Avviklingen av avgiftsfritaket på danskregistrerte elbiler, har nærmest ført til full stopp i det danske elbilsalget.

På nyåret ble den nye avgiftsordningen for elbiler tredd i kraft i Danmark. Ordningen er en avtale mellom den danske regjeringen og Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og De Radikale. Avtalen går ut på at danskene fra og med 2016, gradvis må begynne å betale skatt for sine elbiler. Dette innebærer at danskene i første omgang skal betale 20 prosent av engangsavgiften i 2016, etterfulgt av 40 prosent, 65 prosent og 90 prosent i de følgende årene. I 2020 vil engangsavgiften være etablert for fullt og Danmark vil da være det første landet i verden som krever full engangsavgift på elbiler.

Slik insentivtilstanden er nå, har Danmark  80 prosent fradrag på engangsavgiften, skattefradrag for bedrifter (0,13 Euro per kWh) og reserverte parkeringsplasser for elbil.

Avgiften påvirker salget

Ferske tall fra danske Insero viser at avviklingen av avgiftsfritaket har hatt betydelig innvirkning på elbilsalget i Danmark. Mens det i første kvartal 2015 ble solgt 684 elektriske kjøretøy i Danmark, ble det  i første kvartal 2016, kun solgt 242 elektriske kjøretøy. Dette tilsier at det danske salget har gått ned med hele 65 prosent fra 2015 til 2016. Første kvartal 2016 viste seg dermed å bli det svakeste kvartalet Danmark har hatt på tre år.

Avgiften har naturlig nok truffet de dyreste elbilene hardest, noe som tydelig vises i salgstallene. De siste månedene av 2015 ble det solgt 1886 danskregistrerte Teslaer, mens det hittil i år kun har blitt solgt 37 Teslaer i Danmark. Selv om store deler av salget ble flyttet fra 2016 til 2015, ved at mange dansker valgte å kjøpe seg ny elbil før året var omme og avgiften ble implementert, er diagnosen for det danske elbilsalget noe laber.

Som et svar på det dårlige salget av elbiler, har salget av ladbare hybrider tatt over 60 prosent av totalsalget, dette er også en klar tendens i de resterende nordiske landene.

Veien videre

Prognosen for 2016 er at elbilsalget i Danmark tilsynelatende vil gå i rykk og napp. Det forventes at de danske forbrukerne vil avstå fra å kjøpe elbiler i de to første kvartalene, da ytterligere økning i engangsavgiften vil gi inntrykk av et mindre gunstig kjøp. Likeså, vil det senere på året virke mer attraktivt å kjøpe elbil, før neste nivå av avgifter innføres og flere dansker vil dermed gå til innkjøp av ny elbil. Vi vil med andre ord mest sannsynlig se lave salgstall i begynnelsen av året og noe høyere salgstall mot slutten av året.

Kilde: Insero