Hopp til innhold

Fortsatt en glimrende elbil

Vi har igjen kjørt elbilen som startet dagens elbilsuksess i Norge, Mitsubishi i-MiEV. Fortsatt en glimrende elbil som har blitt bedre og billigere siden lanseringen.

Elbilen Mitsubishi i-MiEV kom på det norske markedet i slutten av 2010, og var starten på dagens elbilsuksess i Norge. Fortsatt selger den godt selv om salgstallene ikke kan måle seg med den større elbilen Nissan LEAF. Snart kjører 2.000 i-MiEV rundt på norske veier, og det selges nå over 30 nye hver måned.

I løpet av to uker har vi kjørt i-MiEV til levering i barnehage og jobb hver dag, handleturer, besøk i Hokksund og til Gardermoen. Alt smertefritt og imponerende for en enkel, men velfungerende liten elbil.

Romslig småbil

Mitsubishi i-MiEVI daglig bruk er i-MiEV kjapp å kjøre og enkel å parkere. Det er god plass til opptil fire personer og med Isofix er det også plass til barneseter. Bagasjeplassen er overraskende romslig og med baksetene nedslått går det også an å ta seg en tur til IKEA eller Plantasjen.

I daglig bruk behøver man ikke å lade elbilen mer enn 2-3 ganger i uka, avhengig av kjørelengden selvfølgelig. De fleste elbilister har tilgang til lading hjemme slik at de lader mens elbilen står parkert over natten. Da er batteriet fullt når man kjører om morgenen, uten at de tenker noe nevneverdig over det. På mange måter en helt vanlig bil som støyer og forurenser mindre.

Fullastet til Gardermoen

Mitsubishi i-MiEVVi kjørte blant annet elbilen fra Oslo til Gardermoen fullastet med to voksne, to barn, barnevogn og bagasje for langhelg. Med god pakking i bilen gikk det akkurat. Å kjøre tur/retur Gardermoen bør gå helt fint om man er litt forsiktig på gassen. Hvis ikke er det en hurtiglader på Frogner for påfyll av strøm. Siden vi ladet bilen på Gardermoen mens den stod parkert, kunne vi kjøre med vanlig fart på motorveien uten å tenke på rekkevidden.

På Gardermoen er det flere ladeplasser for elbil. Vi parkerte utendørs på P2 hvor du kan parkere en uke for 490 kroner og lade gratis. Innendørs parkering og lading på P10 eller P11 er noe dyrere. Da vi kom tilbake var bilen fulladet og klar til hjemturen, igjen uten rekkeviddeangst.

Litt lengre rekkevidde

En fordel i-MiEV har hatt sammenlignet med søstrene Peugeot iOn og Citroën C-ZERO er muligheten for å programmere forvarming av bilen ved hjelp av en medfølgende fjernkontroll. Svært nyttig om vinteren for å kunne sette seg inn i en varm bil om morgenen og ikke bruke batterikapasitet til å varme opp bilen. I tillegg har i-MiEV flere nivåer for regenerering av strøm til batteriet når man bremser.

I den nye årsmodellen sørger en ny og lettere elektrisk motor for en mil lengre rekkevidde enn forgjengeren. Rekkevidden er oppgitt til 160 kilometer under optimale forhold. I daglig bruk vil rekkevidden heller være i overkant av 100 kilometer om man ikke er forsiktig på gassen, og det ikke er kaldt vintervær.

Besøk i Hokksund

Besøk i Hokksund fra Oslo innebærer en kjøredistanse på 140 kilometer tur/retur, noe som burde være mulig på sommeren i såpass flatt terreng. Men for å slippe å kjøre rolig og bekymre oss for å gå tom for strøm, tok vi påfyll av strøm på hjemveien. Hurtigladestasjonen utenfor Drammen økte batterikapasiteten fra 30 til 70 prosent på ti minutter. I mellomtiden la vi igjen noen tikroner på Statoilstasjonen like ved. Det er vel slike ekstrainntekter som kan gi lønnsomhet for de som driver hurtigladestasjonene?

Og for de som lurer. Ja, det går fint å kjøre elbil selv i øsende regn som det har vært i det siste. Lading og hurtiglading er heller ikke noe problem selv om det regner. I-MiEV kan til og med kjøres gjennom bilvasken uten problemer, selv om det bråker litt mer enn man er vant med i en stillegående elbil.

Nye led-lys gir bedre sikt og synlighet. Ikke nødvendigvis for å spare strøm, siden det er fart og varmeapparat som er de største strømslukerne på en elbil. I-MiEV får fire av fem stjerner i Euro NCAP sikkerhetstest.