Annonse

Med et opplegg tilsvarende dataroaming for smarttelefoner, vil Fortum Charge & Drive åpne elbilveien til 2.000 ladere i Europa.

Utviklingen av ladeinfrastruktur går fremover, både med nye tjenester og et voksende nettverk av ladestasjoner. Gjennom samarbeidet med Hubject tar Fortum nå et steg videre.

Roamingtjenesten betyr at alle Charge & Drive-kunder kan bruke nettverket Intercharge. 

– Hubject er en overbygning over alle operatørene. Den gjør det mulig for elbilister, ved å ha et kundeforhold til én operatør i dette samarbeidet, å lade hos alle. Laderne tilhører altså en rekke forskjellige operatører, sier leder for Fortum Charge & Drive i Norge, Jan Haugen Ihle.

Kommer i løpet av året

Nettverket har over 2.000 ladestasjoner i Europa. Ihle opplyser at ladestasjoner fra Charge & Drive samtidig blir tilgjengelig for alle elbilister i Intercharge.

– Hvor god blir dekningen i Europa?

– Når det gjelder Europa utenom Norden, vil det bli ganske tett med ladere. Her i Norden har vi ikke kommet frem til et tilsvarende samarbeid foreløpig, sier Haugen Ihle.

Han mener tjenesten tilfører trygghet, særlig fordi den gir mulighet til å lade uavhengig av hvem som eier ladestasjonen.

– Det er selvsalgt også ønskelig for eieren av en ladestasjon at så mange som mulig kan bruke den, legger Haugen Ihle til.

Fortum og Hubject opplyser at tjenesten vil bli tilgjengelig i løpet av inneværende år, men uten å være mer spesifikke på tidspunkt.

– Nei, jeg har ikke noe mer spesifikt om tidspunkt for oppstart. Vi håper selvsagt alltid på at ting skal skje så fort som mulig, og det hadde jo vært moro å få det klart til sommerferien. Men jeg tør ikke love noe, sier Haugen Ihle.

Fortum vil bidra til enklere hurtiglading i Europa

Prisen foreløpig uklar

Intercharge fra Hubject er, ifølge Haugen Ihle, den ledende løsningen for såkalt eRoaming. Dette betyr at kundene kan lade elbilene sine uavhengig av hvem som eier ladestasjonen – altså samme prinsipp som for mobiltelefoni i utlandet.

– Roaming med mobiltelefon er generelt dyrt. Hvordan blir det med denne tjenesten?

– Den bruker i utgangspunktet en app for identifisering av kunden. Prinsippet er at man betaler et lite beløp for å kunne bruke Hubject-tjenesten. Det blir altså et abonnement, sier Haugen Ihle, som antyder en rimelig inngangsbillett til ordningen.

Han understreker at utviklingen går i retning av betalingstjenester som er tilgjengelige for alle. Nylig stilte Transnova også helt klare krav på dette området.  

– Det må arbeides mot at lading av elbil blir like enkelt som å fylle bensin, mener Haugen Ihle, og er dermed på linje med Norsk Elbilforening.

– Vi har hele tiden hatt som vårt mål at alle som kommer til våre ladestasjoner skal kunne lade sin elbil uten forhåndsregistrering. Samarbeidet med Hubject gir oss enda flere muligheter til å tilby en tjeneste basert på en åpen og brukervennlig løsning for alle elbilbrukere.