Annonse

Mari Eggan stilte med familiens TeslaMari Eggan (20, bildet) stilte med familiens sorte Tesla, som i september hadde erstattet en Leaf. Ellers var det bare «kailla» på historiens aller første treff i Midt-Norge. Se video nederst i saken!

En nordlending bosatt i Oslo sto for den første Teslasamlingen i Trondheim. Et bevis på at trøndere er trege? Kanskje, men oppmøtet viste at Tesla-trønderne ikke er så trege likevel.

En iskald januardag med sterk vind stilte et tosifret antall Teslaer på elparkeringen hos IKEA. Derfra dro følget i kortesje til Stav gjestegård for kaffe og Tesla-prat.

Oppstilling utenfor IKEA

Manøvreringen av en horde Model S på IKEAs elbilparkering viste tydelig at dette ikke er en egnet bybil: Den er for svær, mener artikkelforfatteren, som venter spent på Model E. (Alle foto: Arne Asphjell)

Femten biler ble linet opp ved Stav (under), og vi vet i hvert fall at minst en av de fremmøtte ved IKEA ikke ble med videre. Slett ikke verst, og initiativtager Bjørn Nyland var godt fornøyd med Tesla-tilstrømningen.

Lang, lang rekke på Stav

Ifølge Tesla Trondheim er det pr. dags dato levert nærmere 300 Tesla i Midt-Norge og nordover. De regner med at dette tallet vil dobles i løpet av første kvartal.

Gjennomsnittsalder: 40

Bjørn har vært Teslaeier siden slutten av november, og har allerede utmerket seg på forumet som produsent av interessante videoer. Faktisk er et par av dem lagt ut på Teslas egne nettsider. Karene i California følger tydeligvis med på det som skjer i Norge.

Elbil.nos utsendte gjemte seg i fossilmengden med sin lille Think i dette selskapet, og forsøkte å opptre så anonymt som mulig. Jeg var litt nysgjerrig på å lodde stemningen og høre hva de pratet om.

Tesla-kailla diskuterer ivrigEn klar konklusjon er at det er vanskelig å finne en misfornøyd Teslaeier. Entusiasmen boblet blant disse karene. For karer var det, i aldersgruppen 35-45 år. Mange av dem har kjørt fossilbiler i høyere prisklasse tidligere, men er nå å regne blant de elfrelste.

Opptatt av ikke å flashe

Ladeløsninger og ladefart ble det pratet om, plassering av bombrikke (bak plastskjoldet i fronten er en mulighet), langturer og rekkevidde, samt kjørekultur.

Det lover bra at mange er bevisste på å ligge litt lavt i trafikken, og ikke «flashe» sin Tesla-kåthet for tydelig. De bør ikke kjøre som Tesla-fyren jeg observerte i Prinsen/Elgesetergate i Trondheim: Han akselererte hissig ut fra lyskryss og tråklet seg fram med skiftinger mellom kollektivfelt og fossilfelt.

Det er i alles interesse å beholde elbilgodene, og vi ser jo tendenser til at Tesla-flommen skaper murring blant tradisjonelle bilbrukere.

Itj bærre kailla

Det var ett hyggelig unntak i gruppen av «Tesla-kailla». Mari Eggan (20) stilte med familiens sorte Tesla, som i september hadde erstattet en Leaf. Hun var tydeligvis godt over gjennomsnittet orientert om bil og elbil, for hun deltok med glød i diskusjonen om ladefart.

Og hun hadde en utrolig historie å fortelle: Den helga familien fikk Teslaen levert, dro far og mor til fjells, så hun hadde en «brand new Tesla» til fri disposisjon hele helga.

– Min datter på 19 har knapt fått sitte i min Tesla, bemerket en annen Tesla-eier.

20-årige Mari Eggan er allerede dreven Tesla-sjåfør

Mari Eggan (20) er allerede en dreven Tesla-sjåfør, og får låne familiens nye elbil uten problemer. Det viste seg at det finnes unge som er mindre heldige enn Eggan…

Bjørn Nyland filmer sitt liv med Tesla Model S. Spol frem til 14.07, der han oppsummerer Tesla-treffet i Trondheim i levende bilder.