Annonse

Tesla Model SVi må gi en kort oppsummering av strålende Teslanyheter som gjennom forrige uke tikka inn til oss. Høy produksjon, tjener penger, kjempemessig testresultat, aksjekursen til himmels og butikk åpna i Trondheim.

 

 

Lønnsomt 1.kvartal 2013

I det siste året har amerikanerne titt og ofte fått dårlige nyheter om elbilsatsingen deres. Store midler har vært stilt til disposisjon for å bygge grønn industri, men resultat har vært dårlig. Batteriprodusenter har søkt konkursbeskyttelse og blitt overtatt av utlendinger. Vår lille Think gikk dukken, fulgt av luksusmerket Fisker, og i forrige uke den amerikansk-kinesiske satsingen Coda. Da passer det godt at Tesla kan offentliggjøre et kvartalsresultat som viser overskudd!

Tesla Model SInteressant er det å se at produksjonen tydeligvis går på skinner. Kvartalsmålet var et salg på 4.500 Model S, men de fikk ut hele 4.900. Det er intet annet enn imponerende og gjør de fleste spådommer til skamme. Omsetningen er over 3 milliarder kroner, med et resultat på 65 millioner kroner. Det er ganske mye bedre enn fjorårets underskudd på en halv milliard. Det har kosta store investeringer å komme på plussiden.

Ikke bare er det produsert et stort lass luksusbiler, takket være at de er solgt i USA, har Tesla i 1.kvartal passert salget til Chevy Volt (4.421) og Nissan LEAF (3.695). Nåværende reservasjonstakt globalt skal være høyere enn det opprinnelige salgsmålet på 20.000 Model S.

Tjener ikke bare penger på å selge elbiler

Knappe 400 milioner kroner (ca 12%) av omsetningen kommer fra Teslas salg av «zero-emission vehicle credits» til andre bilprodusenter. Det er det doble av hva som var spådd. I en analyse forventes det nå at Tesla i år kan gjøre opptil 1,5 milliard kroner på slike handler.

Takket være at de store bilprodusentene, med noen få hederlige unntak, ikke gjør en skikkelig innsats for å oppfylle utslippskrav som staten California setter. I beste fall kan Tesla på denne måte skaffe seg en ekstrafortjeneste på 200.000 kroner pr Model S de selger! Mens Ford, Toyota, Chrysler, Honda m.fl. kun lager «lissom-elbiler» i små serier for å oppfylle litt av kravene som er satt for at de kan fortsette å selge forurensende biler i California.

Kjempemessig testresultat

Tross alt handler dette om (el)bilglede og ikke bare penger. Da uavhengige Consumer Reports offentliggjorde at Model S i test fikk 99 av 100 poeng, spratt sjampanjekorkene igjen i taket. Ingen har oppnådd et så godt resultat siden en Lexus-modell fikk det samme i 2007. Eksempelvis fikk Posche Panamera 84 og Fisker Karma stusslige 57. Ikke mye de har å utsette på Model S, bortsett fra lang ladetid og noen smådetaljer. Kjørelengde på 29 mil (kalde vinterdager) til 36 mil (moderate temperaturer) er hva CR målte den til. Litt reserverte er CR med å anbefale Model S fordi det er en ny modell,og de har ennå ikke tilstrekkelige bruksdata for pålitelighet. Noe vi har vært inne på tidligere, risiko er det å kjøpe noe innovativt.

Her er en presentasjon av testen til Consumer Reports.

Selskapsverdi og forventninger

De strålende nyhetene satt en rakett under Teslaaksjen, noe grafen nedenfor viser. På børsen er Tesla Motors nå verdsatt til rundt 50 milliarder kroner. Mer enn konsernet Fiat/Chrysler, fra historien en av de virkelig store bilprodusentene, som også har Ferrari-merket. Ingen tvil om at aksjen handles med forventning om en framtidig suksess for Tesla Motors. Og noen har nok også kommet i klemma fordi de har investert med forventning om at kursen vil falle. Vi vil ikke overraskes om børskursen framover blir litt jo-jo. Noe som ivrig diskuteres blant kommende, norske Teslaeiere som også kjøper og selger Tesla-aksjer.

«There is a way for the Tesla Model S to be recharged throughout the country faster than you could fill a gas tank.» Vel, det var torsdagens Twitterhilsen fra Teslasjefen Elon Musk. I det minste har det fått spekulasjonene til å rase. Hvordan skal Tesla kunne makte dette?

Med stadige, friske utspill forsøker ikke sjefen Elon Musk å forhindre aksjespenning. Han forventer 21.000 solgte Model S i 2013, noe som kan øke til 30.000 neste år. Lånet av fra den amerikanske staten skal betales ned på halvparten av avtalt tid. Men det er også store investeringer som ligger foran Tesla, bare så det er sagt, nå som Model X så smått nærmer seg. Og vi vil tro de allerede har kommet et stykke på vei i planleggingen av det som skal bli «Folke-Teslaen», den mindre elbilen for det virkelige massemarkedet. Da er det godt å se at Tesla klarer å tjene penger i fasen de nå er inne i. Det trengs for den langsiktige tilliten de er avhengige av.

Teslaaksjen

Hyllester er det i hvert fall nok av, som f.eks. denne som omtaler The Genius of Tesla ved å hevde at «The electric car company is a little bit Apple, a little bit Google, and about to be huge».

Tesla i Trondheim

I forrige uke fikk Norge sin andre Teslabutikk. Stor nyhet for oss, det. Trønderne er henrykte over den nyåpna Tesla Store i Lade Arena (naturligvis). Bare å prøvekjøre og kjøpe. Noe mange kommer til å gjøre. Også i Bergen og Stavanger når de lokale Teslabutikkene kommer på plass der. Følg med på Tesla Motors Norge.