Annonse

Tesla SuperchargerTre Model S kjører fra Stavanger, Bergen og Trondheim til Oslo. De tester det nye superladernettverket som åpnes i dag. Vi får bilder og kommentarer underveis. Følg med.

Store energimengder
Vår forrige artikkel om Teslas kjempeinnsats ligger
her. I dag er den store åpningsdagen. Norge er først ute i Europa med superladere. Seks lokasjoner med 46 ladepunkt åpnes, drevet av 23 superladere som til sammen leverer 2,5 megawatt (MW). For å sette det i et perspektiv, det tilsvarer den samlede maksimale effekten til 680 normalladepunkt. Det er godt over hva Oslo kommune har satt opp på drøye fem år. Noe som forteller oss litt om hva Tesla nå gjør tilgjengelig for kundene sine. Vi antar at de bruker opp mot 10 millioner kroner for å få dette til.

Og hvorfor de gjør dette? For å hjelpe sine kunder til å kjøre elbil på kryss og tvers av land og kontinenter. Har du kjøpt en Model S med superlademulighet – har du også kjøpt deg gratis superlading i bilens levetid. Tesla vil gi deg maks glede av superelbilen. Hvor stasjonene ligger? Sjekk hurtigladekartet eller her hos Tesla.

Oppklaring og et råd fra Tesla
Tesla SuperchargerVi har tidligere oppgitt at det er 90 kW på hver superlader som inntil to biler kan koble seg på. Nå har vi blitt kjent med at Tesla har installert 120 kW superladere i Norge. Men på grunn av at nettets spenning er litt lavere enn i USA, leverer disse en effekt i området 110-115 kW. Den største pakka på 85 kW i en Model S blir da full på under en time – og klar for inntil 50 nye mil under optimale forhold. Så sant du har en superlader for deg sjøl.

Er det andre på en ladestasjon, pass på å ikke velge et ladeuttak med samme tall hvor en annen bil står. Lader f.eks. en Model S på 1B, da velger du ikke 1A hvis en annet tall er ledig, velg heller 3A, 4B, 2A osv. Tallene gir numrene på superladerne, A og B er da altså hvert sitt uttak. Slik slipper du å dele effekten på en superlader.

Tre biler setter verdensrekord i dag
Vi garanterer at det aldri har vært kjørt elbil kjappere fra Trondheim, Bergen og Stavanger til Oslo. For sistnevnte by har vi en viss oversikt, les om den gamle verdensrekorden – eh, det er kanskje riktigere å kalle det en norgesrekord.

Vi skal følge tre Model S som skal innom hver sine to superladerstasjoner og høytidelig åpne dem. Mannskapet er:

  • Trondheim: Bellonasjef Frederic Hauge og Teslas kommunikasjonssjef for Scandinavia, Esben Pedersen
  • Bergen: Rallykjører Tina Thörner og Teslas salgssjef for Nord-Europa, Peter Bardenfleth-Hansen
  • Stavanger: Elbilforeningens generalsekretær Snorre Sletvold, Teslas norske ildsjel Kjell-Arne Wold og Teslas kommunikasjonssjef for Europa, Paula den Dunnen.

Da krysser vi fingrene for at lagene får sendt oss bilder, statusrapporter og kanskje noen ekstatiske kommentarer. Vi er i hvert fall på randen av hysteri.

15.04 Til Oslo vil alle lett komme med hjelp av superladerne. Og det er hva som nå gjenstår – alle tre bilene møtes på Alnabru etter flott innsats og sikkert en stor opplevelse. Blir vel rundt åtte timers tur på den kjappeste, tipper det blir Trondheimsbilen som ankommer først.

15.01 Det var noen som måtte gi på skikkelig den siste mila inn til Brokelandsheia før alt ble roa ned den siste kilometeren. Lurer litt på om førerkortet da var trygt. For øvrig anbefaler vi å beregne gjenværende rekkevidde etter «average» og ikke «instant» energiforbruk. 999 km er i meste laget til og med for en Model S.

Tesla energimeter

Tesla ABB14.45 Tilbake til Lyngdal, der møtte Stavanger-bilen sjefen for ABBs hurtigladesatsing i Norge. Ingen leveranse av Teslaladere for dem. Men det er mye annen kraftelektronikk som må på plass. Det kan ABB. Men Arne som holder til i Stavanger, hadde mer enn én interesse av å møte opp der. Snart Model S eier som han er. Noe han har skrevet litt om på en blogg. Vi siterer: 

Jeg spurte min kone om hva som skulle til for at hun ville kjøre elbil. Svaret var ikke så overraskende: – Den må se fin ut og kunne kjøre langt. Mellom linjene kunne jeg lese at hun ikke trodde at den bilen eksisterte, eller ville gjøre det med det første.

 

14.25 Nedenfor er videoen fra åpning på Brokelandsheia. En eller annen lokal helt som er godt fornøyd. Teslas superladere passer visst inn i den grønne profilen der. Men han syntes det var synd at ladinga går så fort, så mye fint det er å foreta seg der…

14.10 Da har vi fått bekrefta at Lillehammer også er på stell. Alle har kanskje ligget litt etter skjema, men det tar de igjen på innspurten til Oslo. Her ser vi Frederic Hauge igjen, han må da være den som har kjørt Model S lengst på norske veier. Men framover får han konkurranse. Det er sikkert.

Tesla Lillehammer

Tesla Lillehammer

13.52 Mer fra åpninga på Brokelandsheia, inkludert displayet under lading. De skarpeste av dere klarer å regne ut effekten.

Teslalading

Tesla Brokelandsheia

13.40 Entusiasten KnutGol har publisert bilder fra åpninga på Gol, sjekk elbilforumet. Vi låner fra han siden han er kjappere enn Tesla. Fine sakser Tesla har med seg. Merk at fire Model S lada samtidig.

Tesla Gol

Tesla Gol

13.30 Kjell-Arne holder en liten åpningsavtale når Brokelandsheia åpnes. 

13.18 Brokelandsheia er nå åpna. Da er det fritt fram å superkjøre og superlade mellom Stavanger og Oslo. God tur!

Tesla Brokelandsheia

12.30 Nå gjelder det å utnytte kreftene i Model S. Stavanger-bilen skal være på Brokelandsheia til åpning 12.50.

Lillesand

11.45 Enda mer dyreliv å oppleve – bare i Norge vi har sauer i tunnelene? De må simpelthen elske å bli passert av lydløse og utslippsfrie elbiler som Tesla Model S.

Teslasau

11.40 Aurland er også i gang.

Tesla Aurland
 

11.40 Fra åpningen på Dombås. Frederic ser fornøyd ut – ikke rart det.

Tesla superladere Dombås

11.00 Ordføreren får æren av å klippe over den røde sløyfa. Da kan dere skynde dere videre i Stavanger-bilen. Neste stopp er Brokelandsheia. Men det hadde vært morsomt å få vite kjørte kilometer og batteristatus ved ankomst, og ladetid og batteristatus ved avgang. Vi ønsker oss det, vi elbilnerder.

10.57 Fint oversiktsbilde fra Lyngdal Superladestasjon.

Tesla Lyngdal

10.35 Trondheimsbilen har 40 km igjen til Dombås. Frederic Hauge ved rattet i naturskjønne omgivelser. Herlig å kunne kjøre elbil på fjellet!

Tesla Model S

10.30 I Lyngdal stiller presse og nysgjerrige opp på begivenheten. Og ikke minst noen flere Model S.

10.15 Kjell-Arne plugger Model S i Lyngdal. Første etappe utført av Stavanger-bilen som starta litt tidligere enn de andre.

Lyngdal

09.58 Trondheimsbilen får litt oppmerksomhet på veien. Det er den ikke aleine om.

Tesla

Flekkefjord

09.50 Sjåførbytte i Flekkefjord. Tesla Europes kommunikasjonssjef, Paula den Dunnen, til venstre og Kjell-Arne til høyre. Ikke langt til superladerne i Lyngdal.

 

 

 

 

 

 

 

 

09.35 Trondheimsbilen på vei til Dombås. Speedometeret viser 80, her kjøres det pent. Displayet viser stigende energiforbruk når det klatres.

Tesla
 

Tesla09.20 Stavanger-bilen i god driv forbi Lund på EL39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

09.15 Men så er Aurland i sikte – første superladere på vei fra Bergen til Oslo

blogg130830tesla30aurlandisikte

08.45 Teslaen på vei fra Bergen får en liten forsinkelse…

Tesla

Tesla

08.05 Stavanger – Snorre Sletvold er bak rattet i Stavanger-bilen. Turen til superladestasjonen i Lyngdal blir enkel match for en Model S, ikke minst med en særs erfaren elbilsjåfør.

 

 

 

 

 

 

 

07.30 Stavanger – Kjell-Arne Wold i Tesla gleder seg til å starte dagens tur

Tesla starter i Stavanger