om å hente ut mer systemytelse enn å være virkelig miljøvennlig. Elektromotoren leverer 100 kW (136 hk), mens V6-motoren (2,9 liter) med biturbo leverer 243 kW (330 hk).

Måten Porsche beskriver den kombinerte drivlinja på, understreker denne betraktningen:

«Som på 918 Spyder, kan elektromotoren alltid levere ekstra kraft. Dette, sammen med ytelseskarakteristikken fra den nye bensinmotoren, skaper et imponerende «boost»-scenario basert på elektromotor og turboladere».

Mitsubishi GT-PHEV: Mer enn dobler Outlander-rekkevidde

Konseptbilen Mitsubishi GT-PHEV gir god grunn til å forvente mye av neste generasjon Outlander PHEV.

Mitsubishi understreker at den oppdaterte teknologien er ment for en «top-end all-round SUV».

Noe av det mer interessante er at brutto batteriytelse er økt fra dagens 12 til 25 kWh. Batteripakken, som omtales som «neste generasjon» og med høy energitetthet, er plassert under kupeen.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Drivlinja består av tre kompakte elektromotorer; én foran (90 kW) og to bak (hver 45 kW), mens den fossile delen av saken besørges av en 2,5 liter stor bensinmotor.

Takket være dette, og alle andre nyvinninger, skal konseptbilen få en elektrisk rekkevidde på 120 kilometer. Det blir i så fall en helt ny målestokk for ladbare hybrider.

Få også med deg resten av vår elektriske omtale fra Paris Motor Show: